ReclameReview: Wecycle

13 augustus 2008, 09:08

Wecycle probeert ons met een absurdistische commercial samen te laten recyclen.

Credits:

Bureaus: Locomotive, Cake Film, Postoffice, Soundcircus Kees Kroot

Account: Hans de Koning, Wandrina Heideman

Creatie: Jimmy Mars, Kees Rijken, Matthieu Elvers, Wouter Kampman

Klant: Carla Bakker

Productie: Jolanda de Boer

RTV: Monique van Smalen

Regie: Steffen Haars

De doelstelling:

Hogere inzameling van spaarlampen en (kleine) elektrische apparaten zodat deze op een verantwoorde wijze gerecycled kunnen worden.

de uitwerking:

Drie “sjonnies” vervelen zich op de bank en plotseling gaat de DVD-speler stuk. Of zoals ze zelf zeggen: “It is really broken!” Vervolgens gaat het drietal in musicalstijl al zingend naar de plaatselijke milieustraat waar een verbouwereerde medewerker het kapotte apparaat in ontvangst neemt. Want recyclen doen we samen, aldus het thema Wecycle.

Het oordeel:

De absurde humor van de commercial is overduidelijk bedoeld om de likeabilty te verhogen, zodat de boodschap beter onthouden wordt. Het contrast tussen de zingende en dansende ‘sjonnies’ (op zich al een vreemde combinatie) en de gortdroge recyclemedewerker is bewust supergroot gemaakt. Wat ik echter jammer vind is dat de boodschap uit het liedje (ja, er worden echt zinnige dingen gezegd) totaal niet overkomt. Wellicht had een karaoke-ondertiteling hier uitkomst kunnen bieden, want zo gaat er toch informatie verloren. De enige boodschap die er nu in het filmpje zit is dat je ook kleine apparaten moet recyclen, maar de reden waarom is niet duidelijk. De kijker wordt dus niet met argumenten overtuigd. Ik vraag me dan ook af of deze commercial op deze manier bijdraagt aan meer recycling.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Gosse AdB

    @David:

    Slim idee van de karaoke-ondertiteling en het past ook nog bij de commercial.


    13 augustus 2008 om 11:45
    Daniel Schoone

    Wat ik ook jammer vind is dat ze het ‘grapje’ wecylce niet verder hebben misbruikt:

    is bwoken? is it weally weally bwoken?


    13 augustus 2008 om 14:03
    Gosse AdB

    @Deniel:

    Zou wel grappig zijn in de context van “Life of Bwian”…


    13 augustus 2008 om 14:27
    Joop

    deze komt in aanmerking voor de slechtste commercial van het jaar. misschien spreekt het een bepaalde doelgroep aan! Ik ga hierdoor niet meer recyclen


    13 augustus 2008 om 14:50
    Jerry A.N. Boerman

    Het zal ongetwijfeld geen commercial worden die we nog over jaren naspreken. Maar desondanks blijft het toch een commercial dat een grappig “sjonnie” achtig principe nalaat bij diverse mensen. Alhoewel het mij persoonlijk niet tot aanstalten brengt om te gaan recyclen. Persoonlijk zie ik liever een serieus à confronterende commercial dan een parodie-achtige commercial. Confronterend in de zin van: Recyclen is belangrijks…. anders…..(Zie de gevolgen) Neem bijvoorbeeld van een commercial van de overheid. (Campagne in 2006 a 2007) Waarbij je een zwaan in een nest van betonbedrading ziet nestelen. Of een specht die een lantaarnpaal pikt.


    13 augustus 2008 om 21:32
    Kevin Beeftink

    Al zou dit filmpje alleen om awareness gaan geloof ik ook niet dat de boodschap zo echt blijft hangen. Als ik dan doorklik naar http://www.wecycle.nl, valt het me helemaal tegen…

    Standaard template met een CMSje erachter, uitstraling doet me niks… Terwijl onderdelen als een webgame toch beter ingezet kunnen worden. Thematiek van het filmpje komt ook alleen in beeldmerk nog even terug, maar that’s it.

    Jammer


    14 augustus 2008 om 05:20
    Yves V

    Al op de website geweest? Hoe persoonlijk irritant ik de commercial ook vond, toen ik van de week een hoop electronische apparatuur kwijt wilde, dacht ik toch aan http://www.wecycle.nl. Daar kon ik van alles vinden. De wecycle games, het wecycle fiets team, de 3 deelnemende gemeenten, maar niet waar ik in Amsterdam mijn oude computer kwijt kon. Toch maar weer gewoon naar amsterdam.nl.


    14 augustus 2008 om 05:23
    ssmeding

    De man in blauwe trainingskledij links lijkt sprekend op de eigenaar van de snackbar hier op de hoek.


    14 augustus 2008 om 06:10
    CasaMan

    Zodra ik het uber irritante stemgeluid van die gasten hoor ram ik zo snel mogelijk op pauze en ga ik wat anders doen (dat heb ik alleen met deze reclame). Later skip ik het reclame blok wel door. Ik ben zelden zo geïrriteerd geweest door een reclame. Ik denk dat alleen de 5 kijkers van Comedy Central News (met Greg Shapiro) en de verantwoordelijk bureaus het ook daadwerkelijk echt grappig vinden.

    Dan vind ik al die groene reclames van de energie maatschappijen toch wel een stuk overtuigender.


    14 augustus 2008 om 10:09
    Wouter

    Waaaaaauuwwwww!!!! deze reclame is echt supervet!!! respect voor de makers!!


    22 augustus 2008 om 08:04
    Domper

    Wat een geniaal idioot liedje. Effectiviteit natuurlijk dubieus – wie wil nou Tokkies als verbeeld zien? Maar dat kan de opdrachtgever waarschijnlijk niet schelen – toch maar overheidsgeld. Ze hebben zich waarschijnlijk rot gelachen. Ik trouwens ook.


    23 augustus 2008 om 20:09
    matthijs

    Wauw, ik heb zelden zulks verkwisting van overheidsgeld gezien.

    De reclame is irritant en spreekt totaal niet tot de verbeelding. De reclame dringt totaal niet binnen in je bewustzijn en ik wil helemaal niet nadenken over het verhaal want ik vind de reclame zo irritant! Ook de website zegt mij totaal helemaal niets! Ik vind de grapjes erg cliché en bah, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Weg ermee!


    4 september 2008 om 11:16
    Annet

    haha, moet dan weer lachen om het oordeel van matthijs, en ja, ik vind het ook pulp … beter hadden ze de froggertjes in hun nieuwe straat kunnen filmen en daar een stijlloze variant op kunnen bedenken


    4 september 2008 om 12:02
    crooltje

    het idiote van de nieuwste reclame is dat iedereen samen aan wecycle moet doen en wat scherts mijn verbazing????? nieuwe spaarlampen in een PLASTIC tasje die daarna de grote groene tas ingaat. hoezo niet over nagedacht


    9 mei 2012 om 13:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!