Google Ad Planner, een eerste indruk
Eerder deze week heb ik de (lang verwachte) login van de Google Ad planner ontvangen. Als eerste moet ik aangeven dat mijn ervaring met mediaplanning gering is en dat er wellicht meer ervaren personen zijn die deze post nog verder kunnen aanvullen. Vooralsnog is dit vooral een review van de Google Ad planner gericht op de mogelijkheden die de tool biedt.
Eerste indruk
Is dit nou alles? Dat is het eerste dat je denkt als je de tool opent. Je maakt een mediaplan met een zelfgekozen naam en geeft het land op waarop je je richt.
Ik kies voor het gemak US als land omdat alleen daar op dit moment demografische gegevens van bekend zijn. Na het aanmaken van het plan start je met het onderzoek naar websites die binnen jouw mediaplan passen.
Onderzoek naar geschikte websites
Het onderzoek opent met een overzicht van het totale bereik in de US, het gegeven dat dit staat voor 240 miljoen unieke bezoekers die 160 miljard pageviews genereren. Interessant, maar niet echt spannend. Het wordt wel spannend zodra je op demografische factoren gaat filteren. Dan blijkt bijvoorbeeld dat er 2,4 miljoen unieke bezoekers zijn die vallen in het segment man tussen de 25-34 jaar met een gezinsinkomen tussen de $75.000 en $100.000 per jaar, 1 procent dus maar van het totaal.
Deze segmentering levert uiteindelijk een lijst op met websites welke poulair zijn binnen deze doelgroep. Niet geheel verrassend staat daar de consumer electronics website deals2buy.com bovenaan. Binnen deze lijst heb je vervolgens de mogelijkheid om te filteren op websites waarop je binnen het Google content kunt adverteren, eventueel onderverdeeld in type ad (text, image, etc..) en formaat (leaderboard, skyscraper, etc..). Hiermee wordt het (commerciële) doel van Google ook meteen wat duidelijker.
Met het selecteren van de juiste websites complementeer je vervolgens jouw mediaplan en krijg je een overzicht van het mogelijke bereik, unieke bezoekers en pageviews.
Composition (Comp) index
Eén van de leidende cijfers in de Google Ad planner, is de Composition index. Dit cijfer geeft aan hoe geconcentreerd jouw segment op een specifieke site is in verhouding tot internet gebruikers in het geselecteerde land. Simpel gezegd geeft het aan hoe groot de kans is dat je jouw doelgroep op deze site vindt, t.o.v. een andere site.
Deze cijfers zijn natuurlijk bijzonder waardevol in het selecteren van de uiteindelijke website waarmee je zaken gaat doen. Zo heeft het eerder genoemde deals2buy.com een ruim 600.000 unieke bezoekers, maar is de kans dat een persoon uit jouw doelgroep op creaders.net (200.000 bezoekers) zit 3,5x zo hoog. Per saldo is creaders.net dus een interessantere website, waarbij op basis van de bezoekersaantallen wellicht ook de advertentiekosten lager zijn.
Uiteraard is dat allemaal erg kort door de bocht en hebben we het nog niet over alle andere randvoorwaarden gehad, maar in de oriëntatie fase hebben deze cijfers absoluut waarde.
Site details
De leukste feature van de Ad planner vind ik de Site Details. Hiermee heb je de mogelijkheid om in te zoomen op specifieke gegevens van een website. Zo heb je toegang tot bezoekersaantallen van de site, demografische gegevens, andere sites die bezoekers van die website ook bezochten en zoektermen die gebruikt werden om de website te vinden.
Waarde van de cijfers
Vooropgesteld is het voor ons online marketeers een enorme verademing om toegang te hebben tot dit soort cijfers. Ook al heb je niet direct commerciële belangen, dan nog is het gewoon erg interessant. Al blijft het natuurlijk jammer dat de data van Google websites schittert door afwezigheid. We moeten ons wel de vraag (blijven) stellen hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. Als ik Nederlandse websites vergelijk met Multiscope aantallen of bijvoorbeeld de open statistieken van startpagina.nl tegen Google ad planner aanleg zie ik grote verschillen. Google geeft wel aan dat ze zich vooralsnog concentreren op de US.
Hiernaast kunnen we ons ook vragen stellen bij de betrouwbaarheid van de demografische gegevens. Uiteraard heeft het door Google gekochte Doubleclick hier ruime ervaring mee en geven de Google Account profielen wat inzicht, maar om daarop onze dure marketing uitgaven te baseren gaat misschien wat ver. Zoals ik in het begin van deze post al aangaf ben ik nog een redelijke onbekende binnen mediaplanning en hoor ik graag ook de mening van professionals met meer ervaring.
Lees ook meer over de Google Ad planner op het officiele Google Adwords Weblog
Dit artikel is eerder ook verschenen op het Tribal Internet Marketing weblog.
Binnen de Nederlandse sites staat bijvoorbeeld ook Belastingdienst.nl. Tja, daar kun je dan weer niet op adverteren…
Ik ben eerder deze week ook verblijd met een beta account voor Ad Planner. Ziet er netjes uit, alleen is het jammer dat de gegevens voor bereik/impressies voor Nederland nog niet bij elke site lijken te kloppen, maar als ze de kinderziektes eruit weten te halen komt de koppeling toch echt onder m’n favorieten te staan.
Leuk systeem, nu vraag ik me af en misschien is het een domme vraag, maar hoe komt Google aan de User Demographics ? Moet de site eigenaar dat zelf invoeren ? Of wordt dat door Google ingevuld aan de hand van Gmail / Google accounts ?
Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen een profiel heeft van zijn of haar website zonder eerst een marktonderzoek gehouden te hebben. En de wat kleinere sites gaan geen groot bureau inschakelen om een enquête op te zetten. Zelf maken is ook een optie, maar er zijn zelde sites waarbij je een handig enquête formulier kan maken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!