Lekker crossmediaal met de omroepen: Cijfers Olympische Spelen NOS

28 augustus 2008, 05:58

{title}Afgelopen dinsdag 26 augustus vond het Immovator Zomercafe plaats. Tijdens het event vertelden verschillende Innovatie/Nieuwe Media/Digitale mensen van de Nederlandse omroepen wat er zoal de komende periode uit hun portfolio zal komen rollen. In een goedgevulde, maar enorm koude, Studio 4, werd onder leiding van Monique van Dusseldorp en Peter Olsthoorn een gesprek gevoerd met RTL, SBS, MTV Networks, NOS en de Vara. Een middag waarin vooral veel cijfers werden besproken: hoeveel heeft de het NOS Olympische Spelen site gedaan, hoeveel profielen heeft SBS nou in zijn database en wat is nou het aandeel van de internetactiviteiten op het totale portfolio van SBS. Hieronder een verslag, mét alle cijfers!

Monique van Dusseldorp begon met wat medianieuws, waarin met name de nieuwe STIR cijfers van juli (xls) interessant waren. Hyves staat op plaats 1 met 51,6% bereik in de doelgroep 13+.

Het gesprek werd vervolgens gestart met Nicolas Eglau, manager business development & Strategy van RTL. Afkomstig uit Luxemburg werd vooral gevraagd hoe Eglau tegen het Nederlandse medialandschap aankeek (“Nederlanders zijn creatief”) en wat hij zoal wil kopiëren naar hier. Echt veel nieuwe dingen kwamen er niet naar voren. Eglau bleef zakelijk, gaf niet veel prijs over strategie en inkomsten. Hij vertelde vooral dat er veel ambities waren, maar concrete acties werden niet genoemd. Wel gaf hij aan dat de profielen van RTL (tussen de 0,5 en 1 miljoen mensen) waarschijnlijk vanaf 2009 met een eigen CRM pakket ingezet zouden worden. Dat zou betekenen dat de huidige samenwerking met Tapps wellicht opgezegd wordt. Op de vraag wat RTL met social media deed gaf Eglau aan content beschikbaar te maken voor onder andere Hyves. Peter Olsthoorn merkte op dat RTL Hyves daarmee alleen maar machtiger maakte, en voorspelde vervolgens terloops dat Hyves RTL binnen een paar jaar zou overnemen.

{title}

Roeland Stekelenburg (NOS)

Roeland Stekelenburg, Hoofd Innovatie van de NOS, was wat mij betreft de ‘klapper van de middag’. Dat kwam door de cijfers die onthuld werden over de Olympische Spelen site, maar met name door zijn pragmatische en heldere verhaal.

In de totale twee weken heeft de site de volgende resultaten bereikt:

  • 2,7 miljoen unieke bezoekers
  • 60 miljoen pageviews
  • 20 miljoen opgevraagde livestreams
  • 7,4 miljoen video-on-demand clips
  • kijktijd: tussen de 15 en 20 minuten

Op de topdag, 21 augustus, waren de cijfers als volgt:

  • 518.000 unieke bezoekers
  • 5,4 miljoen pageviews
  • 2 miljoen opgevraagde livestreams
  • 100.000 gelijktijdige streams
  • 650.000 clips
  • Piek: 76 Gbit/sec

Ook interessant waren de cijfers voor de mobiele portal:

  • 30.000 downloads (totaal 90)
  • 23.000 unieke bezoekers
  • 135.000 bezoeken (6 p.p)
  • ruim 1 miljoen pageviews
  • teletekst meest populair
  • 8500 videogebruikers
  • 21.000 live videostreams
  • 9.200 video-on-demand clips
  • 5.600 keer Radio Olympia

Stekelenburg (die de gehele zaal van wifi had voorzien) gaf aan dat de cijfers veel beter waren dan verwacht, en dat ze precies de juiste inschatting hadden gemaakt met het aantal bezoekers op een topdag; het hadden er niet meer moeten zijn. De mobiele portal werd duidelijk als een aanvullende bron gebruikt naast internet. Dat zagen ze bijvoorbeeld op de dag dat zowel voetbal Ned-Arg werd uitgezonden en de 100 meter hardlopen gepland stond. Op het moment dat het hardlopen begon, viel veel bezoek op internet weg bij voetbal, en schakelden er mensen in op het mobiele kanaal voor voetbal. Op het internetkanaal keek men vervolgens op groter scherm de 100 meter. De kosten-batenanalyse voor dit project was niet te maken volgens Stekelenburg. De advertentie-inkomsten werden volgens de STER op 3 ton geschat in twee weken tijd; ontwikkelingskosten werden echter niet genoemd. Naast een terugblik naar de OS site, vertelde Stekelenburg dat het eerste grote project voor de NOS de Amerikaanse Verkiezingen is. Benieuwd of de learnings die bij de OS zijn verkregen, hier ook worden toegepast. Ook in dit geval zal het tijdsverschil een grote push kunnen geven naar internetgebruik. Of de Belastingdienst dan wel massaal video’s kan kijken, is de grote vraag. Het verhaal dat Stekelenburg in de wereld had gebracht dat de Belastingdienst massaal de OS online keek, bleek immers niet te kloppen.

Jeroen Verbeek (SBS)

Jeroen Verbeek, Directeur Interactieve Media van SBS Broadcasting, gaf aan dat SBS video maakt en verspreid. Of dit nou via TV is, online of mobiel, dat doet er niet toe. SBS heeft 40 miljoen streams in de eerste helft van dit jaar via de site gedistribueerd. Ze hebben de ambitie om dit behoorlijk uit te breiden. Verder liet Verbeek het nieuwe concept Digitext, wat in Belgie al werkt Verbeek noemt het ‘web 1.0 op je TV’.

Edwin Valent (VARA)

Edwin Valent, vers Hoofd Nieuw Media van de VARA, gaf aan dat de gehele organisatie crossmediaal moet gaan werken. Met interne cursussen waarin mensen leren dat een gadget niet perse iets is wat ligt te verstoffen in je bureaula, probeert Valent de hele organisatie om te krijgen. De oude garde moet dus ook met ideeën komen. Redactieleden – tv en internet – zitten bij voorkeur bij elkaar. Valent geeft aan vooral naar het consumptiepatroon van de kijkers te willen kijken, en daar het aanbod op afstemmen. Zo zijn de kijkers van Pauw & Witteman erg loyaal, maar hebben ze niet altijd tijd om bij een gemiste uitzending deze in zijn geheel s’avonds laat nog na te kijken. De vodcast met hoogtepunten sluit wat Valent betreft exact aan op de wensen van die loyale groep. Met een verdubbeling van het bezoek aan de p&w-site na het lanceren van de Vodcast, blijkt deze stap inderdaad een schot in de roos te zijn geweest. Valent kwam met een aantal nieuwe initiatieven en maakte daarmee de belofte van het Immovator congres waar (“Benieuwd naar de grote crossmediale projecten van het nieuwe seizoen?” stond er als aankondiging). Hij liet achtereenvolgens zien:

  • humortv.nl: inmiddels 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Hier wordt met name veel meer mogelijkheden geboden om content mee te nemen (naar bv je Hyves) en reacties te geven.
  • onjo.vara.nl: een onderzoeksjournalistiek portal waar nu slechts 100 mensen per dag komen. Alle omroepen werken hieraan mee, de Vara is beheerder. De hoeveelheid content valt nu nog tegen. Benieuwd hoe het uit gaat bouwen.
  • Kinderen voor Kinderen FlashKaraoke: een site die eind 2008 live gaat. Kinderen kunnen video en geluid opnemen van hun favoriete KvK liedjes en die desgewenst live zetten of doorsturen naar vrienden en familie. Door te stemmen worden de beste inzendingen in de spotlights gezet. Vragen van Olsthoorn en van Dusseldorp gingen terecht over de bescherming van de kinderen: is er een mogelijkheid om de filmpjes na een jaar van de site te halen. Dat kon volgens Valent, maar video’s zullen niet automatisch na bijvoorbeeld een jaar verdwijnen.

Vivian Opsteegh (MTV Networks)

Als laatste werd Vivian Opsteegh, Hoofd Digitale Media MTV Networks, gevraagd een aantal cases te laten zien. Opsteegh viel mij echt op door het enthousiasme waarop ze de dingen liet zien. Het leek allemaal erg simpel en logisch hoe ze projecten hadden gedraaid: het format dat ze voor ‘Wakker worden met Sacha’ hadden opgezet was echter minder simpel als ze deed voorkomen.

Integratie van live video van VJ Sacha, dagelijkse weblogs van zijn kant, hem volgen via Google Maps, uitzendingen via mobiel, en een geproduceerde aflevering aan het einde klinkt als een productie met een kop en een staart. Het leverde 750.000 unieke bezoekers op in ongeveer één maand tijd. Op Uitzending Gemist werden er nog eens 400.000 streams bekeken. De kleine videostukjes die Sacha maakte waren ook nog eens goed voor 750.000 views. MTV Networks kan niet rondkomen van bannerinkomsten, maar moet het met name hebben van projecten als de McJuniorClub met McDonald’s.

Interessant is de vorige week gelanceerde videoplayer voor Adobe Air. Opsteegh gaf aan dat er inmiddels 1.500 downloads waren geweest en 4.000 videostreams waren bekeken. Opsteegh was helder over het TMF netwerk, en realiseert zich dat, ondanks 800.000 profielen, de community een Hyves niet zal evenaren. De profielen worden nu met name gebruikt om mensen te kunnen laten reageren bij de zeer actieve bloggende vj’s. Een vriendennetwerk hoeft het inmiddels niet meer te zijn.

{title}

Samenvattend

Deze middag samenvattend, heb ik veel informatie en cases langs zien komen die mijn interesse wekten. Leuk om een kijkje in de keuken te krijgen en te horen hoe deze omroepen hun ‘crossmedialiteit’ organiseren. Benieuwd of er de komende tijd echt veel revolutionaire ideeën uitkomen. Tot nu toe ben ik met name verrast door de innovativiteit van de NOS, Vara en MTV Networks. RTL en SBS sukkelen daar wat mij betreft nog een beetje achteraan. Met name MTV Networks weet op heel slimme wijze diverse kanalen te combineren die elkaar versterken. Daarmee creëer je voor iedereen een kanaal waar hij op dat moment kan en wil gebruiken.

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bas

    De kwaliteit van de streams is ook aanzienlijk verbeterd in de loop van de zomer. Tijdens de Tour liep het beeld nog regelmatig vast maar tijdens de OS eigenlijk geen problemen. Alleen op de drukste dag wat problemen met het switchen tussen het waterpolo en het hockey.

    Mooie extra feature tijdens het EK was dat er naast het beeld ook nog statistieken werden aangeboden.


    28 augustus 2008 om 07:22
    mgvandenbroek

    Foto’s toegevoegd (in “lees meer”-gedeelte), met dank aan Lia Vieveen van Frankwatching.


    28 augustus 2008 om 09:04
    Gijsbregt

    @karlijn

    Wat vond je van de opzet/moderatie van het Zomercafé?

    Ik vond de gasten en hun verhalen boeiend, maar het format en de moderators aanzienlijk minder.


    28 augustus 2008 om 09:05
    Karlijntje

    @monique

    eens dat het SBS uitgebreider was. Op 1 of andere manier had ik weinig aantekeningen van dat gesprek gemaakt en kreeg ik er niet meer uit. Ik vond het een goed en prettig gesprek, maar kreeg het op een of andere manier niet verwerkt. Kennelijk toch niet genoeg wow-dingen.

    @gijsbregt

    ik vond het geen kringgesprek, maar gewoon een interview per persoon. Monique vond ik goed doorvragen, maar ik vond Peter Olsthoorn niet zo fantastisch. Hij stelde vragen die hij duidelijk van te voren had bedacht (RTL: wat doen jullie met social media) en die nogal uit de lucht kwamen vallen. Ik vond dat hij weinig doorvroeg. Aan het einde werd het wel beter.

    Ik vind een groepsgesprek leuk, maar het is wel de meest lastige manier om een middag te leiden. Ik zou pleiten voor een DWDD-opzet. 1 host en 1 buitenstaander (iemand die weinig ingelezen is) die af en toe grappige, afwijkende vragen stelt. Een soort Marc-Marie dus ernaast. Als de mensen blijven zitten en af en toe meepraten is het heel leuk, maar de opzet veronderstelde nu dat er echt een kringgesprek zou moeten ontstaan. Omdat het nu niet gebeurde leek het alsof het niet was geslaagd. Als je gewoon 2-op-1 gesprekken voert en de rest van de gasten op de achtergrond houdt maar wel de mogelijkheid geeft om te interumperen, is het veel rustiger.


    28 augustus 2008 om 09:56
    evroekel

    @Karlijn: dank voor dit mooie verslag! Krijg bijna het gevoel dat hoewel ik er niet was, niets gemist heb 🙂 Maar volgende keer toch maar eens heen.


    28 augustus 2008 om 13:56
    media

    Sluit me aan bij de complimenten hierboven, helder verslag, waarvoor dank!

    Miste in het gezelschap wel de meest cross-mediale omroep die we in Nederland kennen, VPRO 😉


    28 augustus 2008 om 16:43
    Karlijntje

    @erik Dank, blij dat je het toch zo hebt meegekregen dan! Volgende keer dan zeker gaan. Ik ben ook erg benieuwd naar de volgende meetings

    @marco ik dacht precies hetzelfde!


    28 augustus 2008 om 17:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!