De toekomst van de Volkskrant volgens Pieter Broertjes

11 augustus 2008, 04:15

De toekomst van de Volkskrant volgens Pieter Broertjes‘Internet is een feit, daarop moeten we als Volkskrant-merk sterk zijn. Zodat we daar geld kunnen verdienen, maar ook aanwezig zijn als informatiedrager. Als de Volkskrant zich terugtrekt op het papieren segment, worden we een krant van vijftigers. Eigenlijk is dat nu al zo. Om de krant nog eens 85jaar te laten voortbestaan, zijn ook andere informatiedragers nodig, zoals mobiele telefonie. Dat wordt hét middel voor nieuws en advertenties.’

Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes, over de toekomst van zijn krant. Bovenstaand citaat is een antwoord op een vraag van een ‘gewone’ lezer, in de zaterdagkrant van afgelopen weekend. ‘Nieuwsgierigheid is niet voorbehouden aan journalisten,’ weten ze tegenwoordig ook bij de Volkskrant. Dus mochten de lezers het zeggen (de afdaling uit de ivoren toren, afgedrukt op papier, met uiteraard een redactionele selectie, prachtig). Jos van Rijn uit Utrecht wilde weten hoe Broertjes aankijkt tegen de toekomst van de papieren Volkskrant, ‘nu de nieuwe media steeds verder oprukken.’

De vragen van de lezers zijn interessant, de antwoorden van Broertjes wat vlak en voor de hand liggend. Niet druipend van inspiratie, vol visie op een nieuwe tijd. Hij zit (al jaren, misschien te lang) als hoofdredacteur in een bijzonder lastig parket. Zag de oplage in tien jaar tijd met een ton dalen. Heeft een lezersbestand van babyboomers die graag nieuws op papier blijft lezen tot ze dood gaan (en dat duurt nog wel even). Moet een concurrent binnen hetzelfde concern dulden die het wél is gelukt naast die grijze massa een jong, hoogopgeleid publiek aan zich te binden (NRC met NRC Next). Maar er gloort licht en afzetmogelijkheden van goede verhalen voor de Volkskrant. Want nu is er DAG.

Deze vraag is ook aardig: ‘De Volkskrant-oplage op peil houden zit er dus niet in. U doet vooral aan damage control.’ Het antwoord van Broertjes is: ‘Ja’. Oplossen door naar tabloid-formaat te gaan? ‘Tabloid vinden we niet journalistiek genoeg,’ denkt Broertjes. ‘Je kunt je voorpagina niet die urgentie meegeven die ik wil. Kijk maar naar Trouw, AD of Het Parool. Als wij een grote primeur hebben, staat die als een huis.’

Ik neem aan, dat er ergens op internet nog wel een paar kritische columns opduiken naar aanleiding van dit artikel (is Henk Blanken met vakantie?) Bert Brussen doet alvast een eerste aanzet (‘Nog even rochelen en reutelen Broertjes, over tien jaar trekt de laatste geborneerde Volkskrant lezende, kakfiets.nl fietsende grachtengordelbabyboomer de stekker er wel uit’).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    pecama

    De markt voor nieuws en achtergronden is ruim 10 jaar niet meer voorbehouden aan kranten. Vanwege het onbeperkte aanbod in content en mediakanalen kan je er geen euro meer voor vragen. Dan moet je iets groots gaan doen, en dat kennelijk is lastig voor PcM. Het bedrijf is een veelkoppig monster. Het heeft verschillende concurrerende uitgaven. Met deze uitgaven is tot op de dag van vandaag géén noemenswaardige technologische synergie bereikt. Dat is het bestuur aan te rekenen. Het bedrijf is niet veranderingsgezind genoeg. PcM Uitgevers moet personeel en assets over deze uitgaven optimaal gaan uitnutten en faciliteiten en business development gaan centraliseren.

    Hiervoor moet er nieuw bloed in de tent, ondernemend en gericht op de toekomst.


    11 augustus 2008 om 06:19
    Pieter Nieuwland

    Tijdens een toespraak van deze man op een Journalistiekdag van de Hogeschool Utrecht twee jaar geleden sloeg hij het publiek (en de andere sprekers, waaronder de oprichters van nu.nl) om de oren met het begrip “kwaliteitskrant”. Een wanhopige poging de prijs voor zijn krant te rechtvaardigen. Met z’n arrogante houding richting bloggers, online kranten en lezers in het algemeen (‘lezers hebben leiding nodig’) gaf hij aan alle aanwezigen aan hoe de journalistiek zichzelf op kan blazen.

    Vervroegd pensioen lijkt ook mij een prima plan.


    11 augustus 2008 om 10:32
    Dirk W.

    Ik vind het frappant dat Broertjes de digitale rol van de VK kennelijk beperkt tot die van “informatiedrager”. Het bouwen van een community rond je merk, verrijking van content van VK door die community, aanbrengen van nieuwe content door je community (doen ze overigens al wel met de blogs, maar daar is dus op vk.nl niets van te merken) wordt allemaal buiten beschouwing gelaten.

    Ik vrees dat Pecama hierboven gelijk heeft en dat iemand van PcM het business development eens voortvarend aan moet gaan pakken.


    11 augustus 2008 om 11:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!