Nu lanceert nuwerk.nl
Na de aankondiging enige tijd geleden nu eindelijk live: nuwerk.nl. Het beloofde een grote verschuiving te gaan brengen in de online jobmarkt. Een belofte van veel bezoekers, men geeft een garantie voor 3,5 miljoen pageviews en 400.000 unieke bezoekers per maand. Maar belangrijker: geen werving- en selectiebureaus die de vacaturebank mogen vervuilen met fake advertenties en ongelimiteerd vacatures plaatsen voor een vast bedrag per jaar. Dat bedrag is afhankelijk van de omvang van je bedrijf, dus voor iedereen betaalbaar. Het leek zo mooi….
Interessant is dat ze nu, op dag één, al een profiel hebben opgesteld van de bezoekers: 55% man en 45% vrouw, Voornamelijk academisch/HBO en MBO+ niveau valt te lezen in de sales brochure. Van een nieuw media bedrijf als ilse media had ik toch verwacht dat ze weten dat dit soort opzichtige leugens meteen worden doorgeprikt.
Maar dan de belofte: geen werving en selectiebureaus. In het persbericht wordt al aangegeven dat men blijkbaar nooit de intentie heeft gehad zich hier aan te houden of in de twee maanden na vooraankondiging tot de conclusie zijn gekomen dat ze wel heel veel geld laten liggen. Want men komt met een stuk dat heet: ‘make a move’. De tekst hiervan luidt:
Ben je op zoek naar een hoger salaris, meer verantwoordelijkheid of minder reistijd? Vertel ons wat jou beweegt om van baan te veranderen. Zodra je jouw wensen kenbaar hebt gemaakt gaat een selecte groep werving- en selectiebureaus voor jou op zoek naar de ideale baan.
Werving en selectiebureaus nemen contact met je op wanneer zij een geschikte vacature hebben die aan jouw profiel en eisen voldoet. Je geeft zelf specifiek aan wat jouw criteria zijn om een overstap in je carrière te wagen, daarom wordt er alleen contact met je opgenomen bij een concrete openstaande vacature.
Waar is nu die belofte van geen W&S bureaus? Juist de CV databanken is hun primaire ‘hunting ground’, tot grote frustratie van veel directe werkgevers. En hoe is deze ‘selectie groep’ tot stand gekomen? Het wordt niet vermeld. Wel stelt men dat ik alleen benaderd zal worden wanneer ze een concrete vacature hebben die aan mijn profiel voldoet, helaas werken W&S bureaus zo niet want ze willen je altijd eerst gesproken hebben. En dat moet eigenlijk ook i.v.m. een karakter – cultuur match. Ook wordt er geen melding gemaakt waar ik met klachten over deze bureaus terecht zou kunnen en na hoeveel klachten ze klant af zijn.
Tot zover het geklaag over het niet nakomen van de eerste belofte. Maar hoe werkt de site verder dan?
Laat ik proberen door uitgebreid te zoeken een marketing functie vinden. Na enig zoeken kom ik er achter dat marketing niet onder marketing staat, maar als ‘reclame, marketing, PR’. Leuk dat we reclame en marketing meteen weer op één hoop gooien, maar als marketeer vind ik dit niet echt prettig. Opvallend is dat alle functiegebieden ook door elkaar staan, reclame (met een R) staat tussen de A’s, daarna komen enkele L’s, weer een A gevolgd door een paar B’s. Geen alfabetische volgorde dus en door de keuze van de benamingen is het zoeken en gokken waar je moet zijn.
Ook zit er geen logica en veel overlap in de benamingen, want adviseur/consultant kan natuurlijk ook een marketing adviseur zijn. Om nog maar niet te spreken van consultancy en adviseur/consultant die er beide in zitten, of directie en raad van bestuur.
Interessant is dat ze wel weer een marketingbranche hebben. Grappig, want een reclame of mediabranche ken ik wel, maar marketing is een functiegebied, geen specifieke branche. Media zit er overigens niet in, uitgeverij weer wel.
Over het verfijnen als je eenmaal een functie gevonden hebt zal ik maar zwijgen. Want plots is de volgorde van opleidingen: HBO, LBO/VMBO, MBO, WO. Laat ik maar doorgaan met het zoeken van een functie.
De eerste functie die ik opende was die van marketing medewerkers bij Boer & Croon. Onder de vacature (zoals onder elke vacature) staat: Zodra je solliciteert zal je NUwerk.nl verlaten. Duidelijk en helder, goed dat ze dat vermelden.
Ik klik op de solliciteer knop en kom in het connexsys systeem. Dat is de technische partij achter de site en zoals ik kan zien ook de leverancier van de sollicitatie software (ATS genoemd) van Boer & Croon. Zeer amateuristisch is de URL die er staat. Ik word gevraagd mijn CV toe te voegen en akkoord te gaan met de privacy verklaring, die helemaal blank is! Komt mijn CV nu ook bij al die bureaus terecht? Ik denk het niet want het lijkt echt het ‘back end’ van Boer en Croon te zijn, maar helemaal zeker weet je het nooit. Dode link nummer 1.
Toeval? Ik dacht het in eerste instantie wel. Maar we gaan vrolijk verder kijken en komen bij de junior internet strateeg van efocus. Wanneer ik daar op de solliciteer knop druk krijg ik een 404 not found. Dode link nummer 2.
Misschien dat het ligt aan de marketing functies, dus dan maar kijken bij een Electrical Engineer bij Verebus engineering. Hoewel dit bedrijf slim genoeg is een eigen e-mail adres in de advertentie te zetten, is ook de solliciteer knop hier een fout. Want het is een mailto naar een www adres. Mijn mail programma weigert te versturen zonder een @ erin.
Dit waren serieus de eerste drie vacatures die ik getest heb. De vierde is eindelijk wel goed, de PR officer bij Econcern heeft een keurig e-mail adres als mailto bij de solliciteer knop.
Mijn gebruikerservaring is dus zeer slecht. Ook valt de toegevoegde waarde van de site me erg tegen. Bij de bedrijfsprofielen staat bijvoorbeeld niets bijzonders. Geen gerelateerd nieuws van Nu.nl, geen blogs van nuz, geen link naar de linkedin profielen van werknemers, helemaal niets. Nu ben ik een groot fan van eenvoud en transparantie, maar dit valt me wel heel erg tegen. Vooral omdat zelfs het beperkte deel wat ze doen, niet goed werkt.
Het commentaar op Recruitmentmatters op de lancering is ook niet mals. Vooral de leugens rondom W&S bureaus moeten het ontgelden. Ook bijzonder is dat veel werkgevers die blijkbaar ongelimiteerd mogen posten toch een groot deel van hun vacatures er niet op zetten. Waarom vraag je je af?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van een online media partij als Ilse media en een kwalitatief goed ingevoerde online recruitment specialist als Connexys echt hogere verwachtingen had dan dit.
Een mooi concept! Het rechtstreeks contact vind ik een enorm pluspunt en denk dat dit erg goed kan gaan werken!
Mooi concept…slechte uitwerking! En vooral die onduidelijkheid/leugens inzake CV’s en W&S;vind ik zeer tegenvallen en tegen het zere been!!
Inderdaad een tegenvaller.
Vooral de zoekformulieren zijn onlogisch en onvriendelijk.
Het vakgebied marketing is trouwens het beste terug te vinden onder het keuzemenu “branche” 🙂
@Paul: eens, daarom was de verwachting ook zo hoog gespannen en had ik zo’n grote hoop. Helaas is zoals Guineviere aangeeft de manier waarop ze dit nu toch niet echt doen een schop tegen het zere been.
@Basbrand ja, alleen is het vakgebied en de branche anders. In de branche krijg je 3 vacatures van een sales organisatie, in het functiegebied reclame/marketing/pr 26 vacatures.
Bij deze wil ik reageren op een aantal uitspraken in bovenstaand artiikel:
Binnen NUwerk.nl worden uitsluitend vacatures aangeboden van bedrijven, niet van werving en selectiebureaus. Dit is in lijn met wat we hebben vermeld in eerdere publicaties en in ons persbericht. We bieden alleen aanvullend een optie voor professionals om op eigen verzoek benaderd te worden door werving en selectiebureaus conform het opgegeven profiel.
In de salesinformatie die wordt aangehaald in het begin van dit artikel wordt een uniek bereik gegarandeerd en een profiel van de bezoeker. Dit doen wij op basis van onze ervaring op NU.nl en haar gerelateerde merken als NUzakelijk en NUsport. Wij meten bezoek en bezoekersprofiel op onze sites al lange tijd wat ons in staat stelt reeele prognoses te maken voor nieuwe initiatieven als NUwerk.nl
Uiteraard zijn wij blij met alle feed back op deze site en zullen we hiervan gebruik maken om onze site te optimaliseren.
Vriendelijke groet,
Joris van Lierop
Uitgever NU.nl
@ Joris: Joris, je uitleg m.b.t. de CV’s en werving en selectiebureaus vind ik eerlijk gezegd niets zeggend…Wat dat betreft zijn jullie gewoon een vacaturesite, want daar geeft iedereen die zijn CV plaats toch ook toestemming om benaderd te worden?? En hoe zit het dan met directe werkgevers: kunnen die de CV’s niet bekijken???
@Henk: helaas kan ik je bericht niet aanpassen en is het eerste stukje inhoud sterk. Maar ik stel het op prijs als je alle schaamteloze reclame voortaan weglaat uit je reacties!
Verder zijn regio portals goed voor lager opgeleiden, maar totaal oninteressant voor hoger opgeleiden. Die interesseren zich wel in regio, maar laten zich er niet door binden. Daarnaast is regio nooit goed definieerbaar zonder landelijk bereik, want als ik in bijvoorbeeld Gorinchem zou wonen kan ik werken in Utrecht en Brabant en Zuid Holland. Allemaal goed bereisbaar.
Regionale vacaturebanken is net als regionale kranten, niet echt boeiend voor de meeste hoger opgeleiden. Daarom is Jobtrack ook het ideale jobboard voor MBO’ers.
@Bas, Henk: als het een inhoudelijke reactie is, waarin vergelijkbare concepten worden genoemd (dus niet alleen een linkje), dan heb ik geen enkele moeite met zulke reacties. Sterker nog, ik denk dat het een verrijking is van het artikel/discussie.
Je zult snel genoeg merken als anderen het spam vinden. Voor linkbuilding hoef je het overigens niet (meer) te doen; de links krijgen een nofollow mee waardoor het niet meetelt voor Google!
@Henk: wat Marco zegt. 🙂
En heb geen onderzoeken, alleen inderdaad de cijfers dat de regionale portals vooral banen bieden voor MBO/LBO en derhalve dus ook die bezoekers krijgen. Wel is bekend (ik geloof OSA (UvT) of SEO (UvA) dat heeft onderzocht dat de hoger opgeleide veel, veel mobieler is dan de lager opgeleide. Voor hoger opgeleiden speelt regio een veel mindere rol, vandaar mijn statement.
@Bas
>Verder zijn regio portals goed voor lager opgeleiden, maar totaal oninteressant voor hoger opgeleiden.
Wat een onzin zeg. Of kan je dit onderbouwen?
@jereon of jeroen, volgens mij heb ik zojuist mijn motivatie al aan Henk gegeven…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!