Web 2.0 Expo Berlijn: Interview met Tim O’Reilly

23 oktober 2008, 04:15

Leidt de financiële crisis tot het eind van Web 2.0? Daniel Lyons heeft het al over ‘Web-two-dot-over’. ‘Onzin’, zegt Tim O’Reilly tijdens de eerste keynote van de Web 2.0 Expo in Berlijn. Het zijn het moeilijke tijden voor start-up bedrijven die financiële steun nodig hebben van Venture Capitalists (VC), maar dat heeft niks te maken met de trends en kansen die er zijn en blijven voor Web 2.0.’

‘We zitten in een tijd van onzekerheid en weten niet wat de toekomst gaat brengen, maar is dat ooit anders geweest?’ zegt Tim tot een volle zaal. Zo’n crisis is een mooi moment om de ‘winners’ en de ‘losers’ van elkaar te onderscheiden, waarbij de ‘winners’ (natuurlijk) zullen overleven. Belangrijk voor overleven zijn Tim’s ‘Robust Strategies’:

Robust Strategy number 1 – ‘Working on stuff that matters’

Ja, is de vraag dan, ‘what matters?’ Er zijn nog vele problemen die om een oplossingen vragen: de financiële crisis, klimaatveranderingen en een overheid die niet luistert om er een paar te noemen. Wat te doen? Simpel, zorg dat we het probleem de baas kunnen en maak het onmogelijke mogelijk. Tim trekt een analogie met, nu we toch in Berlijn zijn, de ‘Berlin Airlift’. Onmogelijk, dachten de Russen. Maar 2,3 miljoen ton vracht, 278,228 vluchten en 148 miljoen km (da’s van hier naar de zon) in 322 dagen bewezen het tegendeel. Het is vandaag niet anders: ‘great challenges bring great opportunities’.

En Web 2.0 biedt ongekende mogelijkheden. Tim noemt Ushahidi, Everyblock, Benetech en 23andme als voorbeelden van o.a. cloud computing, open source en mash-ups.

Robust Strategy number 2 – ‘Create more value than you capture’

Durf groot te denken. Heb een visie. “Kijk naar Microsoft, wat een geweldige visie: ‘A computer on every desk in every home’. Dat maakt een bedrijf groot en succesvol. En wees eerlijk, ze hebben ons leven voor altijd veranderd. En, wederom, de grote kracht van Web 2.0 is dat je waarde kan creeëren niet alleen voor jezelf, maar juist voor anderen (Social Media, remember?) Tim’s take-home-message: “Tackling big problems will not only make you great, but it will also make the world great”.

Aan het begin van de keynote dacht ik, dat wordt geen positief verhaal, maar eigenlijk zijn het gewoon de aloude wetten die ook nu nog steeds gelden in 2008. Heb een idee, geloof erin, focus, denk groot en ga ervoor. Het mooie van Web 2.0 technologie is wat mij betreft dat je een enorm gehoor kunt kweken en daardoor een enorme kracht kunt losmaken, financiële crisis of niet.

Zie hieronder de slides van Tim O’Reilly’s keynote op Slideshare:

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    erikvanderzijden

    We hebben nog wel korte interviews gehouden met en aantal exposanten, om een indruk te krijgen van hun producten/diensten. Proberen die zsm online te zetten.

    Goede post heb je.


    23 oktober 2008 om 10:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!