Het internet wordt gesloopt!
Een poosje terug oogste de succesvolle Hema viral veel bewondering, nu is het de beurt aan Nationalevacaturebank.nl en Nintendo Wii op Youtube!
Moeten bedrijven vaker dit soort virals inzetten, of begint het nu al een slap aftreksel te worden?
Ik ben het deels wel met Erik eens. Toen ik de Wario zeg (kreeg hem toevallig vanmorgen al in m’n mailbox), was ik echt verrast! De interactie met de pagina wordt ook pas later ingezet, dus je denkt eerst dat je een echt Youtube filmpje aan het kijken bent en dan begint het pas.
Van de NVB werd ik echt niet warm en het was een , zo leek het bijna, budget beperkte versie van de Hema/Youtube. Nee, zo hoeven er van mij niet meer gemaakt te worden.
Om op de vraag terug te komen of het nu een slap aftreksel begint te worden. Voor de mensen die in de markt zitten en die geattendeerd worden op dit soort dingen, ja, daar is het niets nieuws voor. Maar zoals Erik al aangeeft, ik denk dat de gemiddelde doelgroep dergelijke virals niet snel ziet.
Zag gisteren op de site van de telegraaf ook een reclame van Ohra in dezelfde trant. Ook omvallende producten die elkaar ‘aanstoken’.
Vind het niet origineel meer.
Die Wii is wel heel gaaf ja, NVB is, och, niet slecht. Inderdaad een mooie me too, maar de meeste zullen hem daar niet kennen, want lang niet heel Nederland leest de marcom blogs 🙂
De opzet van NVB is mij net wat te indringend met het geluid aan… Op zich wel aardig, maar niet spannend.
De viral van de Wii daarentegen is erg leuk (en sluit ook nog aan bij het product dat gepromoot wordt).
@ Erik: denk dat je daar wel een punt hebt m.b.t. de doelgroep: die zullen waarschijnlijk verrast zijn. Ik heb deze gimmick trouwens nog niet in deze vorm gezien, waarbij een oude site gesloopt wordt en de nieuwe opgebouwd….
Van Wii had ik verwacht dat ze dit al veel eerder bedacht hadden! Past wel erg goed bij de belangrijkste USP van de Wii.
Wanneer komt de eerste variant voor de iPhone, waarbij de boel door elkaar gegooid wordt als je het toestel kantelt?? Of heb ik iets gemist en bestaat die al??
De HEMA was overigens ook niet vernieuwend, al een jaar voor de Hema campagne zag ik een vergelijkbare site, het was naar ik meen een franse provider, ik zal eens kijken of ik hem nog kan achterhalen.
@ Koos: Die heb ik ook gezien, was toch met die voorpagina van een krant waar alle foto’s met elkaar gingen interacten? Dat er 2 zwaardvechters uit een foto sprongen en al vechtend over de voorpagina renden? Ik heb die link pas nog geprobeerd, maar die is helaas dood….. Die was heel goed gedaan en inderdaad de eerste die ik op die manier gezien heb.
Is dit de reden dat je Mario-games niet op de pc kunt spelen?
Ja met die zwaardvechters moest ik ook direct aan denken. Zulke dingen moeten niet te vaak en als je het dan doet..zorg dan voor iets vernieuwends. Zoals die Wii is wel leuk gedaan.
Dat duel was briljant…Jammer dat ie niet meer live staat, kostte zeker teveel hostingkosten omdat ie door de hele wereld bekeken is als schoolvoorbeeld…. De Wii is ook heel goed gedaan. Maar voor een vrij suf product als een vacaturesite vind ik het toch grappig gedaan en is toch volgens mij nog niet vaak vertoond, dat de onthulling van een nieuwe site op die manier gedaan is. Het geeft wel mooi contrast tussen de oude en nieuwe site, die er nu dus wel beter uitkomt! Hema was ook heel erg knap gedaan, maar dus echt meer als viral bedoeld, dus wel een iets onder doel in mijn optiek…
Ik vind die van de Hema echt geniaal en zeer origineel! Tsja… nationalevacaturebank vind ik daar een beetje een slap aftreksel van als ik eerlijk ben. Tis wel grappig maar de originaliteit is er wel vanaf.
Die van Nintendo daarentegen is dan wel weer erg leuk omdat de link met de game erg goed wordt gemaakt!
Misschien niet helemaal origineel. Maar deze viral gaat wel werken, zeker bij de doelgroep. En daar draait het natuurlijk om.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!