Web 2.0 Expo Berlijn: Interview met Tim O’Reilly
Leidt de financiële crisis tot het eind van Web 2.0? Daniel Lyons heeft het al over ‘Web-two-dot-over’. ‘Onzin’, zegt Tim O’Reilly tijdens de eerste keynote van de Web 2.0 Expo in Berlijn. Het zijn het moeilijke tijden voor start-up bedrijven die financiële steun nodig hebben van Venture Capitalists (VC), maar dat heeft niks te maken met de trends en kansen die er zijn en blijven voor Web 2.0.’
‘We zitten in een tijd van onzekerheid en weten niet wat de toekomst gaat brengen, maar is dat ooit anders geweest?’ zegt Tim tot een volle zaal. Zo’n crisis is een mooi moment om de ‘winners’ en de ‘losers’ van elkaar te onderscheiden, waarbij de ‘winners’ (natuurlijk) zullen overleven. Belangrijk voor overleven zijn Tim’s ‘Robust Strategies’:
Robust Strategy number 1 – ‘Working on stuff that matters’
Ja, is de vraag dan, ‘what matters?’ Er zijn nog vele problemen die om een oplossingen vragen: de financiële crisis, klimaatveranderingen en een overheid die niet luistert om er een paar te noemen. Wat te doen? Simpel, zorg dat we het probleem de baas kunnen en maak het onmogelijke mogelijk. Tim trekt een analogie met, nu we toch in Berlijn zijn, de ‘Berlin Airlift’. Onmogelijk, dachten de Russen. Maar 2,3 miljoen ton vracht, 278,228 vluchten en 148 miljoen km (da’s van hier naar de zon) in 322 dagen bewezen het tegendeel. Het is vandaag niet anders: ‘great challenges bring great opportunities’.
En Web 2.0 biedt ongekende mogelijkheden. Tim noemt Ushahidi, Everyblock, Benetech en 23andme als voorbeelden van o.a. cloud computing, open source en mash-ups.
Robust Strategy number 2 – ‘Create more value than you capture’
Durf groot te denken. Heb een visie. “Kijk naar Microsoft, wat een geweldige visie: ‘A computer on every desk in every home’. Dat maakt een bedrijf groot en succesvol. En wees eerlijk, ze hebben ons leven voor altijd veranderd. En, wederom, de grote kracht van Web 2.0 is dat je waarde kan creeëren niet alleen voor jezelf, maar juist voor anderen (Social Media, remember?) Tim’s take-home-message: “Tackling big problems will not only make you great, but it will also make the world great”.
Aan het begin van de keynote dacht ik, dat wordt geen positief verhaal, maar eigenlijk zijn het gewoon de aloude wetten die ook nu nog steeds gelden in 2008. Heb een idee, geloof erin, focus, denk groot en ga ervoor. Het mooie van Web 2.0 technologie is wat mij betreft dat je een enorm gehoor kunt kweken en daardoor een enorme kracht kunt losmaken, financiële crisis of niet.
Zie hieronder de slides van Tim O’Reilly’s keynote op Slideshare:
We hebben nog wel korte interviews gehouden met en aantal exposanten, om een indruk te krijgen van hun producten/diensten. Proberen die zsm online te zetten.
Goede post heb je.