De cijfers achter communitysite Buurtlink

13 juni 2008, 03:30

Vanmorgen een aardig artikel van Marie-Jose Klaver over communitysite Buurtlink in NRC.next. Buurtlink, een communitysite gebaseerd op postcodes en buurten, is sinds september 2006 online. De site is bedacht door de Postcodeloterij en oud-minister Pieter Winsemius, als middel om de sociale cohesie in de wijken te bevorderen. Enkele interessante cijfers uit het artikel:

  • Buurtlink kreeg eenmalig 2,7 miljoen euro van de Postcodeloterij en ontvangt jaarlijks een bedrag van 500.000 euro om de site te onderhouden;
  • Buurtlink heeft 400.000 unieke bezoekers per maand en is daarmee na Hyves en Schoolbank, de derde sociale site in Nederland volgens Multiscope (is dat zo? volgens mij trekken sociale sites als Geenstijl, Tweakers en Fok! meer bezoekers of vergis ik me daar in?);
  • Buurtlink heeft ruim 330.000 e-mailabonnees;
  • Dagelijks worden er ongeveer 1.000 berichten op de site geplaatst waarvan de helft geschreven door bezoekers, de rest komt van verschillende bronnen zoals regionale omroepen.
  • Advertenties (op basis van postcode) zijn afkomstig van Marktplaats en de informatie over winkels en professionals komen van de lokale zoekmachine iLocal;
  • Buurtlink heeft 8 betaalde werknemers in dienst;
  • Buurtlink gaat financieel goed volgens directeur Bas van Beek, volgend jaar stopt de bijdrage van de Postcodeloterij maar men verwacht tegen die tijd ook break even te draaien.

Moet eerlijk zeggen dat ik het veel geld vind voor een dergelijk online platform en ben dan ook benieuwd of er inzage is waar het geld aan wordt besteed. Zijn dit wellicht vooral ook offline activiteiten die sociale cohesie in de wijken moet bevorderen? Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Daan83

    Volgens Wikipedia (ja ja!) zit Geenstijl daar sowieso boven (620.000 in mei 2007).

    Het zou met de terminologie te maken kunnen hebben: Buurtlink = sociaal netwerk, GS, Fok en Tweakers = social media. Maar dat zijn alle 4 natuurlijk nog wel ‘sociale sites’.


    13 juni 2008 om 05:48
    erwblo

    Het zijn definitiekwesties. Wat is een sociale site? Als Geen Stijl een sociale site is (ik beweer overigens niet van niet) dan is elke site met een reactiemogelijkheid dat. En dan hoeft Multiscope geen onderscheid meer te maken. Want dan is (bijna) elke site een sociale site.


    13 juni 2008 om 05:59
    Wilbert de Vries

    Tweakers.net trekt volgens Google Analytics maandelijks 2,7 miljoen unieke bezoekers.


    13 juni 2008 om 06:42
    media

    Over Geenstijl zou je inderdaad kunnen zeggen dat het niet tot de groep sociale sites behoort zoals hierboven bedoelt (bezoekers kunnen aktief deelnemen; alhoewel men ook daar video’s en foto’s kan aandragen), op Tweakers en Fok! is dat zeker wel het geval. Maar goed, zo heel belangrijk is die plek in de ranglijst ook niet; belangrijker is wel dat men blijkbaar 2,7 mijoen euro (+ 500.000 euro per jaar) nodig heeft gehad om te realiseren wat er nu staat. Ben dus wel benieuwd waar die kosten vooral in zijn gaan zitten!


    13 juni 2008 om 06:58
    Annedaan

    Neem eens een kijkje op http://www.buurtlink.nl

    Annedaan, (buurtlinker van het jaar 2007) 4797bt


    13 juni 2008 om 11:22
    Dirk W.

    Buurtlink heeft 400.000 unieke bezoekers per maand en is daarmee na Hyves en Schoolbank, de derde sociale site in Nederland volgens Multiscope (is dat zo? volgens mij trekken sociale sites als Geenstijl, Tweakers en Fok! meer bezoekers of vergis ik me daar in?)

    Ligt een beetje aan je definitie van een sociale site, maar FOK! heeft op haar forum de laatste maand bijna 1,9 miljoen unieke bezoekers gehad. De frontpage (frontpage.fok.nl) zat op bijna 1,2 miljoen unieke bezoekers (bron: google analytics).

    En wat betreft waar ze het geld aan besteden: het is kennelijk gesubsidieerd opgezet en kan daarom niet bogen op veel vrijwilligers zoals FOK! en Tweakers dat wel kunnen (die laatsten platforms die opgezet zijn door een stel amateurs die een behoefte zagen).

    Ik vermoed dat ze voor alles (serverbeheer, moderatie, redactie, hosting etc) kosten maken om het draaiende te houden. Op FOK! gebeurt dat bv. grotendeels op basis van input van vrijwilligers en sponsors die FOK! zo’n leuk platform vinden dat ze daar gratis een bijdrage aan willen leveren. Maar dat is natuurlijk speculatie van mijn kant.


    13 juni 2008 om 16:37
    Gerald

    Als student aan de VU heb ik ooit samen met enkele medestudenten een opdracht voor Buurtlink uitgevoerd. Destijds waren wij als studenten niet echt positief over dit project, aangezien ze al gestart waren en wij de opdracht kregen om te kijken waar het in het verleden met soortgelijke initiatieven fout ging (zoals tref.nl en cityonline.nl). Ik kreeg, net als mijn medestudenten, de indruk dat dit vooral gebeurde om te zorgen dat de subsidie behouden werd, echter moet ik nu zeggen dat ik de naam Buurtlink steeds vaker zie opduiken. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat het project ook zou mislukken, er werd destijds voornamelijk geinvesteerd in naamsbekendheid en het werven van zogenaamde ‘buurtlinkers’ = posters waar ze op dat moment nog erg weinig van hadden. Het zal mij benieuwen hoe het zal gaan als ze op eigen benen komen te staan.


    17 juni 2008 om 11:27
    Tim

    Ik heb een tijd geleden zo’n Multiscope lijst gezien. En volgens mij baseren zij die ranglijst op basis van panel onderzoek en kijken ze niet echt naar unieke bezoekers. Ik was ook aardig verbaasd dat zo’n relatief onbekende site op nummer drie staat. Moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben dat ze in zo’n korte tijd al zoveel abonnees hebben, 330.000 is niet niks.


    25 juni 2008 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!