ReclameReview: Slankie

20 augustus 2008, 06:07

Slankie verrast positief met deze Bridget Jones-achtige commercial.

Credits:

Bureau: S-W-H.

Creatie: Wendy Deun, Daniel te Lindert.

Creatief directeur: Erik Wünsch.

Regie: Richard Boden (Deem Productions).

D.O.P.: Menno Westendorp.

Productie: Ineke Koornstra (S-W-H), Vu Meijer (Deem).

Zang: Sanne Hans

Compositie: Geert van Gaalen (de Keuken)

Muziek: Sabine Voorderhake.

Geluid: Studio de Keuken.

Account: Mariska Kloezen, Toprak Ozturan.

Doelstelling:

Met deze campagne neemt Slankie afscheid van haar oude campagneregel ‘Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.’. Hierdoor doet ze ook afstand van haar imago als dieetproduct. Slankie draagt bij aan een gebalanceerd leven. Met de nieuwe merkcampagne ‘Goed lijf. Goed leven.’ wil Slankie laten zien dat het allemaal niet uitmaakt, als je maar goed in je vel zit. En de 20+ kaas van Slankie helpt daarbij.

De uitwerking:

In de nieuwe commercial zien we een meisje vrolijk zingen over allerlei ‘ongelukkige’ situaties die vrouwen overkomen. Want wat maakt het uit, als je maar goed in je vel zit. Het deed me heel erg denken aan Bridget Jones’ Diary. Het is wel een erg drukke commercial geworden, want je moet tegelijkertijd letten op de situatie en luisteren/kijken naar de zangeres die als rode draad fungeert.

Het oordeel:

Wat ik heel goed vind aan de commercial is dat het product niet direct naar voren wordt geschoven. Het is meer indirect: je maakt een blunder, maar dat geeft niet. Want je hebt een goed lijf en dus een goed leven. En dat komt weer door Slankie. Daardoor is in deze commercial meer ruimte voor de verhaallijn omdat Slankie er niet meteen een prominente rol in speelt. Heel goed gedaan, want we hebben het immers over iets kleins als smeerkaas. Verder is de grappigheid en herkenbaarheid van de commercial onbetwistbaar. Met de likeability zit het dus wel goed. Nog een sterk punt: de pay-off. ‘Goed lijf. Goed leven’ vind ik erg krachtig. Een nadeel van de commercial is de hoeveelheid informatie die je te verwerken krijgt, zoals ik al eerder zei. De muziek, de songtekst, drie scènes met grappige situaties… het is nogal wat in 35 seconden. Maar aangezien ik de commercial al heel vaak ben tegengekomen afgelopen week, gok ik dat dit probleem opgelost gaat worden via een hoge uitzendfrequentie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

62 Reacties

    Walter Vos

    Misschien kunnen vrouwen dit prima volgen door hun multitask talenten 😉


    20 augustus 2008 om 06:54
    Hardcopy

    Hahaha, dat zal het zijn!


    20 augustus 2008 om 06:56
    Karlijntje

    vergelijking met Bridget Jones? Die zie ik niet helemaal….Want Bridget Jones heeft net zoveel ongelukjes als die in de commercial worden getoond (de types kloppen dus wel), maar daarentegen is Bridget helemaal niet zo tevreden met haar (volgens haar) dikke kont…Zij zal het lied dus niet snel zingen 😀

    Multitasken? Ik vind het een hele eenvoudige commercial. Je luistert gewoon naar de tekst, die juist doordat het via een lied is meteen blijft hangen .Maar misschien is dat idd het verschil tussen mannen en vrouwen 😀

    Ik erger me wel een beetje aan de uitspraak:”Gelukkig heb ik altijd een goedE lijf, dus een goed leven.

    Ik vind hem opvallend, maar begin nu langzaamaan wel een beetje genoeg te krijgen van deze commercial die echt wel elke dag een keer langskomt. Gelukkig is het lied nog niet in mijn kop gaan zitten


    20 augustus 2008 om 07:59
    Hardcopy

    @Karlijn, die uitspraak viel me inderdaad ook op, maar het kan ook bijna niet anders uitgesproken worden. Zal wel komen door de combinatie van de d en de l.


    20 augustus 2008 om 08:07
    Niek ten Hoopen

    @Matthijs: Dat zie je verkeerd. Een mus is een vogel maar dat betekent niet dat als je geen mus bent geen vogel kan zijn 🙂

    Ik vind het een akelige reclame omdat het liedje zo leuk is… nu krijg ik de neiging om tijdens het doorspoelen van de reclame op play te drukken bij deze commercial 😉 De hoeveelheid informatie die je te verwerken krijgt is wel veel maar aan de andere kant is de boodschap snel duidelijk.


    20 augustus 2008 om 08:16
    Niek ten Hoopen

    By the way: Volgens mij zingt ze niet “een goede lijf” maar “het goede lijf” alleen is de articulatie wat onduidelijk. Pas als je heel goed luistert hoor je dat het ook best “het” kan zijn i.p.v. “een” 🙂


    20 augustus 2008 om 08:24
    Wendy

    Ik vind de reclame super. Blijft lekker hangen. Alleen met de uispraak heb ik ook een beejte moeite.


    20 augustus 2008 om 08:43
    Karlijntje

    Voglens mij wil ze echt zeggen: ah, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf en niet ‘het. Het is gewoon een charmante oplossing om het metrum lekker te laten lopen, door de d van goed gewoon wat ‘dikker’ uit te spreken. Hoor je vaker in liedjes. ‘het’ ipv ‘een’ is ook gewoon niet logisch: de liedjesschrijver is echt gebriefd om een lied te maken met de slogan erin. Niet een versie daarop, dat is niet logisch.


    20 augustus 2008 om 08:49
    Niek ten Hoopen

    @Karlijn: Hmm.. volgens mij heb je gelijk 🙂


    20 augustus 2008 om 09:12
    Floris

    Ik kan haar echt NIET verstaan… echt niet… dus haak ik af.


    20 augustus 2008 om 09:37
    miekehaaksma

    Vind het een goede reclame. Krijg er zeker geen bridget jones gevoel bij, meer een soort cabaret/zingende claudia de breij sketch ofzo.

    Prettige, luchtige, (heel goed te volgen), vrolijke campagne.

    Verwachtte ik niet zo 1-2-3 van Slankie. Zaten meer in de gezondheidstechnische hoek, en nu dus in vrolijke en luchtige ‘het-is-goed-voor-je’ benadering.


    20 augustus 2008 om 10:07
    Karlijntje

    jemig, nu heb ik dit lied alsnog in mijn hoofd…


    20 augustus 2008 om 10:13
    Michael

    Commercials zijn natuurlijk erg leuk om te bespreken, maar zou je deze rubriek dan maar niet beter CommercialReview noemen? Reclame is toch méér dan alleen maar tv, niet waar. Het is de (brede) campagne die moet werken voor het merk.


    20 augustus 2008 om 10:59
    Hardcopy

    @Michael: klopt, maar ReclameReview klonk lekkerder. 😉

    Bovendien is het voor mij moeilijk om een brede campagne te bespreken als ik niet alle uitingen en de onderlinge samenhang ken. Daarom beperk ik me meestal tot commercials.


    20 augustus 2008 om 11:08
    Annet

    Slankie draagt er helemaal niet aan bij … Sabine draagt deze hele reclame m.i. Het had ook van Linera kunnen zijn. Lekkere timing, aardig liedje en de slotscene is grappig. Hopelijk geeft het haar muzikantenbestaan wat vleugels …o nee, dat is een andere reclame 😉


    20 augustus 2008 om 11:15
    Annet

    @Peter WIegman

    Ik wilde exact hetzelfde zeggen op bijna exact hetzelfde tijdstip, ik was al op zoek naar Dorine op YouTube 😉


    20 augustus 2008 om 11:22
    oli4b

    De reclame is niet leuk en boodschap komt niet over. Liedje is helaas erg goed.


    20 augustus 2008 om 11:22
    Engels

    @ Annet de Graaf

    De zangeres in kwestie is Miss Montreal, niet Sabine (waarschijnlijk de “song”writer).


    20 augustus 2008 om 12:48
    Annet

    @Engels

    dank voor de aanvulling!


    20 augustus 2008 om 12:58
    Nicolien

    Kan het amper verstaan wat ze zingt.

    Gelukkig heb ik altijd nog een gordel lijf, dus een goed leven versta ik. :s


    20 augustus 2008 om 17:35
    Erik Dijkstra

    Bijkomend positief effect van de zangerige uitspraak ” ’n goede lijf” is dat je heel makkelijk “een goede lijn” hoort.

    Erg subliminal, stiekem.


    21 augustus 2008 om 06:49
    Jacobien

    Aha, nu snap ik wat ze zingt. Ik hoorde telkens iets van: “gelukkig heb ik een goder- lijf”. Hoe goed ik ook mijn best deed om te verstaan wat ze zingt.


    21 augustus 2008 om 17:20
    Wouter Kampman

    Heel goed gedaan. Prima verstaanbaar. Ik snap jullie probleem niet. Verder een mooie positieve commercial. Slankie is cool


    22 augustus 2008 om 08:13
    Jim Leeuw

    Vind het een leuke reclame die opvalt tussen alle andere reclame uitingen.

    Zag deze commercial gister op tv en moest er hard om lachen..

    @Matthijs: Denk niet dat de commercial impliceert dat wanneer je geen goed lijf hebt je geen goed leven hebt. De boodschap is eerder dat je lekker in je vel moet zitten.

    Ik kan de zangeres prima verstaan hoor.

    Goeie krachtige commercial!


    22 augustus 2008 om 08:59
    Marijke

    Erg leuke reclame en ook prima verstaanbaar. Het lijkt mij wel leuk als ze het liedje nog iets verlengen.


    23 augustus 2008 om 08:10
    Loes

    Op zich wel een grappige reclame, maar die uitspraak is echt vervelend.

    zingt ze niet ‘god’lijk lijf’?


    24 augustus 2008 om 08:41
    Melinde

    Ze zingt: aaahg gelukkig heb ik altijd nog m’n goede lijf, dus een goed leven… het is dus de ingelikte versie van mijn… en dat lijkt een beetje op een


    24 augustus 2008 om 15:33
    Daniel

    Voor de duidelijkheid: de officiele tekst (uit betrouwbare bron)

    Oh die is leuk en ook mijn maat??

    Even kijken of ie staat??

    Maar waar is het gordijn nou gebleven

    Ach…

    Gelukkig heb ik altijd nog ‘n goed lijf dus een goed leven.?

    Beetje flirten voor die baan

    Denk ineens ‘Waar zuig ik aan?’

    Maar zo zal ie me zeker nooit vergeten

    Ach…

    Gelukkig heb ik altijd nog ‘n goed lijf dus een goed leven.?

    Stoere blik langs een vol terras

    Knikt m’n enkel uit de pas

    Strompel verder en word nagewezen

    Nou en…

    Gelukkig heb ik altijd nog ‘n goed lijf dus een goed leven.?


    25 augustus 2008 om 11:31
    mgvandenbroek

    Dank je wel, Daniel. Verhelderend 😉

    Een goed lijf = dus een goed leven. Ik zei het al. “WTF”. Zonder lijf, geen goed leven. Zonde Slankie geen goed lijf. Dus geen goed leven.

    Ik eet alleen La Vache qui rit. Vroeger louter in Frankrijk, tegenwoordig kun je het ook in NL halen. Net als die Amora crossover van mayo en mosterd, overigens, offtopic.


    25 augustus 2008 om 11:36
    frieda

    Mijn man vind het meisje wat zingt wel een lekker ding, ben wel benieuwd wie het eigenlijk is.

    Vind zelf de reclame wel grappig en ze heeft nog gelijk ook, als je zelf maar gelukkig bent dan maakt de rest niet meer uit.


    25 augustus 2008 om 18:40
    Erwin

    Wat ik dan weer erg jammer vind aan deze reclame is dat de nadruk weer heel erg op (nogal) slanke vrouwen legt. Daardoor vind ik de boodschap wat vreemd overkomen. Het lijkt er echt op te duiden dat je dun moet zijn, omdat je anders niet met zulke dingen weg kunt komen en dus maar zielig bent. Je kunt ook iets steviger en gezond zijn EN goed in je lichaam zitten.

    Op deze manier krijg je denk ik antipathie van mensen die niet zo dun zijn als de vrouwen in de reclame…


    26 augustus 2008 om 06:16
    Henke de Maurice

    wat zingt dat wijf? gordel lijf? gorewijf? kanker.. ik versta er geen zak vak. smeer


    26 augustus 2008 om 18:38
    Thijs

    Ik vind het een superirritante reclame, vooral door dat ontzettend vervelende liedje; dat praat-zingen met dat waardeloze ‘refrein’. En die quasi-grappige slappe flutfilmpjes, waar niemand zich een buil aan kan vallen. “Lekker luchtig” my ass, “lekker irritant” lijkt me beter. Vind ‘m zó irritant dat ik erop ging google’n, benieuwd naar wat anderen ervan vinden.. kom ik hier uit. En wat een boel positieve reacties. DAMN! Als ik iets NIET ga kopen is het wel die vieze jonge rotkaas.


    27 augustus 2008 om 10:19
    Peter Bosch

    Ik kan het ook absoluut niet verstaan. Mensen die het wel verstaan zijn waarschijnlijk betrokken bij het maken of schrijven van de commercial. Wat zingt ze precies?


    28 augustus 2008 om 13:11
    mgvandenbroek

    @Peter: zie de reactie van Daniel hierboven (maandag 25 augustus 2008, 15:31)


    28 augustus 2008 om 13:19
    Peter Bosch

    @ Matthijs Dankje. Zou dat bij de tactiek horen, onverstaanbaar zingen zodat men op internet gaat googlen wat ze nu precies zingt…


    28 augustus 2008 om 16:59
    Thomas

    Kan misschien aan mij liggen hoor… maarehm: zingt ze nou (…) maar gelukkig heb ik altijd nog een GOEDE lijf… en een goed leven….? Of lijkt dat maar zo?


    28 augustus 2008 om 18:30
    maximR

    Zeg, stelletje oude mannen,

    kijk voor de grap eens op youtube. meer dan 30.000 views, het merendeel enthousiast, en niemand die er over verstaanbaarheid zeikt!

    (niet te verstaan…hou toch op, ooit naar hans teeuwen geweest?)


    28 augustus 2008 om 19:15
    ik

    Slecht te verstaan, of fout Nederlands? Nietszeggende reclame.


    28 augustus 2008 om 19:32
    Annet

    Het is die eigenwijze “wie maakt mij wat uitstraling” van haar wat uiterst charming is (jeetje ik ben een vrouw en zie dat zelfs) en de val van het meisje aan het eind, wat gewoon leuk is, niet meer en niet minder … wat een gemiep verder, de laatste tijd veel geklaag over onverstaanbaarheid op MF, zeker te veel met de iPhone liggen rollebollen heren, uuh ik bedoel de Black Berry ik bedoel de N95 …


    28 augustus 2008 om 19:49
    mgvandenbroek

    @MaximR: Misschien is het M! publiek gewoon iets kritischer dan op YouTube? Ik kan Hans Teeuwen doorgaans prima verstaan. Alleen dat stukje “Duits” (dacht dat het op Hard & Zielig staat), daar kom ik niet helemaal uit.


    29 augustus 2008 om 04:17
    Kees Klos

    Deze meisje zingt echt “een goedE lijf” en dat maakt dat hele commercial mateloos irritant en nutteloos. Deze spotje moet snel van het buis!


    30 augustus 2008 om 19:08
    Henne uut Brum

    Kees Klos heeft gelijk maar heeft ook zelf een fors taalprobleem… “deze meisje”.. hij weet vast ook waar mijn huis woont 🙂


    31 augustus 2008 om 11:30
    Jacobien

    @Henne uut Brum,

    Kees maakt m.i. expres taalfouten. Deze meisje, deze spotje en het buis.

    Juist om aan te geven dat goedE lijf geen correct Nederlands is.


    31 augustus 2008 om 12:13
    Niels

    Of ze nou “gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf” zingt, of “gelukkig heb ik altijd nog een goede lijn”; wat ik nogal stuitend vind is de DUS die daarna komt: “…dús een goed leven”!

    Een rare, onjuiste conclusie. Zonder goed lijf of goede lijn kun je per slot van rekening ook een prima leven leven. En vice versa: ik ken best mensen die er uitzien om door een ringetje te halen, maar allesbehalve een ‘goed leven’ hebben.

    Kortom, verstaanbaar of niet, ze zingt onzin. En da’s best kwalijk, als u het mij vraagt.


    31 augustus 2008 om 12:40
    Jacobien

    Ik snap niet hoe Michael erbij komt dat de reclame zou zeggen dat het allemaal niet uitmaakt,als je maar goed in je vel zit.

    Ze zeggen juist dat een goed lijf (goed=dun), een goed leven betekent. Dus het maakt wel degelijk uit hoe je eruit ziet. Ze zeggen indirect zelfs dat als je geen goed lijf hebt, je dus geen goed leven kunt hebben.


    1 september 2008 om 04:07
    Michael

    @Jacobien: ”Met de nieuwe merkcampagne ‘Goed lijf. Goed leven’ van reclamebureau S-W-H wil Slankie laten zien dat het allemaal niet uitmaakt, als je maar goed in je vel zit.” Niet ik dus, maar Slankie/S-W-H.


    1 september 2008 om 05:20
    Herstel

    Ik snap niet hoe Slankie/S-W-H erbij komt dat de reclame zou zeggen dat het allemaal niet uitmaakt,als je maar goed in je vel zit.

    Ze zeggen juist dat een goed lijf (goed=dun), een goed leven betekent. Dus het maakt wel degelijk uit hoe je eruit ziet. Ze zeggen indirect zelfs dat als je geen goed lijf hebt, je dus geen goed leven kunt hebben.


    1 september 2008 om 13:26
    Eddie

    Goed lijf (goed = gezond) betekent een goed leven. Ja. Klopt. Daar hamert m’n kwieke oma van 85 ook nog steeds op, als ik d’r weer eens opzoek.

    En het wordt best wel uitgelegd met de regel “Ach, wat maakt het ook uit. Als je maar goed in je vel zit.” Goed in je vel door gezondheid… is nie zo gek gedacht, hoor 🙂


    1 september 2008 om 19:46
    Brenda

    Eddie, ik ben het helemaal met je eens. Het allerbelangrijkste is toch dat je goed in je vel zit?! Wat doet de rest er dan nog toe?

    En iedereen die zich heel erg druk maakt om deze commercial zou moeten denken: “Ach, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf… dus een goed leven”.


    1 september 2008 om 19:54
    Jacobien

    Eddie, Brenda,

    Slankie is gewoon een dieetkaas. Zie ook de site van slankie:

    ” Janneke is een professional op het gebied van voeding. Ze krijgt zeer regelmatig allerhande vragen over verantwoord afvallen en gezond eten. Maar ook over hoe je gezond kunt blijven. Haar adviezen werken verhelderend en sluiten naadloos aan op Slankie Natuurkaas en Smeerkaas assortiment.”

    En op de site van friesland foods:

    ” Met Slankie kies je voor kaas met gezonde voedingsstoffen en met weinig calorieën.”

    Als ze hadden bedoeld dat je een goed leven hebt als je maar gezond bent, hadden ze wel een andere commercial gemaakt of ook vrouwen met maat 44 getoond.

    (je kunt een goede bmi hebben en toch maat 44 hebben)


    1 september 2008 om 20:06
    Marloes

    “Gelukkig heb ik altijd nog een gordeldier en een goed leven” 😛 Ik versta haar nog steeds niet.


    10 september 2008 om 03:48
    Dude

    WTF 136 reacties over één lullig zinnetje in een lousy reclame


    15 september 2008 om 18:19
    Gaby

    Kopie van Katinka Polderman… Googlen!


    16 september 2008 om 08:50
    @ Herstel

    @ Herstel

    Dat jij denkt dat goed lijf voor dun staat…wil niet zeggen dat een S-W-H een Slankie of alle andere 16 miljoen Nederlandse mensen daar ook zo over denken. S-W-H en Slankie suggereren dan ook helemaal nie dat het om een dun persoon gaat…dat is jouw interpretatie daarvan.


    15 november 2008 om 18:39
    renzo

    wat me vooral opvalt aan de reclame, en ik verbaas me dat de reacties er niet opingaan, is de onbenulligheid van het tekstje en filmpje.

    Alsof vallen zo erg is… mijn god.

    Alsof een gordijn dichttrekken erg is.

    En dan dat pijpen voor een baan… pff..daar maakt dus geen enkele vrouw zich hierboven druk om, wel om de vraag dik of dun

    seks voor een baan is een mogelijkheid die vrouwen wel hebben, mannen niet..

    . En ja dames, natuurlijk neemt een slanke den als model in de reclame…

    een dame van normaal formaat zou niet verkopen, dat weet u, marketingmens, toch wel?

    Zou ook niet echt geloofwaardig zijn – het product heet SLANKie.

    Dus dames u kunt zich blijven opwinden over de boodschap dat je dun moet zijn of zo, maar dat heeft geen zin. Reclame moet verkopen, en is er niet echt om nu een idealistisch schoonheidsideaal of zo te creeeren. snapt u waarom uw opwinding onterecht is?


    28 november 2008 om 09:16
    Jacobien

    Renzo schreef:”seks voor een baan is een mogelijkheid die vrouwen wel hebben, mannen

    niet..”

    Tja, en mannen hebben de mogelijkheid om vrouwen eindeloos dwars te zitten als ze weigeren met hen naar bed te gaan…


    28 november 2008 om 11:44
    Kees Haverkamp

    Toffe reclame, goede & krachtige campagne en een super muzikant ingezet. M.i. helemaal top.


    2 januari 2009 om 11:46
    Maureen

    Niet te verstaan dat nummer. Lijkt me sterk dat dit door een goeie geluidsstudio is gedaan. Of de creatief heeft zich ermee bemoeit. Wat een treurig resultaat.


    3 januari 2009 om 19:44
    Ron Mohrmann

    Het is de reclamemakers kennelijk opgevallen dat de tekst in het liedje toch op zijn minst erg slecht gearticuleerd was, want…. het is nu half april en het spotje is nog steeds op de radio, maar het is sinds kort opnieuw ingezongen! Een hele verbetering en nu wel goed verstaanbaar.


    24 maart 2009 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!