Weekoverzicht Webanalisten.nl (2): inzichten door analyse

8 juli 2008, 07:00

{title}Wekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws vanaf Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Webanalyse en inzichten: leer anders kijken
  • Verbeter je winkelwagen proces
  • Duik nu in social webanalytics
  • Vraag om feedback van klanten

Webanalyse en inzichten: leer anders kijken

Webanalyse kan bergen data opleveren. Deze data kan droog gerapporteerd worden, maar daar heb je niet veel aan, het gaan om de inzichten. Afgelopen week verschenen drie artikelen die je anders naar deze data laten kijken om op die manier tot inzichten te komen:

  1. Een praktijkcase van de ANWB waarin zij een analyse van interne zoekopdrachten zonder resultaat behandelen. Door deze analyse kwamen ze erachter dat veel bezoekers zonder succes op anwb.nl zochten naar “dakkoffers” en “skiboxen”. Met succes zijn deze artikelen nu opgenomen in de ANWB webshop.
  2. Door niet altijd ‘nu’ met ‘toen’ te vergelijken, maar ook eens andersom te kijken kom je er niet alleen achter wat je nieuwe successen zijn, maar ook wie de successen waren. Wat leverde ooit veel op, maar nu minder? Zo wordt inzichtelijk waar je meer effort in moet stoppen om succes te behouden.
  3. Mag een conversie wel toegekend worden enkel aan de referende bron van de (laatste) sessie (waarin de conversie plaats vond)? Is dit niet te kortzichting en moet je niet inzichtelijk maken wat de klant, en niet de sessie, uiteindelijk allemaal triggerde waardoor hij in contact is gekomen met jouw aanbod?

Verbeter je winkelwagenproces

Iemand wil een product kopen in jouw online shop. Hoera! Nu alleen nog zorgen dat het proces via de winkelwagen succesvol verloopt. De winkelwagen… Een onderdeel op een e-commerce website waar het vaak fout gaat. In dit artikel 5 tips hoe je het winkelwagenproces kunt optimaliseren.

Duik nu in social webanalytics

Succes kun je meten door te kijken naar de trend (bv. op lange termijn) in bezoekcijfers aan je webpagina, maar veel dichterbij de bron is er de hoeveelheid (positieve) buzz die er over jouw merk, product of dient is, die het succes kan tonen. Wat is de stemming onder je potentiële klanten ten aanzien van jouw bedrijf, word je aanbevolen aan anderen en is er een goede word-of-mouth? Het meten hiervan staat in de kinderschoenen en staat een grote groei te wachten. Wat voor gratis meettools zijn er en wat bieden de betaalde pakketleveranciers? Philip Sheldrake schreef een 105 pagina’s tellende gratis PDF over social webanalytics.

Vraag om feedback van klanten

Kwalitatieve informatie, “de stem van de klant”. 1 op 1 vragen wat de klant nu eigenlijk vindt van jouw webdiensten om op basis van deze informatie te verbeteren, meer te bieden wat je klant wilt. Eric T. Peterson schreef er een mooi whitepaper over en Webanalisten.nl start met het gebruik van de gratis feedback managementtool van Kampyle.com.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

3 Reacties

    wesseling

    Wordt dan weer leuk om te analyseren waarom het bericht van vorige week een 25% verhouding had in views en doorkliks (Bekeken: 7131 keer (1714 keer doorgeklikt) en dit artikel slechts de helft hiervan: Bekeken: 519 keer (66 keer doorgeklikt). Minder aansprekende titel? Of was het vorige week de nieuwigheid of toch de discussie die volgde op het bericht? Tot nu toe 48 doorkliks (ik vermoed ook direct vanuit de reader), die verhouding is dan wel beter (minder nieuwsgierigen, meer gericht bezoek en daardoor een hogere conversie verder in de funnel?)


    8 juli 2008 om 09:40
    webanalisten.nl

    Toen was het nieuw, nu is het bekend en weten mensen wat ze kunnen verwachten. Een soort sleur waar we in terecht komen 😉


    8 juli 2008 om 13:08
    wesseling

    Leuk verschil:

    weekoverzicht 1 (met nieuwsbrief promotie):

    1667 artikelviews-> 419 (355 zonder nieuwsbrief) bezoeken aan de site (25%)

    weekoverzicht 2:

    520 artikelviews-> 218 bezoeken aan de site (42%)

    Stijging in rss abonnees door marketingfacts bezoek lijkt evengroot in week 2 als in week 1 (50 nieuw)! Het lijkt echter wel zo te zijn dat een deel van week 2 rss bookmarkers in week 1 al op de pagina was geweest. Blijkbaar zijn er fast rss bookmarkers en “kat uit de boom kijk” bookmakers 🙂

    weekoverzicht 1: 3,57 pageviews per bezoek en 4 minuut 28 seconden per bezoek

    weekoverzicht 2: 3,81 pageviews per bezoek en 5 minuut 38 seconden per bezoek

    Overduidelijk verschil in kwaliteit (eigenlijk interesse) van het bezoek. In de eerste week zullen er veel snelle (nieuwsgierige) kijkers zijn geweest en de discussie zal ook hebben meegeholpen aan veel meer artikelviews op marketingfacts van week 1 t.o.v. week 2, maar in verhouding een veel lagere conversie in doorkliks naar webanalisten.nl (interesse in de content).

    Benieuwd hoe dit de komende weken verder gaat lopen.


    14 juli 2008 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!