Mediagebruik Nederlandse jongeren: Virtueel volwassen worden

8 september 2008, 03:58

‘Waarom staat dit eigenlijk in de krant? Hoe werkt het journaal? Klopt het wat deze blogger zegt? En kan ik zomaar tekst van Wikipedia gebruiken in mijn scriptie?’

Dit weekend schreef Marco deze posting naar aanleiding van een artikel van Jan Benjamin in de zaterdageditie van NRC (‘Virtueel volwassen worden’). Op dat moment nog niet online, sinds gisteren 12.03 wel; ook dát blijft een interessante strategie. Kinderen moeten leren om met media om te gaan, ze moeten mediawijsheid opbouwen. En nee, dat is niet betuttelend, want we leren ze toch ook verkeersregels? In het artikel verwijst Benjamin naar het Youth Media DNA-onderzoek, dat interessant resultaten heeft opgeleverd.

Nederlandse jongeren tussen 15 en 29 (!!!) jaar maken 221 minuten per dag gebruik van media.

  • 43 procent van de besteedde mediatijd gaat op aan televisie
  • 21 procent van de tijd zijn de jongeren actief op internet
  • 3 procent gaat naar een gratis krant
  • 2 procent naar een betaalde krant

Jongeren blijken, áls ze dus al de krant lezen, met het lezen van de krant te stoppen op het moment dat ze het huis uit gaan (tussen de 18 en 25 jaar), en nemen vaak weer een dagblad als ze gaan samenwonen of kinderen krijgen. Nieuws krijgt gemiddeld een 6,2: men is eerder in entertainment en in cultuur geïnteresseerd.

De tv is de belangrijkste nieuwsbron. Televisie wordt nog steeds gezien als het meest relevant, betrouwbaar, gemakkelijk en plezierig. De krant scoort alleen beter dan tv in diepte van de berichtgeving.

Marco sluit zo af: ‘Had verwacht dat internet inmiddels al in de buurt van tv zou komen vwb tijdbesteding en betrouwbaarheid. Het is duidelijk dat de krantenuitgevers zich inmiddels echt zorgen moeten maken (als ze dat al niet deden).’

Ik denk dat de krantenuitgevers zich inderdaad wel zorgen maken. Misschien dat er bij NRC een wat positievere vibe hangt wegens het voorlopige succes van Next (vraag is of dat terecht is). Bij De Volkskrant vreest men alvast het ergste.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!