Lowlands 2.0

15 augustus 2008, 08:37

Lowlands 2.0 barst los!Over een paar minuten start Lowlands, één van Nederlands meest bekende muziekfestival. Op de campings rond het festivalterrein hadden zich gisteravond al tussen de 32 en 35 duizend mensen geïnstalleerd. In totaal worden 55 duizend bezoekers verwacht op het festival in Biddinghuizen (Flevoland). Het evenement biedt drie dagen muziek, film en cabaret en wordt zondag afgesloten.

Voor wie geen kaartje heeft kunnen bemachtigen en toch wil meegenieten van Lowlands, kan op diverse websites het festival volgen. Naast de officiele website lowlands.nl (dat in mijn optiek een dramatisch slechte gebruikersvriendelijkheid kent), is het vooral de VPRO dat dit jaar naast 3VOOR12 Lowlands 2008, opnieuw een prachtige Lowlands Mashup heeft gelanceerd. Naast deze mashup, lijkt gebruik van social media tijdens popfestival in Nederland nu definitief door te breken. Een overzicht van social media of web 2.0-applicaties rondom Lowlands 2008:

3VOOR12 Lowlands Mashup

Op de 3VOOR12 Lowlands Mashup komen de redactionele verslaggeving van 3VOOR12 en alle 3VOOR12 vrienden, de posts van Nederlandse bloggers die over Lowlands schrijven, de livestream van 3VOOR12TV, alle concerten in beeld en geluid zodra die online zijn gezet, de Twitter landkaart en buienradar automatisch samen op één platform. Daarbij maakt het gebruik van content die op diverse platformen zoals Flickr, YouTube en Twitter worden geplaatst en voorzien zijn van de tag LL08 (of Lowlands).

Heatmap van Lowlands

De Lowlands Heatmap is mobiele internetapplicatie van VPRO Digitaal dat live informatie eeft over de places to be op Lowlands. Bezoekers bepalen via hun mobieltje met behulp van touchscreen of toetsen welke lokatie HOT of NOT is.

Lowlands op Hyves

Uiteraard is er ook een Lowlands Hyves (dat inmiddels ruim 14.000 leden telt). Aardig is de Lowlands Gadget (gesponsort door Grolsch) waarmee je niet alleen kunt luisteren naar Lowlands-muziek, maar ook berichten over Lowlands direct kunt doorplaatsen.

Lowlands @ Volkskrant

Ook de Volkskrant is er weer bij op Lowlands. In deze internetspecial een verzameling aanraders, het programma, een plattegrond van het terrein en veel meer. Tijdens het festival zorgen de verslaggevers ter plaatse dagelijks voor recensies en video. Het meest vernieuwende is de Twitterfeed. Drie verslaggevers laten door middel van ultrakorte berichten weten wat ze van de optredens vinden.

Lowlands @ NRC

Lowlands @ Last.fm

Lowlands Webapp voor iPhone

Via ll08.com is de festivalgids van Lowlandsa als blokkenschema te raadplegen; verder is het mogelijk een kaart van het festivalterrein te bekijken. De Webapplicatie is geschikt voor Safari, geen idee of het ook te raadplegen is op andere toestellen als de iPhone. Iemand?

Mobiele festivalgids Lowlands

Als we het dan toch over mobiel hebben en de festivalgids, de mobiele festivalgids krijgt ieder jaar meer gebruikers. In 2006 werd de mobiele festivalgids door 15 procent van de bezoekers gedownload, ongeveer 8.250 keer. Het daaropvolgende jaar mocht het programmaatje al op meer belangstelling rekenen. Met ongeveer 11.000 downloads ging 20 procent van de bezoekers overstag. Dit jaar verwacht men minimaal 13.750 downloads.

Nog uitzoeken:

http://twitter.com/lowlands_2008

http://lowlands.startpagina.nl/

Wie heeft er nog meer suggesties voor Lowlands-applicaties op internet of mobiel?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Raldo

    In opdracht van de Publieke Omroep hebben de MediaMonks ook nog iets leuks gemaakt voor Lowlands.

    Op http://www.ziejeopdrie.nl kun je de backstage security van Lowlands online omzeilen, en jouw avontuur op video vastleggen en doorsturen naar vrienden.

    Tijdens het festival organiseert Alpha69, in opdracht van Nederland 3, backstage tours en is Nederland 3 ook aanwezig met een internetcafé.

    Checkut at: http://www.ziejeopdrie.nl


    15 augustus 2008 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!