Populariteit podcasting groeit door iTunes

10 september 2008, 04:45

Een op de vijf internetgebruikers in de VS (19 procent) zegt dat ze ooit een podcast hebben gedownload om later te bekijken of te luisteren. In augustus 2007 was dit nog 12 procent, in augustus 2006 lag dit cijfer op 7 procent. Dat blijkt uit dit onderzoek (pdf) van PEW (via: Marketingcharts).

Het percentage van mensen die aan podcasting doet zal blijven stijgen volgens PEW, omdat iPods en mp3-spelers meer en meer gebruikt worden en er ook steeds meer podcasts beschikbaar komen. Opvallend is, dat podcasts beluisteren (nog) niet in het dagelijkse leven ingebakken zit: van de menen die podcasts downloaden, doet slechts 17 procent dat op een bepaalde dag. Mannen en door de wol geverfde internetgebruikers onder de vijftig maken het meest gebruik van podcastst. Geen woord over het zélf produceren van podcasts in het onderzoek.

De belangrijkste resultaten uit het PEW-onderzoek:

{title}

  • 22 procent van de mannelijke internetgebruikers (tegen 16 procent vrouwen) zegt ooit een podcast gedownload te hebben.
  • Het percentage van jongeren die een podcast downloaden is sinds 2006 bijna verdubbeld.
  • Internetgebruikers met breedbandtoegang downloaden vaker podcasts.
  • Het aantal aangeboden podcasts is stijgende. Uit odnerzoek van de The Podcast Alley blijkt dat er in 2006 meer dan 26.000 podcasts en meer dan 1 miljoen afleveringen werden aangeboden. Dat getal is nu verdubbeld, volgens PEW.
  • Podcasts over technologie worden het meest gedownload (zover het onderzoek reikt, zouden er 4000 podcasts beschikbaar zijn).
  • Marketingcharts schrijft: ‘Growing podcast popularity has been fueled by applications such as iTunes, which regularly prompts users to subscribe to automatic podcast downloads.’
  • En ook universiteiten en colleges spleen een belangrijke rol in het aanjagen van de populariteit van podcasting. Lezingen en collegereeksen worden steeds vaker als podcasts aangeboden.

Het onderzoek vond telefonisch plaats tussen 8 april en 11 mei 2008. In totaal werden 1533 internetgebruikers ouder dan 18 jaar geïnterviewd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ewout@onedaycompany.nl

    Ik zou wel eens willen weten hoeveel van de lezers van Marketingfacts regelmatig podcasts beluisteren.

    De situatie in Nederland is geloof ik behoorlijk anders dan in de US. Die mening baseer ik op het aantal Nederlandse podcasts dat bestaat/bestond. Dat is minder geworden of gelijk gebleven. Als er groei is, dan komt dat omdat het steeds gemakkelijker is geworden voor radioprogramma’s om van een uitzending een podcast te maken.

    Dit in tegenstelling tot de groei in Angelsaksische landen. Daar laat de Amerikaans-Nederlander Adam Curry het medium zoveel mogelijk groeien vanuit zijn bedrijf meevio.

    Wel vreemd: je zou verwachten dat als mensen zo enthousiast zijn voor video, (langere) audio uitzendingen gewild zouden zijn. Hoef je niet zo van de snelle soundbites te zien, maar kan je dieper op de materie ingaan.

    Het zou ook simpelweg kunnen komen omdat we een te klein land zijn.


    10 september 2008 om 07:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!