Wat is de echte waarde van sociale netwerken?
Michael Arrington van TechCrunch heeft een model bedacht om de echte waarde van sociale netwerken te kunnen bepalen. Arrington baseert zich daarbij op het gebruik van sociale netwerken per land en vergelijkt dat met de beschikbare data voor de totale online mediabestedingen in dat land. Op die manier komt hij tot een model waarmee de sociale netwerken op basis van advertentiebestedingen per gebruiker met elkaar kunnen worden vergeleken. Om de waarde vervolgens te kunnen schatten is uitgegaan van de huidige marktwaarde van Facebook, Bebo en LinkedIn die resp. worden geschat op 15 miljard, 850 miljoen en 1 miljard dollar.
De geschatte waarde voor de andere sociale netwerken verschillen behoorlijk afhankelijk van of je uitgaat van de Facebook, Bebo of LinkedIn-deal. Zo wordt de waarde van Hyves op basis van dit model geschat op een bedrag tussen de 138 en 844 miljoen dollar (ca. 88 en 542 miljoen euro). Dit komt aardig overeen met de bedragen die eerder op 925people.nl door Andrew Anker (minimaal 150 tot 200 miljoen euro), Rob Reid (tussen 75 en 200 miljoen euro) en David Hornik (tussen 200 tot 500 miljoen euro) werden geschat (via: Emerce).
Wat een model…
Ik vraag me af of hier ook een serieus stuk over zou worden geschreven als de weerman voor morgen een windkracht tussen 6 en 12 zou voorspellen.
Natte vingerwerk is nauwkeuriger.
@Marc, waarom vind je het een slecht model en heb je suggesties voor een andere aanpak? Persoonlijk denk ik dat ze juist een hele aardige benadering hebben gekozen. Op basis van gebruik per land en advertentiebestedingen per land een scoringsmodel opstellen, en dan op basis van score en bekende deals een schatting maken van de waarde. Dat de hele markt overgewaardeerd is, dat is iets anders.
@marco
Ben het met marc eens. Een model bouwen waaruit blijkt dat de waarde van Hyves tussen de 88 en 500 miljoen euro ligt is geen model maar een leuk iets maar weinig relevant.
Bij een nauwkeurig model zou je kunnen kijken naar pageviews (for old time sake), aantal gebruikers etc etc. Laat daarop los de gegevens die bekend zijn over inkomsten uit SN en voila.. je kan ineens een meer realistische schatting doen?
Overigens de facebook deal daarbij doelen ze op het belang dat MS nam? Vraag is of je bij een belang wel een goed uitgangspunt hebt voor de totale waarde?
@Marco:
Het is een slecht model omdat de range veel te groot is. Vandaar mijn voorbeeld over windkracht. Denk je dat schippers ook maar enigzins onder de indruk zouden zijn van een dergelijke windvoorspelling? Je vinger in de lucht steken werkt dan veel beter.
En dat geldt dus ook voor het ‘model’ van Arrington. Het is gewoon helemaal niets. Anders dan content voor TechCrunch, en blijkbaar hier. Maar het is zonde van het electronische papier om hierover te schrijven.
En een beter model? Heb je de fluctuaties van Facebook gevolgd? Ik kan je een naam voor een model geven: “Wat de gek ervoor geeft”. Nou nog iemand die het model ontwikkelt…
verkopen van een bedrijf is altijd wat de gek er voor geeft. De range is groot, de linkedin deal zou hier buiten gehouden moeten worden. Dat is b2b, andere beoordeling van b2c. Niet vergelijkbaar. Maar zijn er geen cijfers bekend van het belang dat VDE/Deitmers genomen heeft in Hyves? Vast niet, anders hadden we dat echt kunnen weten, maar toch.
Kwam nog een prachtig ‘model’ tegen van diederick op 925people (over Hyves):
‘Met 300.000 actieve profielen geef ik ze 10 eypo per actief profiel.. kom je op 3.000.000 .. stukje goodwill.. beetje reclameinkomsten.. 7.800.000 lijkt me een redelijk overnamebedrag.. toch leuk voor een site!’
Lijkt mij een stuk realistischer dan de bedragen die hierboven worden genoemd, maar ook dát is maar een gut feeling
Dit model lijkt me inderdaad wat kort door de bocht.
Ten eerste omdat het aantal geregistreerde gebruikers weinig zegt; het gaat mijns inziens om de actieve gebruikers.
Het citaat wat Luuk geeft vind ik al een meer realistische berekening van de waarde (ongeacht de uitkomst).
Daarnaast is zoals Bas al zei de vergelijking tussen een meer B2C site als Hyves en aan de andere kand LinkedIn (B2B) een vergelijking die niet gemaakt zou mogen worden.
Om dit verschil te illustreren: een banner voor goedkope studentenreizen zal tegen hetzelfde aantal impressies op Hyves waarschijnlijk beter converteren dan op LinkedIn.
Daar komt ook nog bij dat Hyves vooral Nederlandse gebruikers heeft, waar bij de overige genoemde sites deze verhouding compleet anders ligt.
Ik denk dat, als de eigenaren van Hyves hun site willen verkopen, ze goed in kaart moeten brengen waarom de geregistreerde gebruikers op Hyves interessant zijn.
Wanneer je profielen kunt vormen op basis van het gedrag van de gebruikers, kun je de potentie van je site en de bijbehorende gebruikers aantonen.
Het model van Michael Arrington is leuk voor feestjes (en radiospotjes van de KvK…)
Marco,
Wat is Marketingfacts volgens dit model waard? 😉
@Erwin: volgens dit model kom ik volgend jaar ook in de Quote 500 😉
@Allen: model is inderdaad een simplistische benadering met grote bandbreedte (en daarmee klopt de stelling dat de waarde gelijk is aan wat de gek er voor geeft). Maar zoals ik al eerder aangaf, zou het aardig vinden als iemand deze bal oppakt en eens komt met een goed model voor waardeschatting van social networks. Weet ik meteen wat de echte waarde is van marketingfacts 😉
Niet vergeten dat de oprichters van Bebo, Facebook… dat geld echt hebben ontvangen. Dat is een reële momentopname van de waarde. Alleen is de Bebo berekening veel realistischer omdat het daar over een overname gaat, in tegenstelling tot de waardering van Facbook voor maar 1,5% van de taart. Dan heb je snel een afwijking 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!