Innovatie prijs voor groene ICT

22 oktober 2008, 05:55

{title}Googelen, podcasten en Hyven…leuk maar het vreet energie. Onze maatschappij kan niet meer zonder internet en ICT, maar het draagt momenteel aardig bij aan een toekomstig Utrecht aan Zee. In Amsterdam staat 80 procent van de ICT-bedrijven van Nederland en deze sector is verantwoordelijk voor zo’n 20% van het totale energieverbruik in de hoofdstad. Reden genoeg om innovatie op dit gebied te stimuleren. En dat doet Digikring Groot Amsterdam met hun Innovation Award.

Op 16 oktober werd in het Sciencepark Amsterdam voor de tweede keer de Innovation Award uitgereikt. Deze Award, die dit jaar op landelijk niveau werd uitgeschreven, wordt naast Digikring Groot-Amsterdam mede mogelijk gemaakt door Nieuw Amsterdams Klimaat, Nextstage, SARA Reken -en Netwerkdiensten en door de Amsterdamse Innovatie Motor (AIM) en richt zich op innovatieve concepten en producten uit de ICT. Dit jaar was het thema ‘ICT en CO2’ en meer dan 40 bedrijven verspreid over heel Nederland schreven zich in. Uit deze inzendingen selecteerde de jury 6 genomineerden verdeeld over twee categorieën:

1. ICT neutraal innovatieprijs

?Binnen deze categorie vielen ideeën die gericht zijn op energiereductie binnen de ICT branche. De genomineerden voor deze categorie waren:

  • QUCOM BV, met de ECOserver – een zeer energiezuinige server voor datacentra
  • 4M88 BV (spreek uit: fourmates) met DistriBrute – een p2p oplossing voor computercentra, waardoor servers overbodig worden
  • Studentenraad UvA, met een innovatief idee voor een CO2 neutrale computerzaal?

Winnaar in deze categorie werd de ECOserver van QUCOM BV. Dit wegens de directe en significante energiebesparing en CO2 reductie van deze server en tevens omdat het product de energiebesparing direct bij de bron aanpakt, in tegenstelling tot vele andere oplossingen op dit gebied. Belangrijk was ook voor de jury dat het product direct ingezet kan worden.

2. ICT en CO2 innovatieprijs?

Innovaties binnen deze categorie bieden ICT oplossingen die leiden tot een energiebesparing binnen andere branches. In deze categorie waren genomineerd:

  • Stichting de Groene Garage met Band op spanning – een mobiele dienst met een geavanceerd software systeem om autobanden op spanning te brengen. Band op spanning bezoekt bedrijven om het hele wagenpark volledig op de juiste spanning te brengen
  • EIXs met de Energy Consumption Optmizer – een software applicatie de inzichtelijk maakt wat het energieverbruik per leerling binnen een school is en deze te kunnen vergelijken mat andere scholen
  • Waleli met P-ace – een real time location-based systeem waarmee vrije parkeerplaatsen in Nederland in beeld kunnen worden gebracht middels sensoren die ingebouwd zijn in parkeervakken.? Dus, je vertrekt van huis, kijkt even of er een parkeerplaats vrij is daar waar je moet wezen en voorkomt zo eindeloos zoeken.

Winnaar in deze categorie werd P-ace van Waleli. De jury was zeer gecharmeerd van dit idee wegens het hoog innovatieve karakter en de vele mogelijkheden die het systeem biedt.

Naast de juryprijzen was er ook een publieksprijs en deze ging naar de DistriBrute van 4M88. Volgens het publiek een zeer innovatieve toepassing die, naar de reacties gemeten, de winnende ECOserver op den duur mogelijk overbodig maakt. Zelf vond ik dit ook het meest innovatieve idee, hoewel ik ook erg gecharmeerd was van de P-ace van Waleli.

Maar er waren nog meer winnaars. Een vertegenwoordiger van de Universiteit van Amsterdam sprak zijn steun uit voor het idee van de Studentenraad voor de neutrale computerzaal en Marijke Vos, wethouder van Amsterdam, nodigde de Stichting de Groene Garage uit om eens te komen praten over de mogelijkheden van Banden op Spanning binnen Amsterdam.

Binnenkort komen wij met een uitgebreide videoreportage van deze avond. Hierin hebben we aandacht voor alle genomineerden en met name natuurlijk voor de winnaars.

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!