T-Mobile verlaagt affiliatevergoedingen met 90 procent

14 juli 2008, 11:26

Stel je voor, je verkoopt advertenties op CPM basis en opeens krijg je een mailtje van je adverteerder dat hij per direct nog maar 10% van het vooraf afgesproken tarief wenst te betalen. Wat doe je? Je verklaart de adverteerder voor gek en verteld hem dat hij zich netjes aan het contract heeft te houden.

Ridicuul? Ja zeker! Maar toch doet zoiets soortgelijks zich momenteel voor. T-Mobile heeft afgelopen vrijdag met veel bombarie haar iPhone gelanceerd. Je kunt de straat niet op of je ziet een billboard met reclame voor de iPhone. Dat doen ze goed zou je zeggen. Maar T-Mobile haalde afgelopen vrijdag wel een heel rare actie uit.

Alle Affiliates kregen te horen dat ze per direct geen enkele promotie meer mochten maken voor de iPhone. Redenatie; dit product verkoopt zichzelf, hier hebben we geen affiliates voor nodig.

Gelukkig werd deze actie een klein uur later hersteld in de mededeling dat Affiliates nog maar slecht 10% van de normale leadvergoeding van 22,75 euro zouden ontvangen voor verkopen van de iPhone.

Dit is nogal een vreemde actie die door veel Affiliates met ongeloof werd ontvangen. De afgelopen maanden is er door veel mensen hard gewerkt om T-Mobile te ondersteunen in het creeren van de iPhone hype. Affiliates met sites als o.a. www.iphoned.nl en www.iphoneclub.nl hebben geholpen om bij hun publiek een behoefte voor de iPhone te bewerkstelligen. In de veronderstelling dat ze hier ook aan konden gaan verdienen. Meerdere keren hebben sommige Affiliates in de weken voorafgaand aan de lancering contact gezocht met T-Mobile of de Affiliatenetwerken om te horen welke vergoeding er voor de iPhone zou zijn. Er kwam geen enkele reactie van de zijde van T-Mobile.

De maand voorafgaand aan de lancering konden bezoekers aan de T-Mobile site hun emailadres achterlaten om op de hoogte te blijven van het nieuws rond de lancering. Affiliates grepen hun kans en stuurde in die periode bezoekers naar de website van T-Mobile. De terechte verwachting was dat ze deze investering zouden terug verdienen doordat er cookies werden geplaatst waarmee men ten tijde van de lancering op 11 juli alsnog zou verdienen aan de iPhone.

Al deze verwachtingen werden door de eenzijdige communicatie vanuit T-Mobile de kop ingedrukt. Officiele reactie: “We hebben het affiliate kanaal niet nodig om de iPhone te verkopen”

Als iedere adverteerder deze beleidsregels gaat hanteren in de toekomst dan is de beer los. Op deze manier kunnen adverteerders niet meer profiteren van de kracht van Affiliates. Ze zullen zich nog wel twee keer goed bedenken voor ze nog advertenties van dergelijke bedrijven zullen opnemen.

Om T-Mobile duidelijk te maken dat deze actie absoluut niet geaccepteerd zal worden door Affiliates ben ik een petitie begonnen. In een dag tijd hebben al enkele tientallen affiliates deze petitie ondertekend. Bij deze wil ik ook graag de lezers van Marketingfacts oproepen om de T-Mobile iPhone petitie te ondertekenen.

Want als we dit tolereren wat volgt er dan nog in de toekomst? Adverteerders die bij een succesvolle radio of TV campagne nog maar 10% van het afgesproken tarief willen betalen omdat het product zichzelf toch wel verkoopt?

Categorie
Tags

31 Reacties

    Ilya Houben

    Jammer dat dit zo loopt. Wellicht een tip voor de netwerken (accountmanagers); zorg bij grote productlanceringen voortaan dat de interne planning van de merchant wordt afgestemd met de netwerken (zodat men dit tijdig met publishers kan afstemmen). Dit soort verrassingen schaden nu het netwerk (de betrokken netwerken) ook. Daarbij leidt het tot angst onder publishers, wat je al aangeeft ‘what’s next’.

    Ik word overigens sowieso een beetje moe v/d iphone, wat een heisa rond een telefoon. Kun je er eigenlijk nog wel gewoon mee bellen? of moet deze functie bij versie 2.0 worden opgeleverd?


    14 juli 2008 om 11:42
    Langace

    Uiteraard ga ik er vanuit dat alle medewerkers die de iPhone verkopen in de winkel ook maar 10% van hun salaris ontvangen.

    Al veel over gezegt/geschreven, TOTAAL onaanvaardbaar.


    14 juli 2008 om 12:23
    Jean-Paul Horn

    Een kleine nuance op het artikel van Paul: we zijn iPhoneclub.nl nooit begonnen met de intentie eraan te verdienen. We wilden destijds (decembr 2006) gewoon een blog maken over de (toen nog niet aangekondigde) telefoon van Apple. Ik zal niet ontkennen dat er uiteraard nu wel geld met de website wordt verdient (affiliatelinks, AdSense, advertentiecampagnes en een partnershop voor accessoires), maar de site is duidelijk niet als zodanig bedoeld, in tegenstelling tot enkele andere iPhone-websites onder ons beheer die wel duidelijk voor affiliatemarketing zijn opgezet.


    14 juli 2008 om 12:42
    Langace

    @Jean-Paul, het boeit niet of je er wel of niet aan wilde verdienen. Ze geven je de mogelijkheid net als andere “resellers’ in de offline wereld om de iphone te verkopen, alleen nu krijg je iedere keer een ijsje terug als je voor hun een klant aanbrengt die 2 jaar lang een duur abo moet betalen.


    14 juli 2008 om 12:45
    Jazzo

    T-Mobile vergist zich hier behoorlijk, denk ik…Want volgens mij verdienen ze nog steeds het meeste aan alle andere toestellen en abonnementen, i.p.v. die paar duizend iPhones en als ze de affiliates tegen zich krijgen, kan ze dit dus veel sales gaan schelen op toestellen/abonnementen die de promotie wel nodig hebben….


    14 juli 2008 om 13:45
    Langace

    Nou… de kosten voor het Apple contract zullen wel duur zijn dus proberen ze misschien overal geld aan te verdienen (ook aansluitkosten bv).

    Ik als affiliate snap best dat een bedrijfsvoering rendabel moet zijn, MAAR je kan je niet partners gaan naaien. Dat doe je niet, ook al heb je ze niet nodig.

    Ik ben niet Henkie Spenkie die 50 euro per maand omzet doet en een ijsje er van koopt…. Wij doen 1 miljoen aan affiliate omzet per jaar, ik heb 10 man personeel… wat denk je dat ik tegen hun kan zeggen “sorry, t-mobile loopt te kutten dus geen salaris” ?

    Waarom er zo gereageert wordt is omdat ze ons niet serieus nemen… verschil met 2 jaar geleden is dat er niemand groot genoeg was om te roepen… nu zijn we verrenigd EN hebben we genoeg omzet om ook te eisen dat we normaal behandelt worden. Een mediabureau zou toch ook volledige over de zeik gaan?

    En over wat voor bedrag praten we bij t-mobile? xx.xxx misschien low xxx.xxx nou poeh poeh!


    14 juli 2008 om 13:55
    media

    Korte termijnpolitiek van T-Mobile dat ze op termijn wel eens duur zou komen te staan.


    14 juli 2008 om 15:58
    jdevalk

    @Marco zeker weten… Ben benieuwd hoe snel dit topic ranked op de naam t-mobile 🙂


    14 juli 2008 om 16:18
    Hans Brouwer

    Joost, het lijkt in eerste instantie inderdaad niet handig om je early adapters van je te vervreemden. Maar ik krijg toch een beetje het gevoel alsof diezelfde early adapters nu net zo reageren als de reisbureaus jaren geleden toen de vliegtuigmaatschappijen aankondigden dat ze online reizen gingen verkopen! Zijn ze echt zo dom bij T-mobile of zitten ze juist te wachten op een actie van de online wereld welke tot veel publiciteit leidt? Is de nieuwe media wereld op haar beurt een beetje conservatief door zo te reageren als ze ‘gepasseerd’ wordt? De toekomst zal het uitwijzen, maar laat je niet te snel voor een karretje spannen en blijf je eigen toegevoegde waarde etaleren. Daar verdien je nog altijd het meeste mee!


    14 juli 2008 om 16:56
    jdevalk

    @Hans (“HAN-hans”? 🙂 ) :

    Nou… T-mobile verkoopt al heel lang zelf ook online, en doet dat volgens mij best aardig, ze worden niet gepasseerd, ze hebben gewoon maandenlang allerlei affiliates hun werk laten doen, die zich aan het voorbereiden waren op de (te verwachtte) iPhone hype, en toen, voorzover ik het begrijp, van de ene op de andere dag de vergoedingen verlaagt. Daarmee laat je dus je affiliates in de kou staan die redelijk veel tijd en geld geinvesteerd hebben in die campagnes.

    Dat is net zoiets als dat een auto importeur al z’n garages reclame laat maken voor een nieuwe auto die binnenkort komt, en dan als die auto er is, ineens zegt: jullie mogen ‘m alleen verkopen zonder marge.

    Zo werkt het helaas niet, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat T-mobile zich op deze manier in de picture wil spelen…


    14 juli 2008 om 17:02
    M. Roelofs

    LS,

    Met het risico mijzelf alhier tot persona non grata te verklaren.. misschien zit er toch wel enige logica in de essentie van de beslissing. Over de uitvoering en timing ervan heb ik onvoldoende informatie, dus daar laat ik mijzelf even niet over uit.

    De kans dat iemand, die in de eerste 2 dagen, de moeite neemt om naar een T-mobile/ Belcompany shop te rennen om een 3g te pakken te krijgen, duidt er toch wel op dat dit een echte die-hard iphone fan is. Het is niet heel toevallig dat ik ‘exact op de 11e juli’ tot het idee kom om dat toestel te kopen, en vervolgens direct online bestel. Met alle drempels van dien. Toch?

    Ik mag mijzelf rekenen tot de koper/doelgroep die ik hieronder beschrijf (helaas achter het net..).

    Al tijden ben ik in afwachting wanneer dit toestel komt. Lees bright.nl, iphoneclub.nl, macrumours.com enzovoort. Al met al de laatste maanden een cookie of 8 te pakken, en meerdere affiliates kunnen zich de trotse eigenaar van mijn id noemen.

    Nimmer ben ik door een affiliate uiting op een ‘koopintentie’ of ‘oorspronkelijke behoefte’ gekomen. Die was er echt al.

    Eerlijk gezegd was het inschakelen van affiliates voor deze actie misschien helemaal niet zo handig. Het product verkoopt zichzelf inderdaad echt wel binnen DEZE doelgroep. Nadat de honger van de echt fans gestild is (bij een voldoende continu aanbod, ik denk zo over een week of 6), is de tijd van de actieve werving aangebroken.

    Maar uiteraard kun je ook nog elaboreren over de brandwaarde voor t-mobile. De extra verkochte abonnementen. De .. enz. Maar geldt daarvoor misschien ook niet dat we nu cookies hebben gezaaid?

    Desalniettemin is het opportunistich gezien misschien beter om de eerste batch van affiliates zonder meer te belonen op het afgesproken model. Als de geruchten waar zijn, zijn er 2500 iphones verkocht op 11 juli. Stel dat hiervan 25% via een online kanaal traceerbaar zou zijn. Maal de genoemde 22 euro. Da’s in geen verhouding, tot inderdaad, de naam & relatie schade.

    MR


    14 juli 2008 om 18:19
    Kletskous

    Domme actie en dan ook nog een arrogante reactie van T-Mobile. Hopelijk stappen de affiliates massaal over naar een concurrent. Kennelijk zijn de Duitsers toch wat minder gevoelig voor hypes dan Nederlanders, want daar kunnen ze de Iphone aan de straatstenen niet kwijt.


    14 juli 2008 om 18:23
    Langace

    “Het is niet heel toevallig dat ik ‘exact op de 11e juli’ tot het idee kom om dat toestel te kopen, en vervolgens direct online bestel. Met alle drempels van dien. Toch? ”

    uhh heb je het aantal abri’s gezien? Heb je de achterkant van de spits gezien (en andere kranten)? Nee logies dat je er op gewezen wordt dat je het 11 juli kan kopen. Als de iphone zich zelf verkoopt waarom dat zoveel BETAALDE promotie er om heen?

    Het gaat niet om de iPhone het gaat er omdat dat wij kosten maken om op “no cure, no pay” basis een merk in de markt te zetten. Ik doe zelf aan e-mail marketing, heb 2500 euro aan directe kosten gemaakt, vind je het gek dat ik ga stijgeren? Of moet ik ook mijn rekeningen niet betalen?

    Meld lekker een dag van te voren dat we niet betaald krijgen dan hoef ik nergens op in te zetten en was het probleem 90% kleiner geweest.

    De discussie over de cookies of die nu wel of niet terecht zijn is een totaal andere discussie. Als t-mobile een affiliate programma start weten ze waar ze aan beginnen, en dus JA de cookies zijn zijn terecht.


    14 juli 2008 om 18:43
    ssmeding

    Begrijpelijk vanuit het perspectief van de adverteerder, maar behoorlijk misleidend dat er niet gewoon open kaart gespeeld werd op het moment dat er expliciet werd gevraagd naar de te verwachten vergoeding, om nog maar even te zwijgen over de late algemene aankondiging. Laat dit een les zijn, want zo maak je geen vriendjes met de partijen die je product graag willen promoten.


    15 juli 2008 om 05:20
    Mathijs vd Kooi

    Krijg net een persbericht van T-mobile binnen op m’n mail… ben benieuwd wie daar nu nog iets mee gaat doen.


    15 juli 2008 om 06:38
    Stijn Kruijssen

    @ Sint Smeding: Begrijpelijk? Wat is er zo begrijpelijk dan? Volgens alle persberichten hadden ze niet verwacht dat het zo rap zou lopen, ze hebben groot ingekocht op andere media én ze hebben gewoon een affiliate programma lopen waar de vergoedingen voor alle abo’s hetzelfde zijn. Na de introductie, toen er al weken van promotie was gedaan en de promotionele mailings al de deur uitwaren, is er gekomen met een verbod op promotie en een 90% feeverlaging.

    Als je affiliates al niet in wil zetten, wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind omdat het je een paar tientjes kost per abo waar je in ieder geval 2 jaar van profiteert als T-Mobile zijnde (om nog maar te zwijgen van toestel- EN aansluitingskosten), dan laat je dat ruim van tevoren weten aan je partners. Laten we zeggen een week of 4 van tevoren. Of 2. Niet één dag NA de introductie.


    15 juli 2008 om 06:40
    Paul Schoenmakers

    @Matthijs

    Een persbericht mbt deze issue?


    15 juli 2008 om 06:43
    Feeder

    Het is maar goed dat je als affiliate niet rechtstreeks zaken doet met de merchant. Dit soort toestanden moet door het affiliateprogramma maar opgelost worden. Is dat gebeurd in dit geval?


    15 juli 2008 om 16:44
    Stijn Kruijssen

    @ Karel: Nog niet in ieder geval. Uit verschillende hoeken horen we het geluid dat de affiliatepartijen in gesprek zijn met T-Mobile, maar op fora en qua officiële mededelingen is het tot nu toe angstvallig stil. Heb eerder ook dringend beroep gedaan op alle affiliatepartijen om deze zaak hoog op te nemen. Als dit geaccepteerd wordt door de netwerken, is het einde zoek. De affiliates zullen zich dan naar alle waarschijnlijkheid ook gaan afzetten tegen de netwerken en niet alleen tegen T-Mobile.


    15 juli 2008 om 19:19
    Langace

    uhhh das wel een jaartje geleden (27-7-2007) toen het zo mooi leek hoor. Sinds dien zijn er al meer (grote) problemen geweest.


    16 juli 2008 om 06:25
    Feeder

    @langace ach, wat stom, dankjewel voor de correctie. Die grote problemen, doel je daarmee op M4N, T-Mobile, beide?


    16 juli 2008 om 06:51
    Paul Schoenmakers

    T-Mobile komt met een ‘oplossing’ :

    Zojuist is bekend geworden dat T-Mobile voor alle leads gezet voor de

    iPhone in de periode 11 juli 00.00 uur t/m 16 juli 16.00 uur met

    terugwerkende kracht een vergoeding zal geven van tien euro. Verder

    wordt er vanaf dit moment dus geen vergoeding meer gegeven voor alle

    sales van de iPhone.

    Tja, geen oplossing dus eigenlijk.


    16 juli 2008 om 13:23
    Ilse

    Ter info:

    Zaterdag stond er in het parool dat de Vodofone Nederland met een sim kaart komt voor de Iphone. Zo hoef je niet perse van het t-mobile netwerk gebruikt te maken.


    21 juli 2008 om 06:15
    René van Gellekom

    Tja dat komt ervan als je ‘hijgend’ achter een multinational aanloopt in de hoop op een paar centen.


    22 juli 2008 om 04:06
    Affili8

    Oh, dus het is de (eigen) schuld van de affiliates René?

    En voor een paar centen zouden we er niet zo’n punt van maken.


    4 augustus 2008 om 18:37
    chi666

    Misschien een domme vraag. Maar wat ik lees in het verhaal is dat T-Mobile dus nooit heeft gezegd dat er een vergoeding komt voor de iPhone. Dat ze steeds heel stil zijn geweest en de affiliates er altijd maar van uit gingen dat die er komt. Of heb ik dat het stuk verkeerd begrepen?

    In dat geval snap ik niet helemaal waarom er zoveel in is geïnvesteerd als je niet wist of er iets uit zou komen.

    Maar ik geef toe dat dit geen slimme zet is van T-Mobile (understatement). Een goede deal is er één waar beide partijen tevreden van weg lopen. Nu de affiliates zo slecht behandeld voelen neem ik aan dat ze allemaal al hun banden met T-Mobile verbroken hebben en die voorlopig ook niet meer aan zullen gaan.


    4 augustus 2008 om 19:15
    Affili8

    Bas, bij alle programma’s staan altijd de voorwaarden en vergoedingen. Bij T-Mobile was dit:

    “Deze vergoeding geldt voor alle leads. Er zijn GEEN afkeuringen!”

    Dus geen onderscheid in abonnement of toestel en er was zodoende geen reden voor de affiliates om aan te nemen dat dit voor de iPhone anders zou zijn. En omdat er vooraf niet is gecommuniceerd door de netwerken en T-Mobile mochten de affiliates er dus ook logischerwijs (en wettelijk) vanuit gaan dat dezelfde voorwaarden en vergoeding voor de iPhone sales zouden gelden.

    Affiliates stemden zodoende hun promotie af op basis van de op dat moment geldende vergoeding en inschatting van het aantal te behalen sales. (ervaring leert wat gemiddeld de ROI is en of het dus zinvol is een campagne of product wel of niet te promoten).


    4 augustus 2008 om 20:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!