Interview Dennis Sanders: iBood verovert Europa via Duitsland

19 augustus 2008, 03:31

{title}De Nederlandse webshop iBood is de beste webwinkel van Duitsland. Dat blijkt uit een test onder Duitse webwinkels door het Duitse tijdschrift ComputerBild (tweewekelijks, 900.000 lezers). ComputerBild is laaiend enthousiast over iBood: het bedrijf was de goedkoopste en had gemiddeld een prijsvoordeel van 38,6 procent ten opzichte van de goedkoopste aanbieder. Dat is stevig.

Bij iBood zijn ze natuurlijk blij met dit resultaat. Maar de uitverkiezing heeft alles te maken met een Europese veroveringsstrategie. In onderstaand interview legt directeur Dennis Sanders (28) uit hoe de uitverkiezing tot stand is gekomen. Duitsland blijkt een testcase te zijn. Sanders hoopt met iBood het succes bij onze Oosterburen te kunnen herhalen in meerdere Europese landen, waaronder, zeer binnenkort, Nederland. Sanders: ‘Nee, ik ga niet alle landen noemen en mijn strategie blootleggen.’

Gefeliciteerd. De Duitsers houden van je. Hoe heeft dat zover kunnen komen?

‘We hebben heel veel moeite gestoken in de optimalisatie van de logistiek en de klantenservice. Daarin is Duitsland een testcase geweest. ComputerBild heeft ons drie weken in de gaten gehouden en twee testaankopen gedaan op een willekeurige dag. Ze hebben ook een artikel teruggestuurd, dat ging goed, ze hebben de prijzen vergeleken en die lagen onder de goedkoopste aanbieders van Duitsland: 38,6 procent.

‘Nee, het is niet cultureel bepaald. Ik denk dat je in Duitsland erg veel moeite moet doen om als Nederlands bedrijf te slagen. We hebben een vestiging geopend in Berlijn, en daar lokaal personeel aangenomen. We hebben echt veel moeite gedaan om als Duits bedrijf over te komen.’

Investeren in Duitsland blijkt een succesvolle testcase. Het smaakt je vast naar meer?

‘Binnen drie tot vier weken gaat wat we in Duitsland gedaan hebben ook gebeuren in Nederland met een snellere website en een snellere logistiek. We gaan ook zwaar investeren in de kwaliteit van de klantenservice.’

Hoe gaat het met je bedrijf, er is stevig in geïnvesteerd de laatste jaren?

‘We zijn gefinancierd via twee financieringsrondes. We hebben een Europese plan neergezet, en dat zijn we nu aan het uitvoeren. We gaan samenwerken met grote online portals door heel Europa. Maar: we willen niet alles tegelijk doen.’

Dit lijkt een beetje op Risk. Je verovert eerst Europa. En dan de wereld?

‘Duitsland is belangrijk, Polen en UK zijn voor ons “key-landen”. Daar gaan we ons op richten. We hebben een gedetailleerd plan klaarliggen, met targets die we willen halen. Nee, ik ga niet alle landen noemen en mijn strategie blootleggen.’

Jullie hebben elke dag maar 1 product te koop. En zijn elke dag de goedkoopste volgens de test. Hoe kan dat? En hoe beperkt is die voorraad?

‘Dat verschilt per dag. Soms heb je 10.000 stuks en soms 2000. Het ligt aan het product. Als je een grote plasma verkoopt, dan verkoop je minder stuks dan mp3-spelers. We hebben contact met alle grote merken, daar stemmen we de producten mee af. Voordat een product op de site komt vergelijken we met alle internationale prijsvergelijkers. We willen elke dag de goedkoopste zijn.’

Vinden bedrijven het wel leuke dat jullie producten keihard dumpen voor weinig?

‘Dat is te negatief. In één dag kan een bedrijf ineens heel veel producten wegzetten. Daar zit een gigantisch stuksvoordeel in. En we creëren een secundaire vraag: andere retailers willen producten die op iBood hebben gestaan ook kopen om het elders weer te kunnen verkopen.’

En hoe zit het met de omzet, wat is jullie doelstelling voor 2008?

‘Ons target is 20 miljoen omzet.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    mgvandenbroek

    Nu ik erover nadenk: Europa is bij Risk verdomd moeilijk om vast te houden als je het eenmaal veroverd hebt. Dan moet je veel, heel veel legers hebben 😉


    19 augustus 2008 om 04:10
    Robin Telgenhof

    Super concept en ik ben er van overtuigd dat ze zeker in een aantal landen erg succesvol zullen/kunnen zijn. Zelf heb ik nu 2x een aankoop gedaan bij iBood en ben erg tevreden over de afhandeling. Ik kijk toch elke dag even op iBood of er weer een buitenkansje valt te halen.. 🙂


    19 augustus 2008 om 05:35
    Stefan de Kraker

    Ik vind met name de inkoop kracht erg goed van de mensen bij ibood. Lees op emerce dat er een inkoop voordeel van gemiddeld 38.63 % is ten opzichte van de goedkoopste aanbieding elders op internet (Duits onderzoek)

    Gaat wel goed komen op deze manier !


    19 augustus 2008 om 06:02
    mgvandenbroek

    @Stefan: Schijnt ook, dat er in bovenstaand artikel op Marketingfacts.nl het een en ander gezegd wordt over dat Duitse onderzoek…. 😉


    19 augustus 2008 om 06:20
    Stefan de Kraker

    @Matthijs ….je hebt gelijk…(Weggegooid geld, zo’n cursus snellezen)


    19 augustus 2008 om 07:02
    Paul

    linkje naar iBood=handig 🙂


    3 september 2008 om 07:26
    Olger Kistemaker

    Yeah! Linkdumping!

    BTW de Ibood van vandaag heb ik dit jaar al tig keer voorbij zien komen. Iets teveel van ingekocht?


    4 november 2008 om 06:19
    Remco de Vries

    @Olger

    inderdaad. Beetje jammer de laatste tijd 😉


    4 november 2008 om 07:23
    Dick

    nou volgens mij belazerd ibood de kluit, als je alleen al op hun eigen forum kijkt hoeveel ellende mensen hebben, producten worden niet geleverd, ze zijn niet te bereiken. ikzelf overweeg aangifte van oplichting door die gasten.


    9 juli 2009 om 18:07
    RoofBurner

    Zoek intussen zeker eens naar “iBOOD klachten” via een zoekrobot… ‘k Weet niet of iedereen zo tevreden is…


    29 december 2011 om 12:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!