Digitale Pioniers: maximaal 32.000 euro voor een maatschappelijk online project over Identiteit

20 mei 2008, 09:35

De Digitale Pioniers regeling heeft na lang wachten op een Haagse uitspraak toch weer middelen gekregen om de regeling in 2008 voort te zetten. Bij Digitale Pioniers kunnen ‘maatschappelijke’ content en software projecten een aanvraag doen voor een subsidie. Uniek aan de regeling van Digitale Pioniers is dat de bureaucratische rompslomp meevalt en de beslissingen vlot op de indieningen en deadline volgen. De dealine voor inzendingen is op 20 juni. Bij maatschappelijke projecten moet worden gedacht aan projecten die iets toevoegen aan het bestaande aanbod in het publieke domein en zich bijvoorbeeld richten op meningsvorming of participatie. Het thema van deze ronde, de 15e alweer, is Identiteit.

Over het thema identiteit zeggen de Digitale Pioniers: “Internet heeft een nieuwe dimensie gegeven aan het begrip identiteit. Internetgebruikers vertellen massaal aan de wereld wie ze zijn, waar ze zijn en waar ze voor staan. Ze verbinden zich aan elkaar met behulp van de talloze online beschikbare sociale netwerken. De komst van deze nieuwe identiteit brengt natuurlijk vragen met zich mee: “Wat gebeurt er met al die persoonlijke gegevens die ik online zet?” “Hoe veilig zijn mij persoonsgegevens online?” Maar ook, “Hoe kan ik sociale netwerken inzetten voor sociale innovatie?” Digitale Pioniers is op zoek naar internetprojecten die op een innovatieve manier op het thema Identiteit 2.0 inspelen.”

Binnen de regeling kunnen softwareprojecten een maximale bijdrage van 32.000 euro krijgen en contentprojecten een maximale bijdrage van 17.000 euro. Minder aanvragen mag natuurlijk ook.

Naast de subsidieregeling bestaat er ook de mogelijkheid ondersteuning te krijgen in de vorm van deelname aan de Digitale Pioniers Academie. In de academie werken projecten aan een Digitale Pioniers business plan en krijgen ze een coach om het project verder te helpen.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!