Symposium: Leading the Big Change

11 juni 2008, 04:08

{title}De bedrijven Amazon (1994), eBay (1995), Google (1998), iTunes Store (2003), Skype (2002) en YouTube (2005) bestaan pas sinds kort. Door de inzet van disruptieve technologiëen hebben deze bedrijven een dermate innovatief karakter ontwikkeld dat ze er in geslaagd zijn om bestaande industrieën definitief te veranderen. Dit heeft hen geen windeieren gelegd. Allemaal zijn het miljardenbedrijven. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hoe kunnen traditionele organisaties de technologische vooruitgang bolwerken, als ze blijven hangen aan managementstijlen waar het stof van vele decennia op zit?

Een vraagstuk dat momenteel ook centraal staat in de laatste boeken van visionairs als Gary Hamel “The Future of Management”, C.K. Prahalad “New Age of Innovation” en “The Big Switch” van Nicholas Carr.

C.K. Prahalad stelt in zijn boek ‘The New Way of Innovation’ dat ‘digitization, ubiquitous connectivity and globalization’ de voortstuwende krachten zijn achter deze fundamentele verandering. Bedrijven zullen nooit meer hetzelfde zijn. De wijze waarop innovatie plaats vindt en de manier waarop waarde wordt gecreërd gaat voorgoed op de schop. In de toekomst vindt innovatie samen met de consument plaats. De waarde die een consument voor een goed of dienst over heeft hangt in hoge mate af van de unieke, persoonlijke beleving die hij ervaart. Samen met de producent wordt deze ervaring gerealiseerd.

Gary Hamel geeft in het boek ‘The Future of Management’ inzicht in het functioneren van managers binnen organisaties. Hij schrijft hierover het volgende: ‘Managers richten zich op de waardeketen, de stroom van producten en diensten door de activiteiten waarover het bedrijf zeggenschap of waarop het invloed heeft. […] Managers moeten zich richten op de kwaliteit van de ervaring van gezamenlijke creatie, niet alleen op de kwaliteit van de producten en processen van het bedrijf.’ Ook kijkt Hamel naar de wijze waarop het management zich in de afgelopen decennia heeft vernieuwd: ‘Vergeleken met de enorme veranderingen in technologie, levensstijl en geopolitiek van de afgelopen vijftig jaar, lijkt management zich in slakkengang te hebben ontwikkeld.’

Nicholas Carr beschrijft in zijn boeken ‘IT Doesn’t Matter’ en ‘The Big Switch’ dat technologie geen doorslaggevende rol van betekenis meer heeft in het realiseren van duurzaam concurrentievoordeel. Technologisch voordeel is meestal geen lang leven beschoren. Technologie is voor iedereen beschikbaar. Het is gemeengoed geworden. Net zoals water of electriciteit. Water komt uit de kraan, elecriciteit komt uit het stopcontact. Men weet niet beter.

De vraag hoe management er in de toekomst uit zal zien is, je voelt hem aankomen, tevens het centrale thema van het VINT Symposium “Leading the Big Change” dat op 17 juni aanstaande gehouden wordt in de Fabrique te Utrecht. Tijdens dit event zullen Nicholas Carr, Navi Radjou, Jeffrey Samples en Patrick Morley hun visie over leiderschap ten gehore brengen. Gedurende de dag worden er ook een aantal masterclasses gegeven, waarin professor Wouter van Beek, Ted Troost, Simon Phipps, Brian Robertson en Raimo van der Klein hun persoonlijke ervaringen omtrent leiderschap in communities zullen delen. Meer over het VINT Symposium Leading the Big Change kun je hier vinden.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!