ReclameReview: Wecycle
Wecycle probeert ons met een absurdistische commercial samen te laten recyclen.
Credits:
Bureaus: Locomotive, Cake Film, Postoffice, Soundcircus Kees Kroot
Account: Hans de Koning, Wandrina Heideman
Creatie: Jimmy Mars, Kees Rijken, Matthieu Elvers, Wouter Kampman
Klant: Carla Bakker
Productie: Jolanda de Boer
RTV: Monique van Smalen
Regie: Steffen Haars
De doelstelling:
Hogere inzameling van spaarlampen en (kleine) elektrische apparaten zodat deze op een verantwoorde wijze gerecycled kunnen worden.
de uitwerking:
Drie “sjonnies” vervelen zich op de bank en plotseling gaat de DVD-speler stuk. Of zoals ze zelf zeggen: “It is really broken!” Vervolgens gaat het drietal in musicalstijl al zingend naar de plaatselijke milieustraat waar een verbouwereerde medewerker het kapotte apparaat in ontvangst neemt. Want recyclen doen we samen, aldus het thema Wecycle.
Het oordeel:
De absurde humor van de commercial is overduidelijk bedoeld om de likeabilty te verhogen, zodat de boodschap beter onthouden wordt. Het contrast tussen de zingende en dansende ‘sjonnies’ (op zich al een vreemde combinatie) en de gortdroge recyclemedewerker is bewust supergroot gemaakt. Wat ik echter jammer vind is dat de boodschap uit het liedje (ja, er worden echt zinnige dingen gezegd) totaal niet overkomt. Wellicht had een karaoke-ondertiteling hier uitkomst kunnen bieden, want zo gaat er toch informatie verloren. De enige boodschap die er nu in het filmpje zit is dat je ook kleine apparaten moet recyclen, maar de reden waarom is niet duidelijk. De kijker wordt dus niet met argumenten overtuigd. Ik vraag me dan ook af of deze commercial op deze manier bijdraagt aan meer recycling.
@David:
Slim idee van de karaoke-ondertiteling en het past ook nog bij de commercial.
Wat ik ook jammer vind is dat ze het ‘grapje’ wecylce niet verder hebben misbruikt:
is bwoken? is it weally weally bwoken?
@Deniel:
Zou wel grappig zijn in de context van “Life of Bwian”…
deze komt in aanmerking voor de slechtste commercial van het jaar. misschien spreekt het een bepaalde doelgroep aan! Ik ga hierdoor niet meer recyclen
Het zal ongetwijfeld geen commercial worden die we nog over jaren naspreken. Maar desondanks blijft het toch een commercial dat een grappig “sjonnie” achtig principe nalaat bij diverse mensen. Alhoewel het mij persoonlijk niet tot aanstalten brengt om te gaan recyclen. Persoonlijk zie ik liever een serieus à confronterende commercial dan een parodie-achtige commercial. Confronterend in de zin van: Recyclen is belangrijks…. anders…..(Zie de gevolgen) Neem bijvoorbeeld van een commercial van de overheid. (Campagne in 2006 a 2007) Waarbij je een zwaan in een nest van betonbedrading ziet nestelen. Of een specht die een lantaarnpaal pikt.
Al zou dit filmpje alleen om awareness gaan geloof ik ook niet dat de boodschap zo echt blijft hangen. Als ik dan doorklik naar http://www.wecycle.nl, valt het me helemaal tegen…
Standaard template met een CMSje erachter, uitstraling doet me niks… Terwijl onderdelen als een webgame toch beter ingezet kunnen worden. Thematiek van het filmpje komt ook alleen in beeldmerk nog even terug, maar that’s it.
Jammer
Al op de website geweest? Hoe persoonlijk irritant ik de commercial ook vond, toen ik van de week een hoop electronische apparatuur kwijt wilde, dacht ik toch aan http://www.wecycle.nl. Daar kon ik van alles vinden. De wecycle games, het wecycle fiets team, de 3 deelnemende gemeenten, maar niet waar ik in Amsterdam mijn oude computer kwijt kon. Toch maar weer gewoon naar amsterdam.nl.
De man in blauwe trainingskledij links lijkt sprekend op de eigenaar van de snackbar hier op de hoek.
Zodra ik het uber irritante stemgeluid van die gasten hoor ram ik zo snel mogelijk op pauze en ga ik wat anders doen (dat heb ik alleen met deze reclame). Later skip ik het reclame blok wel door. Ik ben zelden zo geïrriteerd geweest door een reclame. Ik denk dat alleen de 5 kijkers van Comedy Central News (met Greg Shapiro) en de verantwoordelijk bureaus het ook daadwerkelijk echt grappig vinden.
Dan vind ik al die groene reclames van de energie maatschappijen toch wel een stuk overtuigender.
Waaaaaauuwwwww!!!! deze reclame is echt supervet!!! respect voor de makers!!
Wat een geniaal idioot liedje. Effectiviteit natuurlijk dubieus – wie wil nou Tokkies als verbeeld zien? Maar dat kan de opdrachtgever waarschijnlijk niet schelen – toch maar overheidsgeld. Ze hebben zich waarschijnlijk rot gelachen. Ik trouwens ook.
Wauw, ik heb zelden zulks verkwisting van overheidsgeld gezien.
De reclame is irritant en spreekt totaal niet tot de verbeelding. De reclame dringt totaal niet binnen in je bewustzijn en ik wil helemaal niet nadenken over het verhaal want ik vind de reclame zo irritant! Ook de website zegt mij totaal helemaal niets! Ik vind de grapjes erg cliché en bah, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Weg ermee!
haha, moet dan weer lachen om het oordeel van matthijs, en ja, ik vind het ook pulp … beter hadden ze de froggertjes in hun nieuwe straat kunnen filmen en daar een stijlloze variant op kunnen bedenken
het idiote van de nieuwste reclame is dat iedereen samen aan wecycle moet doen en wat scherts mijn verbazing????? nieuwe spaarlampen in een PLASTIC tasje die daarna de grote groene tas ingaat. hoezo niet over nagedacht
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!