MPJC 2008 startups: ‘Eerst de vent, dan de tent’

18 juni 2008, 09:38

Gisteren vond op het Mediapark in Hilversum (zie ook: ‘Interview MPJC: Michiel Buitelaar is COO Digital Sanoma’) de eerste editie van het MediaParkJaarCongres (MPJC) plaats. Een interessante dag, met interessante sprekers. Ruime aandacht voor de toekomst van crossmedia, en de uitdagingen waar de mediawereld (lees: Hilversum) zich voor gesteld ziet. Nova-presentator Twan Huys interviewde zijn baas, Henk Hagoort, over kluitjesvoetbal in Hilversum (hieronder het audio-interview). En, ook interessant, een sessie waarin 5 Nederlandse startups, waaronder Scoutle, PcZapper, Viddix, Symbaloo en Mijn Naam is Haas) zich aan een groot publiek (600 man sterk) mochten presenteren. Dat allemaal onder moderatie van Vincent Everts.

De jury die de start-ups moest beoordelen bestond uit Floris van Alkemade (Solid Ventures), Willem Sijthoff (FD Media groep) , Bram Schoonhoven (Van Speijkprijs) en Guido van Nispen (directeur Veronica).

Everts concludeert alvast: ‘Er zit geld genoeg aan tafel, dames en heren.’ Duidelijk: het is aan de heren en dame jonge internetondernemer(s) om in de vorm van Dragon’s Den de juryleden (waarom zat er eigenlijk geen vrouw bij?) te overtuigen.

Startup 1: Viddix

Als eerste mag Sebastiaan Willems van Viddix.

{title}

In februari van dit jaar is Viddix al live gegaan. De dienst bestaat uit een interactief videoplatform, waarmee je soorten content kunt koppelen aan de tijdlijn van het materiaal. De idee: het combineren van tekst en uitleg met video’s. De toepassingen voor consumenten zijn onder anderen video cv’s, how to’s, tutorials en reviews. De zakelijke toepassingen bestaan vooral uit e-commerce en e-marketing. In het i-panel kun je e-commerceomgevingen weergeven. Je kunt er ook producten verkopen door middel van affiliate marketing.

Juryondervraging Viddix

Floris van Alkemade wil graag eerst weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. ‘Eerst de vent, dan de tent.’ Willems mag het gaan uitleggen. Hij heeft al meerdere start-ups gehad. En hij denkt dat zijn team genoeg niveau heeft om echt groot te kunnen worden. En zijn verdienmodel? Willems: ‘Er zijn pro-accounts en businessaccounts. En aan de consumentenkant is er online advertising en affilate marketing.’ De heren juryleden zijn vooral benieuwd naar de centen. In 2009 denkt Willems 1 miljoen omzet te halen (70 procent uit zakelijke markt, 30 procent uit affilate marketing).

Welke hobbels moet hij nemen, als Viddix succesvoller wordt? Willems: ‘De meeste hobbels hebben we al genomen. Nu is het werken aan verschillende talen.’ En hoeveel video’s worden er per dag bekeken? Willems: ‘Ongeveer 3000 per dag, maar dat weet ik niet zeker.’

Guido van Nispen: ‘Wat verwacht je van een investeerder? Willems: ‘We zijn al in gesprek over een eerste investeringsronde. Maar de tweede ronde komt er aan.’ Van Alkemade concludeert alvast: ‘Hij staat er, heeft meerdere starters gehad. Ik vind hem wél vaag over het onderscheidend vermogen en de beschermbaarheid van zijn idee.’ Willem Sijthoff en Bram Schoonhoven vragen zich af in hoeverre het concept is te patenteren. Van Nispen sluit af met een o zo ware dooddoener: ‘Pionieren is mooi. Ambitie ook.’

Startup 2: Scoutle

{title}

Dan mag Godfried van Loo van Scoutle (lees even dit interview ‘Interview: Godfried van Loo van Scoutle’, dan weet je precies wat hij aan het doen is). Ook hij heeft vier minuten, en geen seconde meer.

Juryondervraging Scoutle

Bram Schoonhoven wil weten: ‘Wat zijn je verdienmodellen?’ Van Loo: ‘Denk aan skins. Biedt mensen een platform aan. Maar je kunt ook op basis van de ip-adressen en gegevens van gebruikers denken aan bannering.’

Guido van Nispen: ‘Wat is de gedachte achter je logo?’ Van Loo: ‘Dat zijn twee voetstapjes, die elkaar ontmoeten.’ Floris van Alkemade: ‘Prijzenswaardig dat hij het in zijn uppie heeft gedaan. Ik hoop dat hij een team kan samenstellen.’ Ook Sijthoff vindt het allemaal ‘prijzenswaardig. Maar je moet naar een hoger ambitieniveau. 100.000 gebruikers is niet voldoende.’ Bram Schoonhoven: ‘Ik begrijp je verhaal nu vrij goed. Maar ik heb gisteren de website al bekeken.’ Guido van Nispen is positief: ‘Ik praat graag een keer met je verder.’

Startup 3: Symbaloo

{title}

De mannen van Symbaloo (zie ook Webwereld) trappen af met een gelikt promotievideootje. Kinderstemmetje: ‘Symbaloo is like playing with blocks. Easy, and simple.’ Met Symbaloo willen de makers het internet simpel maken. Dagelijks heeft de site nu 25.000 actieve gebruikers, die de dienst gemiddeld 4 keer per dag gebruiken. Maar het gaat om de community. Actief in Nederland en Frankrijk. Mensen uit de communtiy hebben zelf eigen versies gemaakt in verschillende landen. Vijftit procent van de doelgroep is ouder dan veertig jaar. ‘Heel waardevol,’ vindt Tim Has van Symbaloo zelf.

Juryondervraging Symbaloo

Willem Sijthoff: ‘Ziet er fantastisch uit. Maar wat verwacht je financieel?’ Has: ‘Symbaloo is een volumemodel. We vinden dat we nu een klein volume hebben. Op een moment dat we in een hoger volume komen zal het hard gaan.’

Guido Van Nispen trekt de vergelijking met Netvibes. Daar gaat het volgens hem niet zo heel erg goed. Has: ‘We zitten niet in hetzelfde segment als Netvibes. Symbaloo is een concept. In Nederland is Startpagina eerder onze benchmark. Wat we willen, is dat we echt een persoonlijke desktop worden.’

Guido van Nispen vindt het een leuk concpet. ‘Je kunt altijd komen praten.’ Bram Schoonhoven mist diepgang, Willem Sijthoff vindt het een ‘goed verhaal’. Van Alkemade is kritisch: ‘Ik denk niet dat dit een nieuwe browsertechnologie wordt die de massa gaat veroveren.’

Startup 4: Mijn Naam is Haas

{title}

Sanneke Prins van Mijn Naam is Haas komt met een heel ander verhaal dan de andere start-ups. Mijn Naam is Haas gaat over een haas, die, geleid door een kleuter (tussen 4 en 6 jaar), zijn wereld gaat ontdekken. De gebruiker tekent de invulling van het landschap zelf. Het is een interactief, verhalend systeem, dat educatief en adaptief is. Een kind kan het spel zelfstandig spelen. Het concept baseert zich op de onderwijsmarkt en wil ICT en educatie op een nieuwe manier integreren. Prins: ‘We hebben een gat in de markt. Maar er moet een brug komen. We zijn op zoek naar partners.’

Juryondervraging Mijn Naam is Haas

Bram Schoonhoven: ‘Hoe denk je geld te gaan verdienen?’ Sanne: ‘We denken aan een abonnementensysteem a la klasse tv.’ Willem Sijthoff wil van Prins weten: ‘Wat zeggen de educatieve uitgeverijen?’ Sanne: ‘Die zijn op zoek naar hoe ze dit soort ideeën in hun bestaande activiteiten kunnen integreren.’ Kortom: tot nu toe heeft ze bot gevangen.

Floris van Alkemade: ‘Wil je hier een bedrijf van maken, dan moet je er ook goed over nadenken over wat er na “Haas” komt.’ Van Nispen: ‘Hoeveel geld wil je hebben en wat ga je daarmee doen?’ Sanne: ‘We hebben hier ongeveer 2,5 a 3 ton voor nodig. Er moeten engines geproduceerd worden.’ Sijthoff: ‘Geweldig idee. Maar het is moeilijk om hier business van te maken.’

Startup 5: PcZapper

{title}

Als laatste start-up mag Remco Bron van PcZapper. PcZapper heeft een VMS ontwikkeld. Alle bronnen komen er bij elkaar, video’s kunnen er geïntegreerd worden. PcZapper kan uit 400 bronnen video’s inventariseren. ‘Zo simpel is het,’ zegt Bron.

Juryondervraging PcZapper

Van Alkemade: ‘Het is een extensie die een toevoeging is aan bestaande cms-systemen. Daar zijn hele grote, rijke bedrijven uitermate succesvol in. Hoe kan PcZapper in dat slagveld overleven?’ Bron: ‘Je komt er binnen. Maar het is niet zo gemakkelijk als het eruit ziet. Dat weten de grote cms-fabrikanten ook. We zijn nu actief bezig met de grote drie. We kijken welke partners mee willen doen.’ Willem Sijthoff: ‘Je bent een soort software-ontwikkelaar geworden. De vraag is in hoeverre je daar uniek in bent. Ik denk dat je dat niet bent.’

‘Wat vonden jullie het leukst?’ wil Vincent Everts van de juryleden weten.

Guido Van Nispen: ‘Ik vond Viddex het leukst.’

Bram Schoonhoven: ‘Ik vond Symbaloo het leukst.’

Willem Sijthoff: ‘Ik vond Mijn Naam is Haas het leukst’

Floris Van Alkemade: ‘Ik ook.’

Tot zover deze ‘Dragon’s Den’ op het MPJC. Ik vond het een sterk onderdeel, hopelijk vindt de organisatie dat ook. In de loop van volgende week volgen de presentaties op de site van MPJC. En voor de liefhebbers: Twan Huys interviewde de (en ook zijn) nieuwe baas van de publieke omroepen, Henk Hagoort. Hagoort vindt, dat er wat minder kluitjesvoetbal gespeeld moet worden in Hilversum. Ik heb mijn memorecorder op tafel gezet, de geluidskwaliteit is niet geweldig, maar het is verstaanbaar. Luister hier het hele interview (WMA). Verder lezen op:

Emerce

De Nieuwe Reporter

Rethinking Media

iMake Media

NRC Handelsblad

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    hanrusman

    Erg leuk dat mijn naam is haas. Ben benieuwd wat dat uiteindelijk gaat worden. Andere zijn misschien wel goede ideeen, maar zoals al opgermerkt, totaal niet uniek.


    18 juni 2008 om 11:28
    Wouter Neyndorff

    Is Viddix niet erg kwetsbaar? Het lijkt me dat bestaande (grote) video sites deze functionaliteit binnen een paar weken toe kunnen voegen als het niet sneller is?


    18 juni 2008 om 12:54
    mgvandenbroek

    @Wouter: dat is precies de zorg van de jury… 😉


    18 juni 2008 om 13:07
    Patrick

    Lijkt erop alsof het een mooie dag was. Was er graag bijgeweest.

    Ik ken alle 5 de startups. Persoonlijk denk ik dat we in Nederland te snel te kritisch zijn. Ik zit nu bij Supernova in San Francisco en hier worden echt vrij kansloze concepten en startups gepresenteerd, maar wel heel erg gewaardeerd.

    Tuurlijk zitten er risico’s aan Viddix en kunnen grote bedrijven het eventueel in een paar weken nabouwen, tuurlijk heeft symbaloo het nadeel vergeleken te worden met Netvibes, maar dat wil niet zeggen dat dit geen gave initiatieven zijn (en in het geval van symbaloo zelfs al een aardig grote reach).


    18 juni 2008 om 15:18
    media

    Jammer dat ik er niet bij kon zijn op MPJC en dank voor het verslag Matthijs, top!


    18 juni 2008 om 15:20
    Michael Willems

    Hi, ik had dit artikel 2 jaar geleden al gelezen maar hoe staat het er nu voor. Wat is er van alle ideeen terecht gekomen? Misschien een goed idee om alles nog eens na te vragen en te kijken wat de huidige stand van zaken zijn.

    Ik ben iig wel geinsterreseerd.

    Groeten Michael


    29 september 2010 om 10:26
    mgvandenbroek

    @Michael Willems: Dat is een hele goed tip. We doen te weinig aan “agendajournalistiek”. Daar zijn veel meer verhalen te halen! Ik weet in ieder geval dat Viddix en Symbaloo vol in de running zijn, bij PCZapper zijn ze bezig met Yubby.com en Godfried van Loo van Scoutle is alweer bezig met veertig andere dingen 😉 Over Mijn Naam is Haas weet ik niets…


    29 september 2010 om 10:30
    michaelwillems

    hmm oke 🙂

    Ik ken de jongens van Viddix toevallig persoonlijk en die zijn inderdaad nog steeds volop bezig. Oud klasgenoten en zeer gedreven. Leuk om te horen dat een groot gedeelte nog steeds bezig is en laten we hopen dat het allemaal topprojecten gaan worden!!


    8 oktober 2010 om 10:38
    suplemen hamil

    This is a mutual status but needs other intervention. sticking upright assures gravitation d it job.


    3 juni 2014 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!