Planet.nl is dood, lang leve KPNvandaag.nl

8 juli 2008, 12:02

Planet.nl was 6 jaar lang de nummer 1 website van Nederland. Opgericht door Michiel Frackers in 1995 was Planet met journalisten als Peter Olsthoorn en Francisco van Jole de meest journalistieke website van Nederland. Vooral tijdens de World Online tijd veel werd veel nieuws geproduceerd. Vandaag om 7.15u trok KPN de stekker uit Planet.nl en gingen de miljoenen bezoekers naar KPNvandaag.nl

Ik interviewde de twee mannen die verantwoordelijk zijn bij KPN voor deze brand-killing: Albert Vergeer, directeur onsumenten internet en telefonie en Mark Manshanden, projectleider KPN Vandaag. Ze vertellen over het hoe en waarom achter het einde van een groot Nederlands internetmerk en over de geboorte van een Web 2.0 website voor de massa.KPN Vandaag is een portalsite die een nieuwe startpagina 2.0 wil worden voor het Nederlandse publiek. Het is het beste te vergelijken met iGoogle en Netvibes; je kan een eigen pagina maken die je kan indelen met verschillende blokjes. Het is mogelijk linklijsten te maken, file- en weerinformatie te zien, het laatste nieuws te bekijken en door te klikken naar verschillende mailaccounts.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

101 Reacties

    Fred Zelders

    Een NL-site/service met interessante info … poef! … gone 🙁

    En niets er voor voor in de plaats.

    Ik ben van KPNVandaag.nl niet onder de indruk.


    8 juli 2008 om 14:03
    Egas

    Leuk video interview. Ik had alleen nog wel wat kritische vragen verwacht over het verdwijnen van de eigen content.

    @ Vincent: mooie deal met pczapper

    Ben heel benieuwd wat deze verandering met het bereik van planet/kpnvandaag gaat doen. Hoeveel procent van de doelgroep van KPN zal zelf de layout van deze pagina gaan veranderen?


    8 juli 2008 om 16:28
    Frans van der Veen

    tja … alle veranderingen geen verbetering

    zelf zit ik in duitsland …. planet.nl niet meer bereikbaar, in duitsland http://www.kpnvandaag.nl niet bereikbaar en via kpn.com kom ik niet aan mijn internetplusbellen instellingen

    mijn kpn geeft je helaas ook geen toegang tot de instellingen, sterker nog…

    niet eens een werbare beschrijving hoe je wel bij je gegevens kunt komen

    dus dan toch maar een andere provider opzoeken


    8 juli 2008 om 16:58
    Jacobien

    Ze zeggen dat klanten verwachten dat ze gegidst worden, maar vervolgens laten ze een van de goede gidsen in rook opgaan.

    Planet was een vrolijke site met leuke artikelen. Heerlijk om even naar te surfen en te kijken wat er speelt. Ze hadden ook altijd leuke linken. Kpnvandaag is niets. Een eigen startpagina kan ik zelf wel maken en daarvoor zijn ook bookmarks.

    Bij Planet kon je je thuis voelen, de site van KPN is gewoon een suffe bedrijfssite.


    8 juli 2008 om 17:39
    vincente

    Ik was vandaag bij http://www.radio-online.nl om te praten over de Iphone.

    Francisco van Jolen, Marie Clair en Tony van Ringelen hebben allen jaren gewerkt bij planet. Het gesprek ging vooral over het archief van alle internet jaren die verdwijnen zodat hun eigen materiaal niet meer terug te vinden is. Dat is natuurlijk ook een probleem.


    8 juli 2008 om 18:42
    Thomas Wouters

    is jullie al op gevallen dat dat ding ongelofelijk traag is?

    het duurt ~8sec voor dat ding voor me staat, het spijt me heel erg maar dan ben ik al lang ergens anders…


    8 juli 2008 om 19:18
    Herman

    Ben aan het worstelen om mijn eigen instellingen aan te passen. Zijn ze dat gewoon vergeten te implementeren of hebben ze het liefste klanten die niets in te stellen hebben?

    Hebben ze nota bene tijd gestoken in het maken schitterende features op die niemand nodig heeft. Van de naam ‘kpnvandaag’ alleen al krijg ik jeuk. Wat nou: kpnvandaag? Morgen niet meer?

    Dit lijkt een beetje op zaterdagmiddag voetbal.

    Ik geef ze nog twee dagen en dan was dat het. Dan wordt het kpngisteren en gaat er een echte provider aan mij verdienen.


    8 juli 2008 om 20:30
    Ben van ’t Oost

    Ik kan kpnvandaag niet bereiken met IE 7. De browser loopt gelijk vast.

    Hebben meer mensen dit probleem.

    Met Firefox gaat het prima.


    8 juli 2008 om 20:37
    media

    Tja, jammer dat planet.nl definitief is verdwenen (toch een icoon van het Nederlandse internet) maar ook weer goed om te zien dat er een nieuwe uitdaging is gestart. Maar waarom zo’n halve keuze voor vrijheid bij de gebruiker? Ik wil mijn eigen contentblokken kunnen toevoegen? Waarom wel Geenstijl en geen Flabber, waarom wel Emerce en geen Marketingfacts? En waar vind ik nu mijn Twitter en Flickr-blokje? Misschien komt dat nog. Heren in ieder geval succes!


    9 juli 2008 om 03:16
    ssmeding

    KPN kijkt met deze stap vooral vooruit en dat is logisch. Maar de mensen die Planet.nl groot hebben gemaakt en de historie die de site heeft opgebouwd hebben toch wel wat meer verdiend dan een lullige pagina met de mededeling “Planet.nl wordt kpnvandaag.nl”, men had op zijn minst het archief (of hoogtepunten hiervan) beschikbaar kunnen houden. Zo geef je als KPN ook aan dat je innovatie van het internet van de toekomst geworteld is in de opkomst van dit medium.

    Met het wegsaneren van de eigen contentafdeling was deze ontwikkeling te verwachten, sinds dat moment was Planet.nl al niet meer Planet.nl. Met de zelf onderhouden contentportal was Planet sowieso de afgelopen jaren uniek, het tijdperk van de brede portals is immers al even voorbij.

    Het blijft imho jammer dat de grote spelers op het Nederlandse internet vooral uitblinken in het kopiëren van concepten en ideeën die internationaal al bestaan in plaats van met iets werkelijk vernieuwends te komen.


    9 juli 2008 om 06:28
    vincente

    @Egas niet kritisch genoeg? Ik heb natuurlijk met pczapper ook meegewerkt aan kpnvandaag om video content te verstrekken. Geeft wel erg veel verkeer.

    @Fred Waarom vind je KPNvandaag niets?

    @Frans -> ik heb het aan Mark doorgegeven dat je de info niet kan opvragen. Zijn ze mee aan het werk. Ben benieuwd.

    @jacobien ik vond planet.nl ook absoluut geweldig totdat Peter Olsthoorn wegging, en eigenlijk tot de redesign toen ze opverstapte van een nu.nl layout naar een magazine. Is alweer jaren geleden.

    @thomas bij mij duurt het ok 8 seconden. Is traag inderdaad

    @marcoDerksen er komen veel blokjes bij hoorde ik van MarkManshanden. Ook RSS achtige zaken.

    @Sint ik pleit ook voor een gedeelte van het archief van planet te behouden. Ga een mailtje sturen aan kpn.


    9 juli 2008 om 07:37
    Ben van ’t Oost

    Ik heb een update gedaan van Java JRE versie 5 naar versie 6 en kan nu KPN Vandaag ook in IE 7 openen.


    9 juli 2008 om 10:44
    Berend Ruys

    Het is niet slecht gedaan, maar mist wel een hoop tov igoogle en netvibes… zonder www ervoor werkte het niet eens bij mij in FF3!

    Kan verder ook geen bookmarks of radiostations erin kwijt…

    nee geef mij symbaloo maar!


    9 juli 2008 om 13:05
    John

    Jammer dat Planet.nl gaat verdwijnen, ik woon niet in nederland maar door planet was ik aardig op de hoogte wat in nederland afspeelde. De nieuwe pagina is veel te traag niet overal in de wereld hebben ze een snelle internet verbinding. Veel mensen hier hebben niet eens toegang tot internet.


    9 juli 2008 om 15:52
    Jacobien

    Ach, na een nachtje slapen…over een tijdje merken ze vanzelf wel dat het niet werkt. (O.a. echt te ingewikkeld voor veel mensen, allerlei belangrijke sites missen etc.) en dan veranderen ze het weer.

    Het is gewoon weer zo’n idee van wat mensen die denken hip en goed bezig te zijn, maar er eigenlijk weinig van snappen.

    Net zoals bedrijven soms denken met een nieuwe hippe reclame te komen en dan later merken dat het niet zo handig was en vooral achterhaald.


    9 juli 2008 om 16:09
    Bastiaan

    ik denk dat dit wel kan werken, voor de doelgroep dan. Ik blijf lekker mijn rss feedjes gebruiken dus daar heb ik deze site dan niet voor nodig. De toegevoegde waarde zit dan wel weer in de widget achtige tools zoals file-info en de videos. Maar waarom dan de journaals via pczapper, die zijn toch ook gewoon via de reguliere uitzendinggemist te zien (beetje dubbelop, of spelen hier andere zaken 😉


    9 juli 2008 om 19:30
    vincente

    @jacobien @bastiaan Ik denk dat het wel meevalt. Ik vind de pagina makkelijker en mooier vormgegeven dan Igoogle. Het aan en uitzetten is wel heel makkelijk. Er komen vast nog veel zelf te configureren blokjes bij en ze beginnen met 1 miljoen maandelijkse bezoekers dus we horen hier nog wel van denk ik/


    10 juli 2008 om 04:42
    Jacobien

    @ Vincent

    Het is alsof men een tijdschrift heeft vervangen door een bioscoopladder…

    Verder: Als je een link wilt toevoegen, moet je het adres intypen en een omschrijving. Dat zullen heel wat mensen niet willen doen. En dan kan men toch net zo goed de bookmarks gebruiken. Het geschuif met de blokjes is ook een gedoe.

    Ook heeft men met bepaalde doelgroepen geen rekening gehouden; jongeren, vrouwen, senioren. Waar zijn bv. vrouwonline.nl, seniorenplein, fok, youtube, de shoppingsites, de vergelijkingsites?

    De site kun je ook al niet personalizeren door bv je eigen foto’s erop te zetten.

    Tot slot denk ik dat de site voor veel mensen niet aantrekkelijker is dan startpagina.nl.


    10 juli 2008 om 05:10
    Fred Zelders

    KPNvandaag.nl geeft nu popup: “Data not found (result of “$favoritesData/*:widgetcontent/*:elements/*:element/*:items” )”


    10 juli 2008 om 05:38
    Walter Vos

    De toegevoegde waarde zit ‘m natuurlijk in het gemak: juist géén RSS! Waar stond dat onderzoek over RSS gebruik laatst nou? Hier of op Frankwatching? Wat ik wel vreemd vindt, is dat ik nergens een account kan aanmaken ofzo. Hoe worden mijn voorkeuren dan onthouden?


    10 juli 2008 om 05:52
    Toine

    Planet was een nieuwsportal met een prima bereik in BtoB – zie STIR. Veel beter dan de sites van de zakenbladen en zelfs beter dan die van FD, DFT en NU-Z. Ongebegrijpelijk dat dat potentieel niet benut is.


    10 juli 2008 om 08:40
    Bob

    Hrrm, bij mij loopt hij heel lekker… 1 tot 3 sec laadtijd. Het is kwa concept een beetje ee ouwe lullen versie van igoogle. eigenlijk wel slim als je het mij vraagt. had ik niet van KPN gedacht…


    11 juli 2008 om 15:53
    Jacobien

    Ik vinkte vanochtend allemaal blokjes aan en ging toen schuiven. Dat moet je niet doen;-)

    Allerlei blokken over elkaar en ik kreeg ze niet meer weg. Hoe vaak ik ook op de kruisjes klikte.

    Het is nu een soort rijstrebrij van vage lagen…


    11 juli 2008 om 16:04
    rodtonja

    verschrikkelijk traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggggggg

    jammer jammer jammer 9 sec opstarten moet beter anders andere site.


    15 juli 2008 om 13:04
    Fred Zelders

    Gaaf dat de archieven weer worden terug gezet.

    Zou er ook een zoek-optie komen?


    15 juli 2008 om 15:41
    Joyce Oude Elferink

    Geen idee, maar het kwartje is volgens mij wel gevallen bij KPN. Het weggooien van het archief is niet alleen het vernietigen van een stukje NL-historie maar heeft ook impact op traffic. Ze gaan veel bezoekers verliezen als ze het archief niet op de een of andere manier herbruiken en de unieke content spiderbaar houden voor de search-engines.

    Ik ben heel benieuwd wat men gaat doen, maar dat moet Vincent vast weten met z’n goede KPN contacten….vertel es…er is iets gaande, we willen meer weten 🙂

    Wel erg dom dat men niet een overgangs concept heeft bedacht waarbij het archief was herbruikt om kpnvandaag.nl invulling te geven en het vele bezoek te verleiden om de overstap te maken.


    15 juli 2008 om 18:25
    media

    @Jacques: goede aktie! moet trouwens nog iets bedenken hoe ik omgaan met al die linkjes naar Planet-artikelen hier op marketingfacts en ik kan je vertellen, dat zijn er niet weinig!


    15 juli 2008 om 19:34
    Jacobien

    Kan iemand niet een online petitie beginnen? http://www.geefonsplanetterug.nl of zoiets.


    15 juli 2008 om 19:39
    R.E. Voormeeren

    Ik kreeg 04-07-2008 een brief van KPN dat ik mijn gebruikersnaam moest wijzigen zodat ik op 06-07-2008 met de nieuwe situatie meteen kon werken, nou mooi niet, ik kan geen e-mail meer op halen alleen via Webmail kan ik gebrekkig mij mail lezen. De helpdesk kan mij niet helpen die hebben alleen een klachtenformulier gestart en op mijn mails wordt geen antwoord gegeven, kortom het is weer een zooitje bij KPN en dat gaat ze weer een hele hoop klanten en geld kosten, ik denk dan ook al dat een andere provider moet zoeken.

    Leuk is het voor de rubriek RADAR kunnen ze weer even een poosje lekker kankeren.


    15 juli 2008 om 19:50
    Bob Stumpel

    @Jacques – Prima dat je de boel hebt leeggeslurpt, en nu weer bereikbaar maakt. Maar kun je er niet zèlf ergens een nette site voor inrichten?

    Je moet er toch niet aan denken dat KPN in de toekomst weer met deze cultuurschat mag sollen.

    Marketing Facts lijkt me ook geen betrouwbare omgeving – anders had de hoofdredactie wel het gehoereer van Vincent Everts geweigerd, of op z’n minst van kanttekeningen voorzien.

    Jij en Joyce betonen jullie hierboven overigens veel te optimistisch over de intenties van KPN. Gezien de eindeloze keten van stommiteiten die heeft geleid tot Kpnvandaag, kan het weer bereikbaar worden van (een deel van) het Planet-archief alléén maar een nieuw blijk zijn van domheid, van luiheid, van slordigheid – kortom, van het soort zakelijke en culturele barbarij waaraan die eikels zich al sinds 2001 bezondigen.


    15 juli 2008 om 21:12
    media

    @Bob: waarom zou de hoofdredactie het zogenaamde gehoereer van Vincent Everts moeten weigeren? Het is zijn mening en daar kunnen wij op reageren. Dat is nu juist de kracht van een blog waar iedereen zijn of haar mening kan geven zonder dat er een hoofdredactie is die eerst censuur toepast. Als de lezers het structureel oneens zijn met een blogger en de betrokkene daar zelf geen conclusies uit trekt (lees: met bord voor de kop doorgaat), dan zullen wij daar overigens zeker aktie in ondernemen. Maar censuur bij iedere posting omdat we het er niet mee eens zijn? No way!


    15 juli 2008 om 21:20
    Bob Stumpel

    @Marco Het wàs geen mening van Vincent E., maar een halfabete, duidelijk door KPN gekochte, of tegen een opdracht voor PCZapper uitgeruilde, seeding-actie. Ik vind dat Marketing Facts en Dutch Cowboys en Emerce (en misschien nog wel wat media) zich ernstig geblameerd hebben toen ze nalieten zijn verhaal van kritische kanttekeningen te voorzien, of (zoals Emerce deed) slechts na wat onbeholpen editing doorplaatsten.

    Verder vind ik ’t een schande dat onze meest vooraanstaande internetmedia het geklooi van KPN lieten passeren zònder er ook maar ’n alinea analyse aan te wijden. Of, erger nog, zoals jij hierboven deed, er slechts wat halfslachtige twijfels bij plaatsten, en daar dan een lafhartige succeswens op lieten volgen.

    Ook ik prefereer overigens commentaar en reactie boven censuur. Maar betaalde, voze publiciteit, als die van Everts, mag je van mij voortaan weigeren, of achteraf wissen.


    15 juli 2008 om 21:39
    media

    @Bob: ik zal Vincent ook om zijn mening vragen maar zoals ik ook al op Twitter aangaf, iedereen kijkt door een gekleurde bril. Die van Vincent is wellicht iets meer roze dan die van anderen. Hij is vooral enthousiast; maar dat is is hij zelfs van Microsoft 😉

    En vwb KPN, daar heb je zeker een punt. Heb er zelf onvoldoende aandacht aan besteed. Realiseerde me pas later dat met het sluiten van planet.nl een decenium aan internetcontent verloren ging. Had scherper moeten zijn op de dwalingen van KPN het afgelopen jaar. Zat met mijn kop ergens anders. Point taken!


    16 juli 2008 om 03:09
    Jacques Mattheij

    Mogelijk is het een oplossing om een stichting op te richten waar het planet.nl domein in ondergebracht kan worden ? Ten slotte heeft KPN nu wel duidelijk genoeg aangegeven dat ze van planet af willen.

    Die stichting zou dan gebruikt kunnen worden om curator van domeinen die door de beheerders niet meer wensen te worden geexploiteert, door ze over te nemen en op een niet commerciele manier te laten voortbestaan zodat er geen grote gaten in het web en de internet historie vallen.

    Bij deze commiteer ik TMC om als dit plan opgepakt wordt de hosting (voor nop) te laten doen.

    Dit voorkomt dat vorige eigenaar de competitie met het eigen oude brand moet aangaan (zoals bij verkoop aan een commerciele partij het geval zou zijn).


    16 juli 2008 om 06:19
    vincente

    @bobstumpel ik begrijp dat je boos bent over het planet gebeuren. Maar waar haal je het vandaan dat ik door kpn hiervoor betaald wordt en onkritisch ben? Ik ben hier bij marketingfacts altijd transparant geweest in mijn relatie met KPN. Ben er soms kritisch over soms enthousiast. Ik noemde de heren van KPN ‘brand killers’ sprak bij de inleiding over het grote belang van het archief (niet meer de huidige versie van planet want die was al door) en noemde KPNvandaag iets wat meer bij KPN past aangezien ze niet met journalistiek kunnen omgaan (ook al hebben ze er toch 14 jaar als enige in nederland zwaar in internet journalistiek geinvesteerd).

    @marco derksen waarom jij nu mijn roze bril hier moet aanhalen vind ik ongepast.


    16 juli 2008 om 06:21
    Jacques Mattheij

    sorry, die zin die liep niet!

    Die stichting zou dan gebruikt kunnen worden om curator van domeinen *te worden* die door de beheerders niet meer wensen te worden geexploiteert, door ze over te nemen en op een niet commerciele manier te laten voortbestaan zodat er geen grote gaten in het web en de internet historie vallen.

    Overigens hulde aan Bob, die door zijn oprechte boosheid heel veel mensen heeft geattendeerd op wat er gebeurd was en die daardoor vermoedelijk een grote invloed heeft gehad op het redden van de content. Ook mij waren de gevolgen van deze actie nog niet helemaal duidelijk tot Bob me er op wees.

    Ik hoop er op dat er in ieder geval een of andere officiele reactie van KPN komt met hun toekomstig standpunt mbt planet.nl.


    16 juli 2008 om 06:28
    Bob Stumpel

    @Marco Ik zie nu hoe je je 150 bloggers bijmekaar houdt;-!

    Bij KPN gaat ’t zeker niet alleen om ’t laatste jaar. De enige strategisch juiste beslissing die ze ooit, waarschijnlijk per ongeluk, inzake het niet-loodgieters-deel van internet hebben genomen, was het meefinancieren van Planet.


    16 juli 2008 om 06:32
    vincente

    @bob inderdaad. Planet was 3 jaar geleden dood verklaart binnen kpn en langzamerhand hebben ze alle journalisten laten gaan. Toen Peter Olsthoorn er vorig jaar mee ophielt was het laatste stukje authentieke content verdwenen. Ik denk dat je gelijk hebt dat KPN ook echt LOODGIETERS zijn. Zij willen de pijpen naar het internet leveren en niet de content. Daar is trouwens ook helemaal niets mis mee maar ze hebben de meest populaire site van nederland van 94 tot 99 wel in de lucht gehouden en het archief is helemaal de moeite waard om te bewaren.


    16 juli 2008 om 06:42
    Bob Stumpel

    @Jacques “Curator”-stichting: mooi bedacht, maar ’t lijkt me onhaalbaar hiervoor de steun van KPN te krijgen.

    M’n boosheid betreft niet alleen de barbarij van de sluiting van het Planet-archief, maar ook de stelselmatige (jarenlange!) afbraak van wat ooit het mooiste internet-merk van het land was, het schunnige product dat ze nu in plaats daarvan aanbieden, en hun totale onvermogen om – voor web en mobile – een content- en diensten-strategie te ontwikkelen die goed is voor hun klanten en voor de markt.

    Je zult maar in een land wonen (en zakendoen) met zó’n marktleider. Bad stewardship, indeed – in ALLE dimensies!


    16 juli 2008 om 07:03
    Bob Stumpel

    @VincentEverts Ik heb je vele jaren hogelijk gewaardeerd voor je evangelisatie- en enthousiasmerings-activiteiten – ook toen die zich steeds vaker, min of meer opzichtig, vermengden met je zakelijke belangen. In het filmpje en de postings waarmee je het plaatsen van dat filmpje begeleidde, bewijs je slechts wat zwakke lippendienst aan de journalistieke criteria “neutraliteit” en “kritisch volgen”.

    De vernietiging van Planet laat ruimte voor maar één teneur in de berichtgeving: keihard inhakken op de domheid en luiheid van KPN.

    Het aantal postings van het filmpje wijst duidelijk op een seeding-campagne. Die had je, gezien de belangen van PCZapper, beter aan een ander kunnen overlaten, als je de (mijn) stellige indruk had willen voorkomen dat je er door KPN voor beloond bent.

    Maar om aan ons welles/nietes een Marco-achtige draai te geven: als jij ontkent dat je je hebt laten omkopen, gelóóf ik je natuurlijk. Ik blijf je liever zien als Held, dan dat ik je moet gaan zien als Pias.


    16 juli 2008 om 07:08
    MvO

    Die Bob Stumpel, zo kennen we ‘m weer… Iets anders, misschien toeval, maar mijn goedkoopte Planet-internetabo -ooit snel genoeg- is sinds kort een stuk trager. Het viel me op dat de KPN-tarieven voor internet hoger zijn dan die van Planet waren. Geen toeval dus?


    16 juli 2008 om 07:18
    Joyce Oude Elferink

    Of KPN zich richt op het leveren van de ‘pijpen’ of focussen op content ligt aan wie in het management/bestuur van KPN zit. En als men nu op de lijntjes focust ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor KPN weer uit DAG stapt. KPN is ook in dit initiatief voor de helf eigenaar van de commerciele en redactionele exploitatie. Ook worden we nu bestookt met commercials waarbij KPN ons aanbiedt om TV op onze mobiel te gaan kijken. Het is dan wel content van derden, maar ze verkopen naast het standaard abonnement toch een extra pakketje.


    16 juli 2008 om 07:31
    Bob Stumpel

    @Joyce Oude Elferink – Sinds de dotcom-bust is op bestuursniveau de zakelijke en strategische verantwoordelijkheid voor internet-activiteiten als een hete aardappel van de ene naar de andere nono doorgegeven. Daarvoor hadden ze nog Verwaayen, die durfde te ondernemen. En Morley die een visie durfde te hebben. En een paar anderen die hun strapatsen durfden uit te leggen aan de Voorzitter van de RvB, en aan de aandeelhouders.

    Tot diep in deze eeuw hebben degenen die de (vaak van naam veranderde) business units leidden waarin aan die activiteiten sturing moest worden gegeven hun email nog laten uitdraaien door hun assistentes.

    Alle entrepreneurship en alle intrapreneurship is gekilld, alle creativiteit is gesmoord. Domheid, luiheid en boekhouders zijn aan de macht. Kijk maar naar hun track record van de afgelopen 7 jaar. Kijk maar naar dat filmpje. Kijk maar naar Kpnvandaag. Kansloos. Beschamend.


    16 juli 2008 om 08:23
    Jacques Mattheij

    Nog even een inhoudelijke reactie op het filmpje, het lijkt er wel op alsof de heren van KPN er geen seconde bij stil gestaan hebben dat de planet.nl een veel bredere uitstraling had dan ‘zomaar’ de site van een willekeurige provider. De jarenlange investering in redactie heeft in die zin zichzelf juist bewezen. KPN heeft dat imago duidelijk niet, ik zit hier net met verbazing te kijken naar wat alexa (goed, niet de meest betrouwbare bron) zegt als je kpn.com, planet.nl, detelefoongids.nl en kpnvandaag.nl vergelijkt, ze gaan echt allemaal rap naar beneden.

    Als de ‘verwarring’ bij de consument zo’n groot issue was dan hadden ze beter de zaak om kunnen draaien en KPN als internet service provider de nek om moeten draaien en alles bij planet onderbrengen, immers:

    – planet bestaat langer

    – planet is veel groter (qua traffic was het twee keer zo groot als heel kpn.com)


    16 juli 2008 om 09:48
    vincente

    @jacques ik denk dat de heren van KPN wel een idee hebben van de waarde van planet maar dat zij gewoon besluiten uitvoeren. Mark Manshanden heeft juist veel moeite gedaan intern om het project goed te laten verlopen. Dit besluit om met Planet te stoppen is al jaren geleden genomen maar nu echt uitgevoerd. Eerst werden de journalisten uitbesteed, daarna helemaal gestopt met eigen nieuws en vervolgens de site zelf gestopt. Historisch besef van internet archieven is niet een overweging geweest denk ik.


    16 juli 2008 om 10:14
    vincente

    @bob

    “Domheid, luiheid en boekhouders zijn aan de macht, Kijk maar naar hun track record van de afgelopen 7 jaar. Kijk maar naar dat filmpje. Kijk maar naar Kpnvandaag. Kansloos. Beschamend”

    Zo ken ik je weer! Duidelijke uitspraken. Edoch KPN verdient goed geld momenteel met access en er is niets mis met hun marktaandeel. En ze zijn ook in sneltreinvaart bezig om hun eigen babies te killen. Internet bellen wordt door miljoenen gebruikt en dat implementeerde ze zo snel met zoveel fouten dat ze daar ECHT kassa mee bereikten en bijna het eigen KPN merk kapot maakte. Edoch met ISDN en ADSL gebeurde hetzelfde, werkte ook niet in het begin maar na een paar maanden fixen ze de problemen. Het merk overleeft het blijkbaar wel.

    Maar wat is jou inschatting van kpnvandaag? Komt deze in de stir 25 terrecht of is het kansloos.


    16 juli 2008 om 10:20
    Jacques Mattheij

    @Vincent:

    Da’s prima, maar waarom dan niet gewoon de nieuwe site gelanceerd en een verwijzing op de oude paginas gezet. Dit is letterlijk de schepen achter je verbranden.

    Zelfs een absolute newbie kan je uitleggen dat dit niet de manier is om een nieuwe site te lanceren, immers de manier waarop je met de oude site omgaat is in grote mate bepalend voor het beeld dat gebruikers van de nieuwe site krijgen.

    Als de eerste ervaring een met een nieuwe site een negatieve is (en veel negatiever dan ‘he, waar is de content gebleven ???’ kan ik me niet voorstellen) dan sta je bij alle gebruikers van de oude site (en klaarblijkelijk is dat toch de doelgroep) meteen in het zwartboek.

    Bij KPN moeten toch genoeg usability experts rondlopen om ze voor dat soort gigantische blunders te behoeden. Ik heb me zelf geen seconde gerealiseerd, of er zelfs ook maar aan gedacht, dat ze met het stoppen van planet.nl als site ‘m daadwerkelijk op zwart zouden zetten.

    De homepage en de sales gerichte paginas, ok. Daar komen nieuwe klantjes op binnen en daar pak je de mensen die uit gewoonte planet intikken of hun standaard homepage daar op hebben ingesteld, daar kun je weinig fout doen.

    De rest van de site is te diep om er klakkeloos van uit te kunnen gaan dat je het traffic daarvan zomaar om kunt gooien middels een permanent redirect. Dat wekt echt alleen maar wrijving op.

    Een goeie richtlijn voor dat soort situaties is dat als je nieuwe pagina geen goede vervanger is voor de oude je de oude beter kunt laten staan en er eventueel een boodschap op geplaatst kan worden die de gebruiker attendeert op je nieuwe aanbod. Iets in de zin van “Deze site wordt niet meer bijgewerkt, ons huidige aanbod bevindt zich op ‘x'” waarbij ‘x’ dan een link kan zijn naar het nieuwe aanbod.


    16 juli 2008 om 10:29
    Fred Zelders

    @Vincent Everts

    Dit besluit om met Planet te stoppen is al jaren geleden genomen maar nu echt uitgevoerd

    << Onbegrijpelijk dat dit besluit dan tot op vandaag stand heeft weten te houden. Wie zat/zit er te slapen?


    16 juli 2008 om 10:34
    media

    @Vincent roze bril is geen kritiek maar een kwalificatie van je altijd enthousiaste interviews. Ik gaf al aan dat je zelfs enthousiast kon zijn over Microsoft 😉 Verder was het vooral een reactie op Bob die verwacht van een hoofdredactie dat dit soort postings worden tegengehouden. Nee dus! En vwb KPN, ben blij dat jullie er uit zijn 😉


    16 juli 2008 om 13:53
    Willem

    Volg de discussie hier met een glimlach vanaf m’n vakantie adres in Zwitserland. Jullie bewijzen met elkaar waar een klein land groot in kan zijn. Erger me vooral aan de schandalige d- t fouten die sommigen maar blijven maken alsof ze de lagere school niet hebben afgemaakt. Als excuus waarschijnlijk: ik ben dyslectisch. Ga zo door mannen, ik houd wel van wat afleiding!


    16 juli 2008 om 15:08
    Fred Zelders

    @Willem: Och, Dat ergeren aan d- t- misbruik in NL-talig Blogland heb ik al lang gestaakt.


    16 juli 2008 om 16:09
    Jacobien

    @Willem en Fred,

    Hebben jullie niets beters te doen dan te zeuren over spellings- en grammaticafouten?

    @ Willem,

    Ik heb net je weblog bekeken. Daar zie ik ook heel wat taalfouten staan. Vooral komma’s en dubbele punten en streepjes ontbreken.


    16 juli 2008 om 16:19
    Willem

    Heerlijk, kijk, dat bedoel ik: Nederland op z’n (haar) smalst!

    Een snellere bevestiging kon ik me niet wensen…

    @Jacobien is een interpunctiefout ook een taalfout?

    Maar terug tot de orde: KPNvandaag was hier heel snel geladen, ondanks een beroerde verbinding.

    Maar voor de rest vind ik het helemaal niks en kom ik er niet weer.

    Wat betreft de reacties tot nu toe lijkt het alsof mensen die er wellicht (nog) geld aan moeten verdienen milder zijn in hun oordeel. Ik geef ze geen ongelijk en zie het positief: KPNvandaag kan alleen maar beter worden dan het nu is!


    16 juli 2008 om 16:55
    Jacobien

    @ Willem,

    De nanny zegt altijd dat je vervelend gedrag van kinderen moet negeren.

    Ik ga haar advies eens opvolgen.


    16 juli 2008 om 17:01
    Bob Stumpel

    @VincentEverts – Het marketing- en zakenvernuft van KPN is het niveau van de polder (ca 6 meter onder zeeniveau) nooit teboven gekomen. Het handhaven van dat acceptabele marktaandeel is louter toe te schrijven aan een hollebollegijzig, merkwaardigerwijs door de NMA almaar gepasporteerd acquisitiebeleid. De heren achter Greenfield Capital worden nog elke dag schaterlachend wakker vanwege de prijs die ze bedongen bij èn kregen van KPN.

    Het merkenportfolio-management van KPN rammelt en gammelt ook al zeker een decennium.

    De marketing- en branding-genieën van KPN hebben ten tijde (ik meen in 1998/1999) van het samenvoegen van World Access (WXS.nl, weet je nog?) en Planet.nl ook al eens besloten dat die combinatie “dus” maar World Access moest gaan heten. Niet omdat iemand in de wereld toen vond dat World Access een sterker merk was dan Planet, maar omdat de baas van World Access z’n overwinning op de baas van Planet op die manier een, alleen voor hèm, extra feestelijk tintje wilde geven. Vóór dat besluit teruggedraaid werd, waren er ook alweer tonnen verdonderd aan ’n nooit gebruikte huisstijl, website en introductiecampagne. Maar ’t bedrijf werd ondertussen wel weggetrokken uit Amsterdam, en achter de files en de Utrechtse Heuvelrug geplaatst omdat diezelfde directeur daar in de buurt woonde. Zodat alle talent naar elders trok, en wat ooit een van de mooiste internetbedrijven van Europa was, veranderde in een grijze & grauwe poel van strategische radeloosheid.

    Nadat Verwaayen was vertrokken naar Lucent, wist bij KPN niemand meer waarom Ben’s briljante geesteskind Het Net (dat bedoel ik trouwens níét ironisch, al was 700 miljoen gulden wellicht wat ruim gedoteerd voor wat toch voornamelijk een PR-verhaal was) ook alweer in de markt was gezet. Niemand heeft ’t ook ooit meer kunnen uitleggen. Met dat merk is ’t ook nooit meer goed gekomen.

    Alle andere service-, content- en TV(overIP)-concepten van KPN zijn uitgedraaid op regelrechte rampen. iMode was een mislukking. We hebben dankzij KPN de scharrigste premium phone services-markt van Europa. Hun WiFi-marktbeid is een faliekante zakelijke mislukking… (Aan de debetkant zie ik eigenlijk alleen Hi, zowel zakelijk als merkstrategisch, als een echt succes).

    Het killen van Planet is inderdaad al geruime tijd geleden aangekondigd door de toenmalige opvolger van de voorgaande directeur corporate marketing. Omdat toen even, in navolging van Unilever, het wieden in merkenportfolio’s in de mode was – níét omdat er enige ratio aan dat voornemen ten grondslag lag.

    Het is natuurlijk heel vreemd – en suspect – dat men er vervolgens járen over gedaan heeft om Planet echt dood te krijgen. Werd er nog teveel verdiend? Bleek uit onderzoek dat de klanten nog tezeer aan het merk gehecht waren?

    Waarom heeft men nog dit jaar ruim geïnvesteerd in een nooit gelaunchte nieuwe website van Planet?

    Waarom vertoont Kpnvandaag louter sporen van haast- en broddelwerk? Welke mafkees heeft beslist dat een zwak Netvibes-achtig RSS-aggregaat wel voldoende zou zijn? Welke cynicus of idioot heeft bedacht de strategie te volgen van het nu eindelijk dooie Netscape, dat van AOL voor z’n dood ook nog even als een gemankeerde Digg heeft mogen stuiptrekken?

    Wat is er ècht aan de hand? Waarom stelt niemand deze vragen? Waarom zoekt niemand dit uit?

    Ik vrees met groten vreze dat ’t komt doordat de (internet)media die er het meest toe aangewezen zijn òf boter op het hoofd hebben, òf net zo lui en dom zijn als KPN zelf.


    16 juli 2008 om 18:59
    Raimo

    @bobstumpel,

    Ik ben echt heel bang dat het antwoord ontzettend simpel is.. Niemand snapt de markt meer en niemand snapt KPN meer..

    De “margarine meneer” heeft besloten dat er teveel merken zijn… punt.


    16 juli 2008 om 19:14
    Fred Zelders

    @Jacobien: Eerst even de HELE thread lezen voordat je van die ‘gevatte’ reacties op de spelfouten-reactie geeft hoor!


    16 juli 2008 om 20:14
    Max

    Ik heb de hele discussie een beetje met verbazing zitten lezen. KPN snapt internet allang niet meer, dat mag zolangzamerhand toch geen verbazing meer opleveren? Planet staat bij mij vooral bekend als internetprovider waar het in het begin zo heerllijk misging — ietsjes meer toeloop dan men had bedacht, na de gigantische campagne die ze er destijds tegenaan hebben gegooid — en later dan van de content. Als provider heb ik ze nooit ook maar een seconde overwogen (iets dat, als ik de ervaringen van sommige kennissen zo zie, een goede keuze was), en hoewel ik de content nooit zo heb gevolgd weet ik wel dat je, heel simpel, nooit content moet weggooien. Zeker niet als het GOEDE content is.

    Gigantisch grote bedrijven, daar verwacht ik al heel lang geen logische of verstandige — behalve voor de aandeelhouders — besluiten meer van.


    16 juli 2008 om 22:08
    Jacobien

    @Fred,

    Er komt rook uit mijn mailbox door alle berichten, maar ik heb de hele thread nogmaals gelezen.

    Helaas zie ik niet wat mij van gedachten zou moeten veranderen. Kun je het even uitleggen?


    17 juli 2008 om 02:18
    Fred Zelders

    @Jacobien: Dat doe ik graag Jacobien.

    1. Lees reactie dinsdag 8 juli 2008, 18:03

    2. Lees reactie reactie van dinsdag 8 juli 2008, 21:44

    3. Lees reactie reactie van woensdag 9 juli 2008, 19:41

    4. Lees reactie reactie van donderdag 10 juli 2008, 9:38

    5. Lees reactie reactie van dinsdag 15 juli 2008, 19:41

    6. Lees reactie reactie van woensdag 16 juli 2008, 14:34

    7. Lees reactie woensdag 16 juli 2008, 20:09

    Hoezo jouw reacie “Hebben jullie niets beters te doen dan te zeuren over spellings- en grammaticafouten?” ?

    @Max: “Gigantisch grote bedrijven, daar verwacht ik al heel lang geen logische of verstandige — behalve voor de aandeelhouders — besluiten meer van” << Jij bent niet de enige. Maar dat zal je niet verbazen. En ik hoop voor die bedrijven en wat veel belangrijker is voor iedereen dat daar heel gauw verandering in gaat komen.


    17 juli 2008 om 04:46
    Jacobien

    @ Fred,

    Mijn hemeltje. Ben je nu in je wiek geschoten omdat je talloze berichten over planet hebt geschreven en ik even viel over dat ene berichtje m.b.t. spellingsfouten?

    Ik vond het gewoon even gezeur. Klaar. Bovendien was het Willem die er mee begon. Hij had zover ik kon zien niets in deze thread geschreven en kwam toen met plotseling met een berichtje over spellingsfouten. Jij reageerde daarop. Dat was de reden dat ik jullie alletwee aansprak.

    Maar als het je gerustelt, je bijdragen zijn waardevol en nee, je zeurt duidelijk niet enkel over spellingsfouten.


    17 juli 2008 om 05:06
    vincente

    @bob stumpel

    Wat is er echt aan je hand met je? Je bent emotioneel echt getroffen over dit onderwerp. Je beledigd mij tot op het bot door me te beschuldiging van omkoping, volkomen ten onrechte, Iedereen bij kpn zijn stomme idioten en je klaagt over policies van kpn van 10 jaar terug. De planet/wxs merger was ten tijde van 90% breedband dominantie van de kabel nu heeft kpn 50% marktaandeel en hebben we de snelste en goedkoopste infrastructuur in Europa.

    En grote bedrijven die slecht met merken omgaan? Ach pcm, abnamro, upc, ahold, getronics etc etc. Iedereen heeft er last van ook geen reden zo tekeer te gaan. Ik vond de xs4all/hetnet/planet trio merken prima maar als kpn besluit om access via 1 merk te doen? Who cares, als ze het voor de klanten maar goed regelen!

    Maar het echte issue gaat over 1 ding. Het archief van Planet van 1994 tot 2004 toen er nog helden waren als francisco, peter olsthoorn en tony van ringenstein. Dat moet inderdaad bewaart blijven en daar ben ik het mee eens en heb dat ook bij kpn gemeld.

    Maar je lijkt een oude brombeer die zeurt over vroeger en uit frustratie om zich heen slaat!

    Vincent


    17 juli 2008 om 05:59
    Max

    @Vincent: “En grote bedrijven die slecht met merken omgaan? Ach pcm, abnamro, upc, ahold, getronics etc etc. Iedereen heeft er last van ook geen reden zo tekeer te gaan.”

    Ben ik niet echt met je eens. Dat meerdere enorme bedrijven vergelijkbare fouten maken, maakt het niet minder fout. Dat maakt het eerlijk gezegd alleen nog maar triester. Een kluitje managers en hotemetoten die worden verondersteld professioneel te zijn en te weten waar ze mee bezig zijn, maakt keer op keer fouten die de eerste de beste beginner nog niet zou maken. Dat is toch om te huilen?


    17 juli 2008 om 07:25
    Fokke

    Die overgang van planet naar kpn is een mooi zooitje. Mijn persoonlijke homepage is niet meer beschikbaar. heb daarover gebeld met KPN, 20 minuten in de wacht, probleem uitgelegd, was bekend, zou aan gewerkt worden, na het weekend is alles weer OK en ik zou gebeld worden, nou je raadt het al: niks, nada. Nog eens elektronisch een klacht ingediend, die is waarschijnklijk ook naar het nul-device geleid. Dat krijg je als marketing-boys het voor het zeggen krijgen. Als het nog lang duurt (> 1 week) ben ik weg.


    17 juli 2008 om 07:48
    Remco Bron

    Die marketingboys waar zo op wordt gescholden hebben wel goed hun werk gedaan: als mensen zich zo betrokken en persoonlijk aangevallen voelen bij het verdwijnen van een merk hebben ze die emotionele band toch mooi voor elkaar gekregen. Hulde aan de marketeers!


    17 juli 2008 om 07:51
    Jacques Mattheij

    @remco

    Ik denk dat er verschil is tussen kwaad zijn omdat je oude spullen gesloopt zijn en een positieve emotionele band met iets nieuws opbouwen.

    De planet perikelen beginnen overigens nu ook elders hun effect te hebben, diverse fora waarop deeplinks stonden naar planet pages geven nu een login dialog box (waar niemand iets van snapt omdat ze ten slotte niet bij planet op bezoek gaan…).

    Ben benieuwd of ze dat nog gaan oplossen.


    17 juli 2008 om 08:49
    Peteraanzee

    @Vincent Everts en @ Bob Stumpel,

    Het doet me goed dat de inhoud van Planet.nl kennelijk nog zo gemist wordt en gewaardeerd is al die jaren. Toen ik vernam dat het archief offline was gehaald, was ik niet verbaasd. Tot dit niveau was Planet in een redelijke rechte lijn afgedaald sinds de geweldige beginjaren vanaf 1995. (Vergeef me de mildheid, geen goede eigenschap voor een journalist, maar die nieuwe wichten en lichten wisten gewoon niet beter.)

    Ik heb een paar weken terug een verantwoordelijke opgespoord, hem gebeld en vriendelijk gevraagd of KPN het archief weer online wilde zetten, met als argument dat ze daar geld aan kunnen verdienen. De inhoud, cultuur of historie boeien marketeers doorgaans immers wat minder dan geld. En of ik, voor de zekerheid, een kopietje kon krijgen.

    Had er ook met Jacques (zie boven) contact over. Hij ging zelf tot actie over. Ook Erwin van der Zande berichtte dat zijn Shift archief online stond. Inmiddels begon KPN weer wat Planet-archief online te zetten, gelukkig maar. Er ontbrak overigens al een flink deel, zo rond het jaar 2000, als gevolg van een overgang van het ene naar het andere content mismanagement system. Ik had zelf ook wel wat beter mogen archiveren overigens.

    Nu de heerlijke discussie tussen Bob Stumpel en Vincent Everts, met een bluspoging van baas Marco. In essentie heeft Bob gelijk: Vincent heeft een flink belang bij KPNvandaag en KPN is zijn medeaandeelhouder. Ik kan me zelfs voorstellen dat de p.r.-waarde van Vincent zwaar woog bij de investering in PCzapper. Hij stelt de geloofwaardigheid op de proef met dit interview. Gelukkig hebben reacties een ‘reinigend vermogen’ zoals Marco terecht vaststelt en kennen de meesten Vincents achtergrond.

    Overigens is dit een trend, bij De Telegraaf ‘branded content’ genoemd, met als toevoeging dat er ‘onafhankelijke journalistiek’ plaatsvindt ‘binnen de grenzen van de sponsor’. Rutger met Defensie zeg maar, het grootste p.r. succes ooit van het leger. Je houdt het niet tegen. Was minister Vogelaar maar eerder op het idee gekomen, het is goedkoper dan Dig Istha.

    Dat hoeft niet alleen slecht te zijn. Vincent is een aardig voorbeeld: hij krijgt geld met babbelen en adviseren en verblijdt ons met zijn enthousiaste reportages tot en met het traceren van bekende Nederlanders op de Lijbaan op jacht naar een iPhone. Het zou elegant zijn standaard bij de reportages een linkje te bieden met een complete lijst met zakelijke partners van hemzelf en van zijn bedrijven.

    En wat die zogenaamde ‘branded content’ betreft; ik moet er nog eens goed over nadenken. Een paar jaar terug kon ik onder de vlag van Microsoft ‘onafhankelijk’ gaan werken en heb het uiteindelijk niet gedaan. Het kwam toch een stap dichterbij dan KPN met Planet, ofschoon het lijntje daar alsmaar korter is geworden.

    Niet omdat ik niet zou kunnen schrijven dat Microsoft zuigt, maar omdat het tegendeel moeilijk zou kunnen: kritisch zijn over de concurrentie en eens iets aardigs zeggen over Microsoft (bijvoorbeeld dat ze zo netjes zijn in de omgang met journalisten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google 😉

    Het zijn sterke schouders die de weelde dragen kunnen. Maar eind goed, al goed: het Planet-archief keert terug waar het hoort, op internet. En Bob Stumpel heeft een paar belangrijke punten gemaakt.

    Tijd voor een boek misschien…


    17 juli 2008 om 10:10
    vincente

    @peter het is publiek bekent dat KPN een 40% investering heeft in PCzapper en ik heb inderdaad als PCzapper meegewerkt aan KPNvandaag. Dat heb ik ook vermeld in de commentaren. Ik zal het de volgende keer het bij het artikel zelf zetten. Lijkt me goed.


    17 juli 2008 om 12:20
    Bob Stumpel

    @VincentEverts – Brombeer? Ik beleef er meer plezier aan om in m’n eentje een Statler- & Waldorf-act op te voeren, dan om aan te zien hoe jij solo schittert in je Peppi & Kokki-impersonatie.

    Toen ik aan m’n filippica begon, had ik me al vele dagen lopen ergeren aan de oorverdovende stilte waarmee onze internetmedia het schandaal van Kpnvandaag/Planet hebben ontvangen. Een hóge toon aanslaan leek me een geëigend middel om wat aandacht te trekken.

    Dat ik reeds geruime tijd geleden afstand heb genomen van het communicatievak, en van de (internet)bureauwereld, geeft me natuurlijk alle ruimte om vrijuit commentaar te leveren. Dat doe ik echter vanuit m’n húídige betrokkenheid met het wel & wee van de marketing-sector en van het internet.

    Mijn korte geschiedenis van KPN-blunders was slechts een reactie op de historische voetnoten die jij in je eerdere comments debiteerde.


    17 juli 2008 om 18:14
    Bob Stumpel

    @PeterOlsthoorn – Ik lees een boek als jij een reeks artikelen (of dossiers?) wijdt aan:

    – De Vernietiging van Planet 1998 – 2008

    – De Business-Blunders van KPN 1994 – 2008

    – De Branding-Blunders van KPN 2006 – 2008

    – De Onafhankelijkheid van Nederlandse Internet-Media (Nu)

    Je bent de enige die ’t kan.


    17 juli 2008 om 18:56
    Hugo Leijtens

    Wat een heftige discussie! Via twitter kwam ik hierop. Als een van de jongere generatie innovators 2.0 kijk ik altijd met veel plezier naar de oudere garde die voor mij het internet hebben gemaakt zoals het vandaag de dag is. Ik verbaas me dan ook enorm dat iemand met de ervaring als Bob zo van leer trekt tegen Vincent. Jammer.

    Over KPN Vandaag ben ik een stuk enthousiaster. Het had van mij nog wel in Beta mogen zijn, maar het concept is prima. Makkelijk alle content op 1 site, en dat met een Nederlands merk. KPN Vandaag staat bij mij om een aantal redenen als mijn startpagina en dat zijn:

    * files & weer

    * de leukste filmpjes van de dag (die ik ook elke dag bekijk)

    * nieuws (jammer dat feedburner niet werkt vanuit China, maar daar kan KPN niets aan doen)

    Het is de eerste keer in zeker 5 jaar dat ik mijn startpagina wijzig, en zal de komende tijd bekijken of deze inderdaad blijft, of dat het terug naar about:blank gaat. Overigens bij mij werkt het prima vanuit China met Vista & IE 7

    (@Marco: zelfs enthousiast over Microsoft? I take offense ;-))


    18 juli 2008 om 12:12
    media

    @Hugo: ik dacht al, waar blijft die reactie van Hugo nu? 😉


    18 juli 2008 om 12:15
    Hugo Leijtens

    @Marco: het is het tijdsverschil 🙂


    18 juli 2008 om 12:20
    Bob Stumpel

    @Hugo: Ik dacht dat InterimIC góéd was in seed marketing. Les 1 bij het posten van blog-artikelen, of bij het plaatsen van counter-comments is toch dat ’t niet al te doorzichtig mag zijn dat je belanghebbende bent?

    Als jouw waardering van Kpnvandaag terecht zou zijn, kan niemand ooit meer een rekening versturen voor een concept. Als DAT een concept is, is het stelen van de Nachtwacht kunst.

    Dat van leer trekken tegen door mij verondersteld discutabel gedrag van Vincent was maar een bijproduct, hoor. Aan dat stukje discussie heeft Peter Olsthoorn al een chic en juist slot-statement gehangen.

    Het gaat me slechts om het wangedrag van KPN (bij WebWereld in een comment op hetzelfde nieuws mooi gelabeld met: “corporate vandalisme”).


    18 juli 2008 om 13:49
    Minne

    Dino’s fighting over a DODO.


    18 juli 2008 om 14:37
    Bob Stumpel

    @Hugo: KPN heeft z’n innovatie al enkele jaren geleden uitbesteed aan TNO.

    Dat (ik bedoel het uitbesteden) kunnen ze ook maar beter doen met strategie, marketing en branding.

    Voor wat je laatste 2 alinea’s betreft: insgelijks!


    18 juli 2008 om 14:41
    Janine van Medicalfacts

    Bij Flabber zijn ze ook eindelijk wakker en wordt de top op verstandige wijze door Frackers opgeschoond. Chapeau!


    21 juli 2008 om 08:57
    Jacobien

    Kreeg net de volgende mail: “Mijn link is gewijzigd doordat de oude URL door KPN is omgezet van Planet naar KPN. Wilt u dat aub mijn URL op uw site wijzigen naar :….”

    Had er nog helemaal niet bij stil gestaan, maar allerlei websites werken niet meer.


    21 juli 2008 om 09:04
    Jacques Mattheij

    ja, da’s precies wat ik bedoelde met het gat in het web… Echt vreselijk vervelend. Vooral alle deeplinks vanuit andere sites, dat komt echt nooit meer goed als ze daar niet iets aan doen.

    Ik kom overal allerlei zaken tegen die kapot zijn omdat planet het niet meer doet. Signatures op forumpostings die ineens een log in box geven, (medische!) artikelen die geschreven zijn met images gehost op de planet site enzovoorts… de schade is echt enorm. En het is niet zo dat het KPN echt iets kost om dit online te houden, het hosten van de content in bevroren toestand kost echt een schijntje.


    21 juli 2008 om 09:27
    Bob Stumpel

    @Janine – Wáár dan?


    21 juli 2008 om 09:31
    paul

    Als klant van Planet zijn wij van deze wijziging niet gediend.

    kan ik nu ook direct opzeggen.

    Ik sluit me verder aan bij alle kritiek.


    24 juli 2008 om 20:03
    Maarten

    Ik vind die nieuwe site gewoon helemaal niets… DOODZONDE dat Planet verdwenen is, en dan komt er nog zo’n $#$%-site voor terug. Ik hoop van harte dat die site een laagterecord met het aantal hits gaat breken en dat Planet weer terug komt….


    25 juli 2008 om 16:28
    Bram Borg

    Ik kan niet meer bij mijn webmail op Google komen via http://www.planet.nl. Kunt u mij via mijn email laten weten wat ik in het vervolg moet doen?

    Uw reactie graag zsm.

    M.v.g.

    Bram Borg

    bramborg@planet.nl


    26 juli 2008 om 06:37
    Ger

    Lekker hoor!

    Ben je op vakantie in het buitenland, wil je je mail lezen!

    Nou mooi niet, KPNvandaag was dus niet toegangkelijk in het internet cafe.

    Drie weken geen mail kunnen lezen!

    Leve de vooruitgang bij KPNvandaag.

    Wat mij betreft zijn ze van jaren geleden!

    Die startsite? hou op zeg! Een en al advertentie wat extra geld kost!

    Help desk? Die moet je oeken tussen de KNP advertenties!

    Homepage werkte altijd! Nu? storing na storing!

    Ik ben al 10 jaar bij Planet maar ga nu zoeken naar wat anders!

    Ger


    18 augustus 2008 om 11:20
    minderman

    ik heb een vraag

    nu planet.nl niet meer bestaat zijn de op je computer opgeslagen berichten van planet.nl nog te openen, zo ja hoe

    bij voorbaat dank


    16 januari 2009 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!