IAB Nederland gaat bestedingsregistratie herzien
Eerder deze week heeft IAB Nederland de kwartaalcijfers gepubliceerd. De geregistreerde netto mediabestedingen komen voor het eerte kwartaal van 2008 komen uit op 34,5 miljoen euro. Dat is een groei van 8,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens die worden aangeleverd door 20 exploitanten (RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers).
Al geruime tijd is duidelijk dat deze cijfers niet meer representatief zijn voor de totale markt. Zo missen we bijvoorbeeld de cijfers van Google waardoor voor een groot deel het aandeel search engine advertising ontbreekt. Eén van de belangrijkste doelstellingen van het IAB in 2008 is dan ook om te komen tot een verbeterde registratiemethodiek en daartoe hebben we onlangs met het merendeel van de exploitanten om tafel gezeten.
Zij hebben ons voorzien van hele duidelijke wensen ten aanzien een nieuwe categorizering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een opsplitsing in afrekenmodel (bereik, response), kanaal (web, mobile, email) en uitingsvorm (banners, video, tekstlink, etc). Voorts hebben we gesproken over aanleverfrequenties en manieren om het aantal participerende exploitanten te verhogen. In combinatie met de constructieve gesprekken die we met Nielsen Media Research voeren ben ik er daarmee zeker van dat het IAB een goede route heeft uitgestippeld. Al met al liggen we op schema om dit najaar concreet aan de markt te kunnen laten zien hoe we het registreren van de online media bestedingen gaan aanpakken, op een wijze die robuust zal zijn voor de komende jaren.