Google lanceert eigen virtuele wereld: Lively

9 juli 2008, 09:31

Gisteravond kondigde Google aan een virtuele wereld te lanceren met de naam Lively. Lively wordt een gratis virtuele omgeving die draait in je browser en sterk geïntegreerd wordt met platforms als Myspace, Youtube en Opensocial. Gebruikers kunnen avatars en eigen omgevingen creëren. De virtuele omgeving is te embedden in iedere webpage middels een widget/code (vergt een 9mb download). Voorlopig draait het alleen nog op Windows (IE & Firefox), aan Mac en Linux wordt nog gewerkt.

Er waren al langer geruchten over een door Google geïnitieerde virtuele omgeving, de verwachting was dat het een mashup zou worden van Google Earth & Sketchup. Naar nu blijkt dus een verkeerde aanname. Google beweegt dus verder weg van het organiseren van data (“Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”) naar het beheren en creëren van traffic.

In vergelijking met virtuele omgevingen als Second Life is Lively eerder een 3D webwereld. Vooralsnog bestaat Lively vooral uit predefined content en chatbubbles. Zelf content maken zoals in Second Life is (nog) niet aan de orde. Gebruikers kunnen gebruik maken van een set avatars en een bibliotheek van duizenden virtuele objecten. Wel kan content van sites als Youtube en Picasa en bijv. Google Gadgets worden geïntegreerd.

Ik mis hierin nog wel een beetje de fun, interactie en creatie wat een wereld als Second Life nu juist zo interessant maakt. Ik verwacht ook dat juist de generatie die nu opgroeit met omgevingen als Habbo en Club Penguin (waar content creatie gelimiteerd is) juíst in de komende decennia zeer volwassen, interactieve en immersive 3D platforms verwacht. Lively is wél nu al duidelijk een concurrent voor IMVU en Rocketon (arme investeerders die hier net 25 miljoen in hebben geïnvesteerd). Wat dat betreft zijn de kwaliteit en interface sterk vergelijkbaar met IMVU (wellicht niet vreemd als je weet dat Google’s Head of 3D Operations Mel Guymon één van de oprichters van IMVU was). Ik denk ook dat dit een ontwikkeling is die zich verder doorzet: aan de ene kant complexere, realtime en soms user generated virtuele omgevingen als Second Life en There en aan de andere kant virtuele 3D webomgevingen als Lively and IMVU, die meer focussen op avatars en webspace.

Mijn eerste indruk is dat het er lekker flashy uitziet. Wel ben ik nogal wat bugs tegengekomen. Gezien de budgetten en het team achter Lively mogen we er denk ik wel vanuit gaan dat dit snel wordt opgelost. Voordeel is dat het erg toegankelijk is en ik vind vooral de mogelijkheid om je eigen virtuele kamer in je website of online profiel te embedden erg sterk. Hiermee wordt web-browsen en het delen van ervaringen en informatie online een meer sociale ervaring. Ik denk dat ook de integratie tussen virtuele omgevingen en sociale netwerken een belangrijke factor gaat zijn in de acceptatie van virtuele 3D omgevingen.

Hoewel het creëren van eigen content er (nog) niet bij lijkt te zijn, worden er wel externe ontwikkelaars aangetrokken die content kunnen creeren voor Lively. Zo is National Geographic één van de eerste adverteerders die hier branded content gaat aanbieden, met een omgeving gewijd aan de nieuwe serie “L.A. Hard Hats” waar bezoekers de bouw van een wolkenkrabber kunnen ervaren. Voor adverteerders is Lively natuurlijk erg interessant (afhankelijk van hoe het zich technisch en kwalitatief verder ontwikkelt). Google is in staat veel traffic te genereren en adverteerders kunnen er wel vanuit gaan dat zaken als veiligheid en copyright goed geregeld worden.

Vooralsnog staat het nog in de kinderschoenen en is nog niet geheel duidelijk waar Google heengaat met Lively en wat het business model wordt. De komst van Google’s virtuele wereld zal denk ik wel verder bijdragen aan verdere acceptatie en gebruik van virtuele werelden en 3D web.

Sinds 2001 eigenaar van Revolver (www.revolver.nl), een crossmedia productiebedrijf gespecialiseerd in offline, online en interactive media.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Mathijs vd Kooi

    Hmmm… ben nog verre van enthousiast als ik dit zie. Ik geloof meer in ontwikkelingen waarbij virtuele en werkelijke realiteit de intensiteit van sociaal gedrag of een ervaring versterken. De funfactor mis ik inderdaad ook, die ik bij de augmented reality experimenten wel terugzie. Goed, we wachten af… Niet alles wat Google aanraakt verandert in goud.


    9 juli 2008 om 11:32
    Annet

    @Mathijs

    Ik ben het geheel met je eens wat betreft augmented reality.

    Ik zie weinig verrassing in wat ik nu lees over Lively en wat ik zie op het promofilmpje weinig. Wat interessant is is de vraag of Lively ook werkelijk een virtuele wereld is en niet een extensie van een webinterface. En dan met name wat de virtuele beleving betreft. Het zelf bouwen kan al niet. Wat is een virtuele architectuur zonder bouwstenen, prefab??

    Geen Second Life killer dus.

    Maar een commercieel succes zal het zeker worden.


    9 juli 2008 om 13:13
    rvdkaaij

    @Annet: nee een Second Life killer zal het niet worden. Volgens mij is het ook niet de opzet noch de bedoeling. Lively is echt een 3D web interface (of eigenlijk: overlay), browser gebaseerd en sterk gestoeld op chat en avatar interactie. Wat ik zelf wel heel interessant vind is 1) het bereik dat Google heeft en daarmee de kans dat virtuele online omgevingen breder geaccepteerd en ingezet worden 2) de integratie met externe applicaties en sociale netwerken, iets dat Second Life c.s. niet bieden. Met name het laatste draagt natuurlijk bij aan meer traffic en breder draagvlak. Het maakt het platform minder geïsoleerd. Ik denk ook dat voor veel mensen het zelf creëren van content eigenlijk helemaal niet zo interessant is, voor velen zijn juist de hapklare brokken erg prettig.


    9 juli 2008 om 13:48
    Polle

    Ook interessant is de beperkte bewegingsruimte. Geen uitgestrekte omgeving waarin je oneindig kunt rondrennen en vliegen, maar afgesloten kamers waarin alleen rondgelopen kan worden.

    Dit betekent meer controle over wat de gebruiker ziet. Dat lijkt me handig wanneer je Lively als advertentieplatform in wilt zetten. Wellicht met chat-contextgerelateerde advertenties of klikhistorie van Google accounts.

    In ieder geval een interessante nieuwe beta.


    9 juli 2008 om 14:07
    ed

    Als early adopter van virtuele werelden en fervent gamer vind ik Lively niet heel erg interessant, zelfs een beetje saai. Ook grafisch vind ik het niet aantrekkelijk in vergelijking tot wat ik normaal gewend ben. Wat dat betreft vind ik bijv second life interessanter. Maar goed, second life breekt nog steeds niet echt door en die 60.000 mensen die op dit moment wereldwijd online (resultaat vanaf 2003) zijn is natuurlijk heel weinig (je kan dagenlang rondlopen zonder iemand tegen te komen). Strategisch gezien is het dus geen slechte keuze om het op deze manier (keep it simple) te lanceren. Een tweede second life wat misschien over 5 a 8 jaar (als ze het halen) begint aan te sluiten bij de mainstream is vissen in elkaars bijna lege vijver. Ik hoop dus dat google virtuele werelden op deze manier geaccepteerd krijgt voor een grotere groep, en pushed richting de funtionaliteiten van bijv second life. Dan voel ik mij straks niet meer zo alleen (-; want het is wel leuk allemaal)


    9 juli 2008 om 22:01
    Walter Vos

    Die conversatie over de ‘plaid chair’ in het filmpje is echt hilarisch!


    10 juli 2008 om 05:10
    Rik Haandrikman

    Lively een Second Life killer? Lijkt me nauwelijks nodig aangezien Second Life al geruime tijd op sterven ligt. Het lijkt mij meer een concurrent voor de 3D chatsites zoals IMVU.

    Los daarvan zijn we met onze eigen Spelpunt room op Lively het eerste Europese bedrijf dat zich er digitaal presenteerd 😉


    10 juli 2008 om 07:03
    Jochem

    ” ik vind vooral de mogelijkheid om je eigen virtuele kamer in je website of online profiel te embedden erg sterk “

    Ik zal idd ook wel enigzins door Secondlife, OpenSim en There maar zie nog dit nog niet als een wereldschokkende toevoeging die 3D werelden acceptatie vergroot… de huidige ‘professionele’ generatie zal niet snel een lively aan z’n linkedin koppelen en de jongere generatie die met Habbo en soortgenoten opgroeit zal zich niet snel laten verleiden tot zo’n beperkte omgeving…

    Maar zodra er miljoenen myspace profielen zijn uitgebreid met een lively room, zal ik me onder protest wel bij de massa aansluiten 😉


    10 juli 2008 om 08:12
    oc81s6z6fn

     鐭ラ亾浠栧€戠偤浠€楹兼渻瑾€欏氨鏄竴鍊嬭〃婕旀渶寰屾垜鐨勬剰鎬?涓︽矑鏈夋笡寮憋紝鎴戝咕涔庨€f兂 T鍜屽ザ娌?寰炵涓€闈炲父涓嶅悓 鎴戦厤鍌欎簡涓€鍊嬪皬鐨勭櫨鍒嗘瘮闈炲父闈炲父杓曠殑濉厖 

     鏈夌梾鎴戝枩姝″湪榛戞殫涓櫦鍏夌殑閬嬪嫊闉嬬瓑 鍐嶄笉鏈冨仛浠讳綍 閫插叆涓€鍊嬭純杌熺殑鍗€鍩? 

     鑰愬毤鍤煎毤鍕侊紝涓﹀湪鍏跺ぇ閮芥渻 闈炲父鎺ヨ繎 骞句箮灏卞儚鏄垜鐨? 

    


    15 augustus 2015 om 00:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!