Google: Nederland positieve uitzondering in Europa

17 oktober 2008, 21:06

{title}Eergisteren nabeurs kwam Google met de resultaten over Q3. Ondanks de verslechterende economische situatie maakte Google goede cijfers bekend. Het aantal door Google gegenereerde clicks steeg in Q3 met 18% t.o.v. Q2

Q3 2007. Ten opzichte van Q3 2007 steeg de omzet met 31% tot $5.54 Miljard, de nettowinst is gestegen met 26% tot 1.4 Miljard. Op de Amerikaanse beurs werden de cijfers direct bij opening beloond met een stijging van het aandeel van bijna 7%.

In de begeleidende earnings call gaf de CFO van Google, Patrick Pichette, aan dat het goede resultaat buiten Amerika mede te danken was aan de relatief goede prestaties van Nederland en Duitsland. Ook Azië en Latijns Amerika deden het relatief goed.

Google legt de focus de komende jaren meer op display en rich media onder meer via Youtube en AdSense voor Games. Volgens Sergey Brin verloopt de integratie van DoubleClick binnen de diensten van Google voorspoedig maar vergt het tijd om het product volwassen te maken. Dit was indertijd immers ook het geval met Google AdWords.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Michiel

    Nederland loopt technologisch voorop zeggen we altijd. Het is ook leuk om het eens te horen van zo’n grote speler als Google. Ik heb het idee dat adverteren via internet al de normaalste zaak van de wereld is in Nederland


    18 oktober 2008 om 13:18
    eduardblacquiere

    Kleine correctie: groei in advertentie klikken is 18% t.o.v. het 3e kwartaal van 2007. T.o.v. het 2e kwartaal is de groei slechts 4%.

    Opvallend is dat de groei van Google sterk afvlakt. Veel groei is er als marktleider ook niet meer te maken in search, waardoor de focus op markten als rich media en mobile bijna onontkomelijk zijn voor Google.

    Ik vind echter dat de cijfers vrij sterk zijn gezien de slechte economie. Zou Google, of zoekmachinemarketing, recessie-proof zijn?


    19 oktober 2008 om 16:53
    Ronald van Klooster

    Grote adverteerders die in ons klantenportfolio voorkomen zullen bij een verlaging van hun advertentie budget direct een daling zien van hun inkomsten. Daar waar search ROI gedreven is zullen we weinig merken van eventuele recessie. Daar waar branding een doel is zou het kunnen zijn dat er minder uitgegeven wordt. Vooralsnog denk ik persoonlijk dat search redelijk recessie proof is. Maar de tijd zal het leren.


    19 oktober 2008 om 17:17
    eduardblacquiere

    @Ronald

    Eens dat zoekmachinemarketing een sterk ROI gedreven medium is, maar er zijn naar mijn mening enkele problemen:

    1) Vaak komen de budgetten voor search uit het marketing potje. En dat is het potje waar ook vaak als eerste in gesneden wordt

    2) Zoals je noemt, wordt search nog steeds veel voor traffic of branding ingezet. Daar zie ik zeker de uitgaven teruglopen.

    Ik verwacht dat zoekmachinemarketing niet volledig recessie-proof zal zijn, maar dat het wel de minste schade zal lijden van alle marketing kanalen


    19 oktober 2008 om 17:33
    Ronald van Klooster

    Marketing managers zullen met minder budget net zoveel resultaat willen zien. Steeds meer mkt managers (uitzonderingen daargelaten) weten dit ook maar doen niets. Daar zie je nu wel versneld iets plaatsvinden. In de automotive zie je ineens allocatie van budget voor search omdat de TV en radiospotjes duur zijn. Maar een paar spotjes minder in combinatie met search doet wonderen. Daar waar partijen hun KPI’s niet op orde hebben zullen budgetten slinken. Daar waar men ze wel op orde heeft kan aantoonbaar effect worden overlegd van budget vermindering. Laat nou 60% van de bedrijven hun KPI’s niet in orde zijn op dit terrein. Dus in dat opzicht kon je wel eens gelijk krijgen. Daarom liggen er voor goede SEM’s zoveel kansen 🙂


    19 oktober 2008 om 17:56
    David van Dam

    Hoewel search tegenwoordig grotendeels ROI gedreven is, is het natuurlijk weldegelijk gevoelig voor een eventuele recessie. Als er minder geld binnenkomt, zal er immers ook minder uitgegeven kunnen worden. Alles zal dan ook afhankelijk zijn van de gevolgen die de huidige economische situatie heeft voor het uitgavenpatroon van consumenten. Houden zij de hand op de knip, dan zal dat ongetwijfeld doorvertaald worden naar de budgetten voor search. Dit zou in mijn ogen zelfs kunnen leiden tot een behoorlijke (globale) daling van de gemiddelde CPC’s. Bedrijven zullen met minder budget toch een goed resultaat willen behalen. Daar liggen uiteraard kansen op SEM gebied.

    In Nederland merken we daar op dit moment nog niet veel van (search budgetten stijgen zelfs nog), maar Google heeft voor de VS al aangegeven een aanmerkelijk minder goed resultaat te verwachten voor het komende kwartaal. Het aandeel Google heeft de laatste tijd bovendien ook al flink verloren. Dat wil niet direct zeggen dat het heel slecht gaat, maar het zegt toch wel iets.

    @Eduard: je hebt trouwens gelijk, het gaat inderdaad om een vergelijking van het aantal clicks t.o.v. vorig jaar. Ik heb het inmiddels aangepast. Thanx!


    20 oktober 2008 om 06:24
    eduardblacquiere

    @Ronald

    Laten we het breder trekken dan KPI’s: organisaties die de return van hun (marketing)spend volledig inzichtelijk hebben en kunnen verantwoorden, kunnen geld blijven besteden aan search (of andere online media) zolang het rendeert.

    Natuurlijk liggen er voor SEM bureau’s kansen om organisaties hierin op te voeden, maar de eer lijkt me voor de klanten die dit oppakken, niet voor de SEM bureau’s 😉

    @David

    De daling in CPC’s zie ik zo snel niet gebeuren. Ik denk dat er eerder wordt gesneden in andere media dan in search. Wellicht worden de budgetten iets verkleind, maar zolang search rendeert is er geen reden tot snijden.

    Natuurlijk een slechte economie ook z’n gevolgen hebben, maar dat is een gebruikelijke conjuncturele teruggang. Een dalend aandeel zegt – zeker in dit geval – meer over het vertrouwen van aandeelhouders in een bedrijf dan over de prestatie van het bedrijf zelf.


    20 oktober 2008 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!