Personal Branding voor dummies
Met Bas en Tom schrijf ik een boek over Online Personal Branding (Personal Brand.nl). Een voor mij niet onbekend terrein, eerder schreef ik over Personal Branding de boeken ‘Het merk IK’ en ‘Een onweerstaanbaar CV’. Maar wat me opvalt is dat het onderwerp ‘Personal Branding’ of ‘persoonlijke marketing’ ook cynisme en onbegrip tegenkomen.
Dus toch nog maar eens de tijd nemen om het idee achter en het nut van Personal Branding uit te leggen. Zo simpel en krachtig als het is, zo onbegrepen en daardoor onbenut door velen.
Als ‘marketeer’ is het je doel om een ‘markt’ voor de producten en diensten van je klant te creëren. Dat is de letterlijke en functionele betekenis van het woord marketing. Het gaat erom dat je de aandacht van je potentiële en bestaande klant op een zo effectief mogelijke manier weet te vangen en dit weet om te zetten naar een directe of indirecte koop.
Als professional ben je ook gebaat bij marketing van jezelf. Immers, ook dan is je doel om bestaande en potentiële ‘klanten’ jou direct of indirect te laten kopen. Daar hoeven we volgens mij niet ingewikkeld over te doen: je wilt dat je ‘klanten’ jou kopen, of je nou consultant, ambtenaar, lokettist, zangeres, developer, tekstschrijver, intercedent, trainee, programmamanager of vormgever bent. En ongeacht of die ‘klant’ een echte kopende klant is, of een collega, een netwerkpartner, je baas of je ondergeschikte. Je wilt dat hij of zij jou ‘koopt’.
Waarom kijken we dan niet goed naar wat marketeers zo succesvol doen om daar de lessen van te leren voor onszelf?
Als marketeers van een product een succesvol merk te maken, doen ze dat door een belevingswereld rondom het product te creëren. Merken als Nike, Red Bull, Diesel, Apple, Chivas, Prada, Ikea, Starbucks, Coca Cola of Google bestaan door de wereld die er rondom het functionele van het product bestaat. Klanten komen niet puur op het product af (dat is zelden echt onderscheidend of superieur), maar worden gelokt door een merkwereld, ontdekt of geschapen door kundige marketeers.
Leerpunt:
blijkbaar zien marketeers de noodzaak en effectiviteit in van het focussen op andere zaken dan het puur functionele: het functionele alleen is niet krachtig genoeg om de concurrent te verslaan, dus wordt er gegrepen naar bestaande of gecreëerde emotionele en expressieve merkwaarden rondom het product.
– Apple gaat niet over MP3 spelers en computers, maar over ‘Think Different’
– Ikea zijn geen in elkaar te sleutelen confectiemeubelen maar ‘Iedereen Is Een Designer’,
– Red Bull praat niet over de mierzoete limonade maar ‘Geeft Je Vleugels’,
– Diesel spijkerbroeken zijn ‘Succesful Living’ en
– Nike gympies en trainingspakken staan voor ‘Just Do It!’.
Het niet onderscheidende functionele wordt overschaduwd door een veel groter merkverhaal. Met als resultaat: hoger marktaandeel, hogere prijs en marges, betere klantvoorkeur.
Interessant
Welke les kun je daar als professional uit leren?
Simpel.
Er is een kans dat je op basis van je functionele kwaliteiten (je kennis, opleiding en ervaring) waarschijnlijk niet superieur en onderscheidend genoeg bent om je concurrenten het nakijken te geven en een hoger marktaandeel, hogere prijs en marge en betere klantvoorkeur te genereren.
Als je jezelf wilt toch wilt verkopen, leren marketeers ons dat het noodzakelijk en effectief is om niet alleen op je functionele kwaliteiten te focussen, maar op zoek te gaan naar de wereld die er om jouw ‘product’ heen bestaat.
En dan nu het goede nieuws: de wereld rondom jouw ‘product’ bestaat allang. Daar hoef je geen eindeloos marketingbudget voor te hebben of een leger slimme marketingconsultants voor in te huren.
Die wereld bestaat bij de gratie van jouw persoonlijkheid. Jouw unieke talenten, passies, dromen, eigenschappen en persoonlijkheid vormen de wereld waarmee jij het verschil kan maken ten opzichte van je (functioneel instekende) concurrenten.
Laten we de proef op de som nemen met een analyse van een aantal sterke Personal Brands (merkpersoonlijkheden):
– Jamie Oliver. Functioneel niet de allerbeste kok, maar omdat het zo’n aardige vent met flair is, die goede verantwoorde initiatieven onderneemt, stijgt hij ver boven de rest uit.
– Oprah Winfrey, mateloos populair maar niet omdat ze functioneel de beste interviews afneemt. Het gevoel rondom Oprah gaat over de selfmade women en haar kracht om mensen met haar boekenclubs en andere initiatieven iets te brengen.
– Madonna: qua zang en dans redelijk, maar absoluut niet top, maar haar persoonlijkheid van onafhankelijk, niet te vangen, continu vernieuwend maakt haar ijzersterk voor de massa.
Maak zelf het rijtje maar af:
– David Beckham, Ruud de Wild, Majoor Bosshardt , Erica Terpstra, Frans Bauer. Functioneel zijn ze goed tot uitstekend, maar hun persoonlijkheid en de belevingswereld om hen heen zorgt ervoor dat ze ver boven de rest uitsteken.
Personal Branding is: jezelf op een authentieke manier verkopen, op basis van je functionele kwaliteiten, aangevuld door het onderscheidende verhaal wat je met je talenten, passies, dromen en persoonlijkheid te bieden hebt.
En dat kan je slim doen, door op zoek te gaan naar jouw onderscheidende verhaal en dat uit te nutten. Je kunt heel gefocussed bedenken waar jij voor staat en dat als aanvullende propositie ‘meeverkopen’ aan je ‘klanten’. Zodat zij op basis van wie jij bent als authentiek persoon, een voorkeur voor je kunnen hebben boven de concurrentie. En wellicht zelfs bereid zijn meer voor jou te betalen, sneller en vaker bij je terug te komen of je aan anderen aan te bevelen.
Persoonlijk heb ik veel met Personal Branding, omdat ik zie dat het voor mijn klanten en de lezers van mijn boeken niet alleen een middel is naar meer verkoop of omzet, maar ook een manier om te ontdekken wie je echt bent. Wanneer je naar jezelf gaat kijken als een (potentieel) Personal Brand, dan leidt dat ertoe dat je heel goed bij jezelf te rade moet gaan wat jouw echte onderscheidende verhaal is. Op zoek naar wat je goed kan, wat je graag wil, wat je wilt neerzetten in de toekomst. Op zoek naar waar jij voor staat als functionaris en als persoon. En dat leidt ertoe dat je heel dicht bij je zelf moet blijven.
Resultaat: meer geluk, succes en plezier in werk.
En dat gun ik iedereen!
Dus, hoe meer aandacht en uitwerking van Personal Branding, hoe liever het mij is!
Volgens mij wordt hier een redelijk achterhaald beeld van het begrip marketing geschetst om een personal brand te introduceren. Toeteren in plaats van luisteren, in discussie gaan en engagement ontwikkelen met de mensen waar het echt om gaat. De mensen die in je product of in jou geinteresseerd zijn.
Ik kan alleen maar hopen dat het te schrijven boek iets meer balans weet te vinden.
Huub, ik denk dat je helemaal gelijk hebt en ik zou nog een stapje verder met je willen gaan.
Wat het rijtje Jamie, Oprah, Madonna, Beckham, Bauer als gemene deler heeft is dat ze allemaal plezier hebben in wat ze doen. Ze krijgen er energie van omdat ze hun ‘eigen ding doen’, ze volgen hun passies, talenten, dromen. En dat plezier is wat anderen ook willen. Ik zou haast zeggen, dat wil iedereen wel. Wanneer een professional zijn ding doet, voel je namelijk aan alle kanten dat het klopt. En dat is gewoon aanstekelijk, dat blijft hangen, intrigreert, maakt nieuwsgierig, daar wil je meer van hebben, van leren of van kopen.
(Nu geloof ik trouwens dat Google wel echt onderscheidend is in zijn technische kunde, maar op zijn beurt zijn succes dankt aan het feit dat ze nog steeds integer en oprecht zijn. Ze hebben nog geen verborgen agenda. Oftewel de zoekresultaten zijn nog steeds belangrijker dan de reclame(inkomsten)).
@ Marc, als je echt je eigen ding doet, ga je automatisch contact aan met mensen waar het echt over gaat. Je hoeft dan namelijk geen ‘beeld’ meer op te houden van jezelf. Je hebt niets meer te verliezen (aan ego bijvoorbeeld), en dus kun je alleen krijgen.