Ook afvlakking groei online mediabestedingen UK

22 september 2008, 11:19

Zowel Emerce als Twinkle verwijzen vandaag naar een analyse van Enders Analysis (zie ook Financial Times) naar de online mediabestedingen in de UK. Enders verwacht dat de online advertentiemarkt in de UK dit jaar groeit met ca. 18,5 procent en uitkomt op een totaal bedrag van ca. 3,3 miljard pond (4,2 miljard euro). Vorig jaar werd de groei van de totale online advertentiemarkt in de UK nog geschat op ca. 28 procent.

Belangrijkste reden volgens Enders is de afnemende online mediabestedingen in de financiele markt (door hypotheekcrisis). Een tweede reden is de afnemende tarieven voor met name de online display advertenties (banners, rectangles en skyscrapers). Enders schat dat de toename van display advertising dit jaar uitkomt op 9,8 procent. De groei van classifieds (rubrieksadvertenties) wordt geschat op 7,8 procent en de groei van search op 25,4 procent.

Vooralsnog zien we in Nederland nog geen dramatische afname in de groei van online media-bestedingen. In tegenstelling tot de VS en UK, waren de verwachtingen van IAB Nederland al gematigd positief.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ebo van der Broek

    En hoe zit het dan met de offline media bestedingen? misschien handig om deze ook een keer te benoemen, dan zit het er misschien hel anders uit 🙂


    23 september 2008 om 04:39
    media

    @Ebo: daar loopt de groei al jaren terug (en kent voor een aantal media zelfs afname). Internet is nog steeds het sterktst groeiende medium vwb advertising.


    23 september 2008 om 04:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!