Gratis marketingadvies van affiliates
Afgelopen donderdag mocht ik op uitnodiging van Buy.at spreken op de eerste Sky University. Dit evenement was georganiseerd door Sky en Buy.at om de communicatie met de affiliates van het Sky programma aan te halen en de affiliates wat kennis mee te geven. Ik was gevraagd om te presenteren over zoekmachine marketing, en hoewel er erg positief op mijn presentatie werd gereageerd was voor mij toch iets anders veel belangrijker deze dag: de manier waarop het online marketing team van Sky omging met de affiliates.
Het mooie van hoe Sky om ging met zijn affiliates was dat ze hen ook écht gebruikten om meer kennis over de markt te vergaren, en hun ervaring met de diverse aanbiedingen te horen. Er kwamen vele suggesties langs vanuit affiliates waar menig online marketing consultant gewoon uren voor had geschreven om die te geven. De affiliates gaven ze zo weg, en met goede reden: ze hebben immers exact hetzelfde belang als Sky: meer verkopen!
Voor mij bewees het eens te meer de kracht van de “methode” affiliate. Opmerkingen die langs kwamen waren o.a. dat de commissies op sommige producten niet in verhouding stonden met wat volgens die affiliates de lifetime value van die klant was, wat werd beaamd door de Sky mensen, die meteen aangaven iets te zullen doen aan die specifieke commissies.
Een andere discussie, die eigenlijk een hele post waard is, ging over de vraag of het “last cookie counts” principe wat gehanteerd wordt bij Sky (en bij vele vele anderen over de wereld) niet erg in het voordeel was van de paar top affiliates die het recht hadden om op brand te bieden in AdWords. We hebben uitgebreid bekeken hoe dat op andere manieren zou kunnen, en de methodes zijn er absoluut, maar de vraag die bij mij rees was vooral of dat er ooit een oplossing zou komen waar iedereen tevreden mee zou zijn…
Het derde goede punt wat aangesneden werd: sommige affiliates targetten hele specifieke niches, bv 50+ers in een bepaalde regio. Het zou voor Sky helemaal geen kwaad kunnen om die affiliates met wat extra ondersteuning “in de buurt liggende” niches te laten targetten, zowel regionaal als qua thema. Waarschijnlijk kunnen die affiliates dat vele malen efficienter dan Sky het ooit zou kunnen.
Al met al een leuke dag, en de belangrijkste meegenomen les: af en toe een sessie doen met een groep affiliates zou ieder bedrijf een hoop gratis online marketing advies op kunnen leveren!
Heel goed initiatief inderdaad! Bij affiliate marketing (er vanuitgaande dat er op sales/leads wordt afgerekend) hebben adverteerder, affiliate en netwerk exact hetzelfde doel. Door elkaars expertise en kennis uit te wisselen, kunnen er aanzienlijk betere resultaten worden behaald. Complimenten voor Sky en Buy.at!
Bedankt hiervoor. Wij als TradeDoubler gaan na de zomer vaker sessies organiseren tussen affiliates en adverteerders. Hopelijk worden tijdens die sessies dezelfde resultaten behaald als hierboven beschreven.
Sommige affiliatenetwerken in Nederland hebben wel een event voor hun affiliates en adverteerders, maar echt inhoudelijk worden de gezamenlijke discussies daar vaak niet.
Iedere adverteerder zou aan tafel moeten gaan zitten met zijn topaffiliates. Vraag hen hoe jouw affiliateprogramma te verbeteren is!
Het punt van brandbidding is voor mij vaak de belangrijkste reden om geen promotie te doen voor een bepaald programma. Zeker bij bedrijfsnamen die niet erg makkelijk te onthouden zijn, de navigatie zoekers zijn dan erg in de meerderheid.
Wel blijf ik het een goede strategie vinden om je affiliates in te zetten voor brandbidding, en al helemaal als je merk niet door google is uitgesloten voor het bieden door andere adverteerders.
Ik heb in het verleden wel eens eerder gepleit voor een gedeelde vergoeding, dus een x% voor een affiliate met bv de eerste cookie, en een x% voor een affiliate met de laatste cookie. Je zou dit ook verder door kunnen trekken door een hogere vergoeding te geven voor aankopen in een sessie, en wat lagere bij aankopen gedurende de cookie tijd.
Experimenteel? Zeker! Maar wel waardevol.
Overigens zijn er in Nederland ook genoeg affiliates die graag meer met hun adverteerders zouden overleggen over de programma’s. Geen idee hoe affiliatemarketing aan te pakken? Mail mij gerust eens!
Doen ze goed. In Engeland zijn ze sowieso een stuk verder op het vlak van affiliate marketing met dit soort activiteiten naar mijn mening. Dit soort sessies zijn win-win sessies, en dat maakt het mooi.
Het netwerk, de adverteerder en affiliate hebben allen hetzelfde belang, want halen hun verdiensten alle 3 uit hetzelfde potje. Dat is de kracht van affiliate marketing, aangezien er automatisch sterke samenwerkingen ontstaan die veel verder gaan – en vooral veel meer toegevoegde waarde bieden – dan alleen het plaatsen van wat linkjes of banners zoals nog veel te vaak gedacht wordt.
De eerste sessies hebben we in Nederland al gehad, en daar was ik zelf erg enthousiast over.
Hopelijk zet die trend zich voort, en gaan we de komende maanden meer van dit soort sessies krijgen!
@Erdinc: vergeet je het online marketing bureau van de betreffende klanten niet? Ik snap dat jullie zelf Search Works hebben, maar elke keer dat ik voor 1 van onze klanten zoiets probeer op te zetten met jullie heb ik tot nu toe bot gevangen. Juist de synergie van affiliates, klant EN online marketing bureau lijkt me ERG waardevol.
@Joris: en als het online marketing bureau dan ook nog mee doet, dan lijkt me helemaal waardevol 🙂 moet toch kunnen in het land van het poldermodel 🙂
@Joost
Je moet ook proberen met mij een afspraak te regelen 🙂 Mail me aub anders even, dan kan ik mijn best doen: erdinc.sacan@tradedoubler.com
Gemaild Erdinc! Komt vast goed 🙂
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken wat de klant in het geheel doet.
In de presentatie van Joost op de AF dag gaf hij aan dat er totaal geen synergie is tussen de diverse partijen waar de adverteerder mee samen werken.
In de praktijk is dit een lastig verhaal en ik blij dat Joost (onetomarket) hier wel voor openstaat.
Door goed overleg kan je veel problemen uit de wereld helpen.
@Kees amen 🙂
@Joost Eens, dan ontstaat er helemaal een mooie win-win situatie voor 4 partijen.
Sowieso een duidelijke trend dat vooral veel (grote) adverteerders hun complete affiliate marketing activiteiten door één bureau willen laten verzorgen. Bij Yonego krijgen we die vraag vooral de laatste maanden steeds vaker.
Lijkt me ook een gezonde ontwikkeling. De basis van affiliate marketing is dat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Adverteerders hebben er geen trek meer in om 4 netwerken te bellen om een bannertje aan te passen, of om de datafeed speciaal voor dat ene netwerk anders in te richten.
Het complete verhaal willen ze bij één specialist wegleggen; die hen -onafhankelijk- adviseert over welke netwerken moeten worden ingezet, die de contacten daarmee onderhoud, de campagne blijvend optimaliseert en die ook de eigen contacten met publishers gebruikt om het uiterste uit een affiliate programma te kunnen halen.
Op naar professionalisering van deze markt. Stap voor stap komen we al dichterbij. Ik heb er alle vertrouwen in!
Buiten dat het natuurlijk erg goed is vind ik het niet veel nieuws onder de zon. 2,5 jaar geleden organiseerde Zanox met Jamba de eerste sessie die ik me kan herrineren. Altijd goed om het programma te leren kennen OF juist meer er uit te halen. Sinds dien zijn er meerdere geweest (bv marktplaats/ebay heeft het ook al 2 keer eerder gedaan).
2 weken geleden nog een uitnodiging ontvangen voor een zelfde soort actie van een vliegticketboer.
Het mag meer worden, maar om nu te zeggen dat dit een nieuwe ontwikkeling is… nee.
@langace: goed dat te horen! Het is duidelijk voor een hoop mensen nog wel nieuw… Wie waren hierbij betrokken? En wat voor sessies moet ik aan denken?
hehe wie niet? Om me even te beperken tot de 2 die ik eerder noemde. Bij Ebay zat 1/2 affiliate land en Jamba was niet erg druk maar wel een groot aantal belangrijke affiliates van Jamba zelf. Het is voor een adverteerder natuurlijk makkelijk te zien wie ze moeten uitnodigen (qua omzet0 aangevult met potentiele adverteerders evt uitgezocht door het netwerk.
Waar de sessies overgaan? Wat er nieuw is, hoe je met de feeds kan werken, wat we missen, wat we willen, evt wat onderhandelen over de fee en speciale afspraken. Daarna natuurlijk het in de watte leggen van de (potentiele) publishers 😉
Zanox organiseert ook sessies, dan met meerdere adverteerders bij elkaar die allemaal hun verhaal kunnen doen voor een groot tal belangrijke zanox publishers. Afgelopen jaar zijn daar er al 2 van geweest.
@Roger blij dat te horen! Helaas nog nooit aan deel mogen nemen voor 1 van onze klanten… Nodigen jullie ook de online marketing bureau’s / media bureau’s van jullie klanten uit?
@Pieter
Lijkt me inderdaad een mooi compromis zolang de offline conversies niet worden gemeten. Idealiter worden deze conversies in een CRM systeem ingevoerd, waarna – bij koppeling aan de online marketing meetsystemen – dit ook wordt gemeten. Maar zover zijn de meeste partijen nog niet.
@Pieter Voogt. Ik was ook aanwezig bij de RMC affiliate bijeenkomst en verbaasde mij over het feit dat bij veel partijen in de ’travel branche’ affiliate marketing nog onbekend is en vaak nog niet mee wordt genomen in de marketing mix. Prima presentatie trouwens van jou en van de anderen in het panel.
Ik denk dat de communicatie tussen merchants, affiliates, netwerken, affiliate marketing adviseurs en online marketing bureau’s voor verbetering vatbaar is. Bijeenkomsten zoals die van Sky, RMC en die van Zanox en sessies in kleinere vorm kunnen daar zeker aan bijdragen. Voor geïnteresseerden, er is binnenkort een extra RMC bijeenkomst. Meer info via http://www.reisrevue.nl.
Een heel goed initiatief, dat brede navolging verdient..!
En niet zo af en toe, maar liefst gestructureerd.
Dat kan volgens mij alleen als er een aantal zaken van de grond komen om de affiliate branche te professionaliseren en er een goede belangenbehartiging kan worden gegarandeerd:
– belangenvereniging van affiliates
– brancheorganisatie met vertegenwoordigers van de 3 partijen
Deze organisaties kunnen dan zorgen voor trainingsessies, oprichten van denk- en overlegtanks (normalisatie wordt denk ik heel belangrijk!) etc etc…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!