Onderzoek Atos: Krantenuitgevers moeten inzetten op gebruiksgemak
De online edities van Nederlandse krantensites worden steeds populairder. Dit blijkt uit onderzoek van Atos Consulting (via: Nu.nl, ZDnet). In het eerste kwartaal van 2008 bezochten maandelijks 5,9 miljoen Nederlanders de krantensites. Dat is een stijging van dertig procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2007.
De cijfers van Atos komen niet helemaal overeen met die van Cebuco. De marketingorganisatie van de dagbladen kwam vorige maand met cijfers; volgens Cebuco bedraagt de groei van het bezoek aan de dagbladsites 38 procent (zie: FD). Belangrijk advies van Atos: investeer in gebruiksgemak. Want daar wordt veel over geklaagd.
Het ED schrijft (ANP-feed): ‘Een goede reputatie van de papieren krant resulteert dan ook niet per definitie in hogere bezoekersaantallen van de elektronische editie.’
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat mannen en vrouwen in gelijke mate geïnteresseerd zijn in buitenlands en regionaal nieuws. Mannen klikken veel op financieel en sport, vrouwen vaker op verkeers- en showniews en op familieberichten. Jongeren houden van polls en discussiefora, lager opgeleiden zijn gek op entertainment en hebben meer interesse voor ontwikkelingen die zich dichtbij hun leefomgeving afspelen.
What else is new? Het is vanuit literatuur over technologie-adoptie al tientallen jaren bekend dat gebruiksgemak en het nut van een technologie/innovatie de belangrijkste drijfveren zijn voor het gebruik ervan… Sterker nog, in de beginfase is inderdaad gebruiksgemak het belangrijkste doel, pas daarna kan men het nut van de innovatie “uitnutten”…
Jeroen Schepers