Weekoverzicht Webanalisten.nl (17): In 10 minuten aan de gang met Google Website Optimizer
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- In 10 minuten aan de gang met Google Website Optimizer
- Google Analytics Introductie
- Loadtime optimization (deel 2)
In 10 minuten aan de gang met Google Website Optimizer
Bryan Eisenberg is eigenaar van marketing optimalisatie bureau Futurenow en schrijver van het boek “Always be Testing“. Dit boek is het handboek voor multi variate testing, specifiek door middel van Google Website Optimizer. Om gewoon eens te beginnen en te ervaren wat de kracht is van het online testen voor conversie optimalisatie schreef hij een white paper waarmee je in 10 minuten je eerste test live hebt staan. Voorwaarde is wel een volledige controle over je eigen webomgeving en beslissingsbevoegdheid in het aanpassen van content op de webpagina.
Google Analytics Introductie
Veel bedrijven (websites) gebruiken Google Analytics voor hun webstatistieken. Het is een gratis pakket en eenvoudig te implementeren. De reden dat veel bedrijven voor Google Analytics kiezen is het feit dat ‘er gemeten moet worden’. Meten als eerste doel. Nadat Google Analytics goed geïmplementeerd is, en er gemeten wordt, komt er wel eens een tweede vraag: doe iets met de cijfers (het weten). Vaak zijn Google Analytics gebruikers slecht op de hoogte van de (on)mogelijkheden van het pakket dat ze hebben draaien. Onlangs zag Reinout Wolfert een presentatie over Google Analytics. Een mooie introductie voor mensen die Google Analytics beter willen leren kennen.
Loadtime optimization (deel 2)
In het eerste deel van deze serie artikelen heeft Vincent van Scherpenseel gesproken over wat laadtijd van een website is en hoe het te meten is. Omdat meten slechts de eerste stap in het traject is, wordt in dit vervolg artikel uitgelegd wat er gedaan kan worden om de laadtijd te verkleinen. Het voert te ver om alle technieken te behandelen, in dit artikel wordt het fundament van load-time optimization gelegd door middel van een aantal quickwins.