Consumenten willen 47% betalen voor digitale versie van gedrukte media

7 juli 2008, 03:45

Consumenten willen 47% betalen voor digitale versie van gedrukte mediaUit onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat consumenten 47% van de prijs willen betalen voor digitale versies van gedrukte media. Consumenten willen 35% van de prijs betalen voor een mobiele versie van de content. Als consumenten over de digitale versie van hun tijdschrift beschikken, willen ze 19% van de prijs betalen voor de gedrukte versie. Volgens het rapport ‘Outlook for Magazine Publishing in the Digital Age’ heeft de mondiale markt voor consumententijdschriften in 2012 een omvang van 95 miljard dollar. Aan het onderzoek hebben 5.036 consumenten meegedaan.

Marieke van der Donk, co-auteur van het rapport, raadt uitgevers aan om digitale versies van hun tijdschrift voor te bereiden. Die versies moeten via meerdere platforms worden uitgerold. Momenteel proberen uitgevers nog om zoveel mogelijk omzet te halen via print. Dat bedrijfsmodel is echter op langere termijn onhoudbaar, en daarom moeten uitgevers nu kennis in huis halen en investeren in digitale technologie. Europese uitgevers verwachten in 2012 10% van hun omzet te realiseren via internet. Noord-Amerikaanse en Britse uitgevers schatten dit aandeel in op 20%. Van der Donk constateert dat een grote groep uitgevers achterloopt in het denken over verdienmogelijkheden met digitale content.

Aardig in dit verband is om eens te luisteren naar Stefan von Holtzbrinck van de Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck GmbH. Hij stelt dat zijn organisatie binnen enkele jaren 25% van de omzet via internet moet realiseren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    koningwoning

    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit “Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat consumenten 47% van de prijs willen betalen voor digitale versies van gedrukte media.” niet geloof.

    het is sinds jaar en dag al zo dat men niet voor internet content wil betalen…. zeker niet voor iets wat een gratis goed is geworden als nieuwsx…. en wat is de waarde van een magazine als alle content online is.

    Volgens mij gaat “Free” van Chris Anderson hier nog wel eens de grond mee aanvegen.


    7 juli 2008 om 06:17
    K. Jonker

    Per abuis staat er in ons persbericht van 1 juli jl over de markt voor tijdschriftenuitgevers een fout: er wordt melding gemaakt dat de wereldwijde markt voor consumententijdschriften in 2012 een niveau van 95 miljoen dollar zal bereiken. Dit moet uiteraard 95 ‘miljard’ zijn.


    7 juli 2008 om 10:32
    media

    @koningwoning: ben benieuwd of PwC er nog inhoudelijk op reageert.

    @Koen: dank voor de update, bericht inmiddels aangepast!


    7 juli 2008 om 10:37
    Bart Suichies

    Zegt dit onderzoek niet meer over hoe de huidige digitale magazines gewaardeerd worden (als 1:1 kopie van hun papieren tegenhangers), dan over de bereidheid van mensen om ergens wel of niet voor te betalen?

    Het lijkt erop (maar ik heb enkel de samenvatting gelezen) dat de context van media niet is meegenomen in deze analyse, maar dat digitaal vs gedrukt ceteris paribus is vergeleken. En zo werkt dat natuurlijk niet…


    7 juli 2008 om 15:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!