Ontsproten uit Ning: Café de Liefde
Een maand geleden kwam ik in mijn zoektocht naar nieuwe communities Café de Liefde tegen. Café de Liefde is een zes-delig televisie programma van de VPRO wat vorige week gestart is en wat vanavond haar tweede uitzending krijgt. Een team reporters onder leiding van bedenker en maker Bram van Splunteren begeeft zich in de wondere wereld van de hedendaagse liefde. De wereld van poliamoureuze relaties, huwelijkstrainingen, vegadaters en zaadgoogle-laars, jonge moslima’s met een dubbelleven en de ‘doe het zelf dominees’. Thema’s als liefdesverdriet, vreemdgaan en lust worden per uitzending behandeld.
De inspiratie voor deze reportages komt rechtstreeks voort uit de Ning community van Café de Liefde. Een thematisch social network. Community leden worden met de camera gevolgd, maar leveren ook rechtstreeks videomateriaal aan het programma. Na afloop van het programma kun je de Café de Liefde “sterren” blijven volgen en aanspreken op de geleverde content.
In deze crossover is het format van Café de Liefde in Nederland vernieuwend en dient het dus wat mij betreft verder belicht te worden. En wel middels de in mijn ogen belangrijke social network building-blocks.
Passie
Iedereen heeft affiniteit met het thema liefde en wil dit delen met elkaar. Dit levert de motivatie voor contentflow binnen het platform.
Identiteit
Leden van de community ontmoeten elkaar niet alleen online, maar krijgen een kijkje in het leven van de andere leden middels professionele reportages. Dit geeft de community een gezicht, een identiteit. Het “hey er schuilen werkelijk mensen en verhalen achter de profielen” gevoel.
Participatie
Iedereen heeft de tools en de rechten om op elk niveau binnen het netwerk zijn of haar bijdragen te leveren. Iedereen krijgt een persoonlijk liefdesblog en kan video en audio uploaden.
Uitdaging
De leden van de community zullen de uitdaging zien om de paar minuten zendtijd te pakken en zullen daardoor ook garant staan voor kwaliteit.
Sequentie
Mensen volgen graag in reeksen. Hoe is het met haar afgelopen? Doet hij zijn kunstje nog een keer? In de opbouw van het programma is hier rekening mee gehouden. Personages keren terug. Verhalen keren terug.
Exposure
5 minutes of fame op televisie. Dit is de beloning als gevolg van de uitdaging. Dit is de kracht van Café de Liefde, de mogelijkheid om op televisie te komen en je opinie of verhaal te delen met de rest van Nederland.
Vanavond uitzending 2 met als onderwerp: vrouwelijke single is te veeleisend? 22.45 Nederland 2.
Ik was één van de eerste 150 webloggers die meegeholpen heeft (net als bij HappyVpro) de kar te trekken. Hoewel het idee geweldig en vernieuwend lijkt komt deze community voort uit een gebrek aan creativiteit bij de programmamakers in Hilversum. Ze zetten een aantal stagiaires achter de computer om aan items/personen te komen voor hun uitzendingen. Zo werd ook ik via mijn eigen zeer goed gelezen weblog benaderd. Ik heb tal van ideeën aangedragen waar dan uiteindelijk niets mee wordt gedaan. Maar dat is minder relevant.
Waar Bram in eerste instantie naar op zoek was waren verhalen over de liefde binnen een zo breed mogelijke context. Dus niet enkel singles maar van iedereen. Ik waarschuwde hem dat Café de Liefde een nieuw soort datingsite zou worden en dat kwam ook uit. Dit was dus niet de opzet.
Voor mij persoonlijk wel leuk om te zien dat ik gelijk krijg want een datingcommnuty zat al jaren in mijn hoofd maar dan op een heel andere manier vormgegeven dan wat er op dit moment wordt aangeboden. De bijna gratis hosting en software die Ning daarvoor aanbiedt was tot voor kort onbetaalbaar. Café de Liefde komt aardig in de richting van het beeld dat ik voor ogen had.
Nu de eerste twee uitzendingen achter de rug zijn gaat de community eindelijk lopen. Wat dat betreft kun je inderdaad spreken van een crossover format. Maar of het nu helemaal geslaagd is valt nog te bezien. Over het geheel genomen vind ik de mensen die buiten het weblog Café de Liefde in de serie optreden beter uit de verf komen. Je ziet het ook aan de weinige reacties die de “Sterren” krijgen. Kijkcijfers 1e uitzending: 230.000
kijkcijfers 2e uitzending: 400.000 (niet slecht voor een programma zonder BN’ers)
Ja Annet, ik zag het vandaag. En inderdaad is dat een goede score. Bram zal blij zijn want er was genoeg interne discussie over de te behalen kijkcijfers. Er zijn nog spelletjes omheen bedacht om die kijkcijfers op te krikken. Die plannen zijn niet door gegaan.
Annet, we zijn weer een paar weken verder. De kijkcijfers: aflevering 5: 180.000 en de slotaflevering 6: 315.000 maar die ging over seks en seks scoort altijd. Over de opmars van de networkblocks en de mogelijkheden zijn we het samen 100% eens. Maar wat ontbrak er aan de tv-serie om het een succes te maken?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!