Weekoverzicht Webanalisten.nl (12): Leren beter te converteren
Wekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Openbaar conversie optimalisatie traject
- Avinash Kaushik spreekt (met Bryan Eisenberg)
- 24 voorbeelden van Progress Indicators
- Waarom zoekgedrag analyse zo belangrijk is
Openbaar conversie optimalisatie traject
In juli 2008 is op webanalisten.nl de zoektocht gestart naar een website die wel in was voor een openbare conversie optimalisatie door webanalisten.nl bloggers en lezers. Na 5 leuke inzendingen en een stemronde later verkozen de lezers “Gratis Adviseurs” als winnaar. Nu in september is de start gemaakt met deze openbare, transparante conversie optimalisatie. Help mee en leer van dit unieke conversie optimalisatie traject.
Avinash Kaushik spreekt (met Bryan Eisenberg)
Twee keer deze week kwam Avinash Kaushik door de speakers. Eén keer werd hij geïnterviewd door Siegert Dierickx van ActiveMetrics. Tijdens dat interview kwam onder andere het meten van ‘buzz’ aan de orde. Bij het meten van buzz gaat het met name om de toon van de reactie. Aantallen zijn leuk, maar ‘tone and texture’ zijn vele malen belangrijker. De tweede keer was Avinash in gesprek met Bryan Eisenberg. Het onderwep: testen, of eigenlijk multi variatie testen, Google Website Optimizer en het overtuigen van je omgeving. Het luisteren meer dan waard!
24 voorbeelden van Progress Indicators
Evert Stobbe behandelde deze week 24 voorbeelden van Progress Indicators. Een progress indicator toont de gebruiker in welke stap hij zit en welke stappen hij nog te gaan heeft voordat hij het product, of de dienst, heeft gekocht. Regelmatig zitten er wel meerdere pagina’s in 1 stap (een Progress Indicator is dus niet altijd gelijk aan 1 stap zoals het veelgebruikte “stap 1 van x”). Deze voorbeelden komen bijna allemaal van hoog converterende websites. De voorbeelden geven dus een goed zicht op wat nu de standaard is. Opvallend is dat ze allemaal wel erg op elkaar lijken.
Waarom zoekgedrag analyse zo belangrijk is
Hitwise is een “competitive analysis” bedrijf met veel focus op gedrag van (helaas voornamelijk) US internetters. Ton Wesseling plaatste een video opname van Hitwise voorman Bill Tancer. Deze presentatie focust zich op analyses die zij uitvoeren op basis van internet zoekgedrag. Bill verbaast zich, overigens net als Ton zelf, over het geringe gebruik dat bedrijven maken van deze informatie. Natuurlijk wil Bill dat je klant wordt van Hitwise, maar Google Trends biedt een zeer grote gratis informatiebron.