R.E.M. 2.0

2 juli 2008, 04:56

Begin jaren tachtig was de R.E.M. nog jong en onschuldig. Toch werd hun indie-rock al vrij snel opgepikt door een groter publiek. Vooral het karakteristieke stemgeluid van Michael Stipe en het gitaarspel van Peter Buck leverde R.E.M. een bescheiden cultstatus op. Maar toen kwam de monsterhit Losing My Religion en R.E.M. werd in één klap wereldberoemd. Er volgden meer successen zoals treurliedje nummer één Everybody Hurts en het rockende What’s the Frequency, Kenneth? Inmiddels is R.E.M. niet meer weg te denken uit de popgeschiedenis. Vooral de memorabele videoclip van Losing My Religion zien we regelmatig opduiken in de hoogste regionen van ‘top jaren ‘90’ lijstjes.

Vanavond ga ik naar Amsterdam waar R.E.M. live zal optreden in het Westerpark. Naast bovenstaande klassiekers zal R.E.M. vooral nummers van het recente verschenen album Accelerate zal brengen. En net als vele andere muziekbands, heeft R.E.M. ook te maken met toename van downloaden van muziek en afname in verkoop van albums.

Aardig om te zien is dat R.E.M. bij het laatste album juist het downloaden van de muziek heeft gestimuleerd. Als voorproefje op het nieuwe album ‘Accelerate’’ dat op 1 april uitkwam, werd de single ‘Supernatural Serious’ al online uitgebracht. De 11 begeleidende MP4-video’s die daarbij verschenen zijn allen onder de vrije source-licentie (Artistic License 2.0) uitgebracht. Luisteraars en kijkers werden aangemoedigd om de video’s te remixen en te delen op YouTube.

Ook voor de tour heeft R.E.M. gekeken naar mogelijkheden om meer interactie met haar fans te krijgen. Zo stimuleert het bezoekers van het optreden foto’s, video’s en blogpostings te taggen met “remamsterdam”. Zelfs Twitter is niet vergeten. Voeg #remamsterdam toe aan je tweets en de berichten verschijnen direct op de speciale toursite van R.E.M.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

24 Reacties

    vincente

    Wow Marco. Wat zullen wij onze stem laten horen op het grote scherm vanavond. En met de twittergemeenschap zulllen wij ongeveer het concert domineren. Leuk hoe je van je love of REM en artikel maakt. Ik ben er dus ook!


    2 juli 2008 om 05:38
    henkjanwinkeldermaat

    Wat een heeeeerlijke clip!


    2 juli 2008 om 05:54
    pixites

    ontzettend (nou, ontzettend) veel plezier vanavond, ik zwaai als ik langs rijdt (trein) en stuur fotootje naar moby.


    2 juli 2008 om 06:06
    media

    Hmmm, ziet er naar uit dat ik regenjas moet meenemen als ik de weersberichten moet geloven. Gaat een knaller worden, kan niet anders! 😉


    2 juli 2008 om 06:12
    Michel

    Heerlijke band, ga het concert wel moeten missen vanavond.. Voor diegenen die wel gaan: have fun!


    2 juli 2008 om 06:53
    Bertwin

    Gaaf om te zien hoe briljante bands met de tijd mee gaan. Overigens denk ik dat het juist makkelijker wordt om door te breken als band. De mogelijkheden om het publiek te bereiken zijn gigantisch. Ok, daardoor het aanbod ook, maar als je de beschikbare middelen handig inzet, heb je volgens mij veel meer kans om door te breken dan vroeger.

    Tot vanavond!

    *gaat nog even een plu kopen*


    2 juli 2008 om 07:10
    jeroenmirck

    Leuk om te zien hoe slim R.E.M. met Web 2.0 omgaat. Het videoconcept vond ik al een heel goed idee, hoewel het natuurlijk is afgekeken van Beck die de sporen van zijn muziek aanbood om zijn publiek mixen te laten maken. Overigens zijn dit soort toepassingen erg doelgroepspecifiek. Tagging en twittering zal niet aanslaan bij de achterban van – laten we zeggen – Frans Bauer.


    2 juli 2008 om 07:11
    Mathijs vd Kooi

    Had vanochtend tijdens m’n wandeling naar kantoor REM nog op. Nice dat die oude rockers zo mee blijven gaan met de nieuwe ontwikkelingen. Leuk om te zien dat enkele van m’n persoonlijke toppers (REM, Nine Inch Nails, Radiohead) zo actief met de mogelijkheden van internet spelen.


    2 juli 2008 om 11:36
    netnotion

    Strak. Moet er ook nog een keer heen.

    En kennelijk is REM goed op de hoogte, een slimme zet.


    2 juli 2008 om 11:38
    Bertwin

    Het was inderdaad fantastisch!

    Behalve de inzet van alle 2.0 mogelijkheden vooraf, gaat R.E.M. ook tijdens het concert met de tijd mee: de aansteker is uit, mobiele telefoons geven ook licht. Zag er erg cool uit!


    3 juli 2008 om 05:05
    mgvandenbroek

    Leuk verhaal, Jeroen. Ik ben het zeer met je eens. Ik heb zelf even een paar foto’s gemaakt, en een klein stukje gefilmd, en daar heb ik het bij gehouden. Twitteren leidt af, je beleving met het concert is dan inderdaad helemaal weg. Ik snap dat niet. Maar er zijn kennelijk ook zat mensen die zich daar prettig bij voelen: Michael Stipe op 10 meter afstand, los aan het gaan terwijl jij letters in je telefoon loopt te drukken over hoe Michael Stipe op 10 meter afstand van je los aan het gaan is….


    4 juli 2008 om 08:07
    media

    “Ik snap dat mensen twitteren bij een congres. Daar gaat het over kennisoverdracht, ratio. Concerten zijn echter emotie, pure beleving. Dat moet je ondergaan. Wat mij betreft doe je dat niet door jezelf van de show af te keren om een bericht in te tikken.”

    @jeroen: ik heb twitter juist ervaren als een extra dimensie bij het concert, ik beleefde het concert samen met anderen (thuis en in Westerpark). Vind mensen die niet met elkaar praten of twitteren eigenlijk een beetje asociaal. Als je alleen wilt genieten van de muziek, ga dan thuis lekker een dvd-tje opzetten 😉


    4 juli 2008 om 08:43
    Bertwin

    @Marco: Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Een concert is een sociaal gebeuren, een evenement dat je beleeft met vrienden en andere fans. Als iedereen gaat lopen twitteren, verandert de interactie binnen het publiek. Het contact tussen artiest en publiek verdwijnt in mijn ogen zelfs. En dat is toch de essentie van een concert: interactie met de artiest. Als je dat niet wil, kan je net zo goed thuis een dvd-tje opzetten 😉


    4 juli 2008 om 08:50
    jeroenmirck

    @Marco: Net als Bertwin maak ik een duidelijk onderscheid tussen praten met je aanwezige concertvrienden en twitteren. Je zegt: “Mensen die niet twitteren bij concerten zijn asociaal.” Zelfs als grap is dat aanmatigend. Iedereen heeft vrije keuze om al dan niet mee te doen met de zin en onzin rond Web 2.0. Zet je roze bril eens af en durf gewoon in te zien dat Web 2.0 niet alleen maar zegeningen brengt… 😉


    4 juli 2008 om 09:02
    media

    @Jeroen: ik reageer vooral op jou anti-reactie, het zal me eerlijk gezegd een worst zijn of mensen wel of niet twittert tijdens een concert. Iedereen moet vooral doen wat hij leuk vindt! 😉


    4 juli 2008 om 09:06
    jeroenmirck

    Anti-reactie? O sorry, ik verstoor de evangelisatieklas… 😉


    4 juli 2008 om 09:11
    Bertwin

    @Jeroen en Marco: Kinders, geen ruzie maken 😉

    @Marco: Mensen die zich tijdens een concert volledig afzonderen, vind ik ook wel een beetje vreemd, maar ik zie twitteren in het fysieke bijzijn van andere mensen ook nogal asociaal. Het is juist een mooi medium als je alleen thuis met een dvdtje zit om je vrienden en bekenden te laten weten dat je het naar je zin hebt. Ik heb altijd geleerd dat mobiel/digitaal communiceren in gezelschap (restaurant, feestjes, trein, bus, enz) niet echt netjes is. Je laat daarmee duidelijk merken dat je de mensen om je heen niet zo gezellig vindt. Daarom ben ik van mening dat Twitter niet het medium is om in te zetten bij een concert, hoewel ik het wel cool vind van R.E.M. dat ze dit soort nieuwe technieken testen.


    4 juli 2008 om 09:49
    media

    @Jeroen, Bertwin: om hoeveel berichtjes per avond denken jullie dat het hier gaat? Even los van @vincente 😉 Het gaat om niet meer dan een paar berichten op zo’n avond, een bericht bestaat uit max. 140 karakters (minder dan een sms), dus waar hebben we het eigenlijk over?


    4 juli 2008 om 10:18
    Bertwin

    @Jeroen: Volgens mij bleek uit mijn reacties wel dat ik het met je eens ben. Ik ben voor het testen van nieuwe technieken. Door te testen weet je of iets werkt, zolang je maar durft toe te geven dat iets niet werkt. Een medium als Twitter staat in mijn ogen de concertbeleving in de weg. Hoewel ik er geen behoefte aan heb, kan ik me anderzijds ook voorstellen dat mensen een concert positiever en/of intensiever beleven door deze ervaring direct te delen met vrienden en bekenden.


    4 juli 2008 om 10:28
    Caroline

    Even een andere insteek. Voordat ik met het web bezig was zat ik al diep in muziekfandom. In die kringen is men tuk op nieuws over het concert: wat wordt er gezegd door de zanger(es), gaat er iets mis, hoe is de sfeer en vooral ‘wat is de setlist’. Sinds de komst van de mobiele telefoon is het gebruikelijk geworden dat hard core fans live tijdens concerten de setlist en nieuwtjes doorbellen naar de achterban, of mobiel stukjes posten op muzieksites. Nu kan het handig met twitter. Vandaar dat ik tijdens het concert zo goed mogelijk de setlist naar REM’s eigen mash up pagina heb getwitterd en foto’s heb ge-moblogd. Ik twitterde dus niet voor mijn twittervrienden, maar voor R.E.M. fans wereldwijd.


    4 juli 2008 om 11:22
    media

    @Caroline: prima reden om te twitteren (of te sms-en). Zo heeft iedereen zijn eigen manier om een concert te beleven (en te delen met anderen).


    4 juli 2008 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!