Gigantische update Google Analytics
Eindelijk is het dan zo ver, de nieuwe features waar we bij Traffic4u al een flinke periode mee aan het testen en spelen zijn, en waar we niets over mochten zeggen zijn eindelijk live. Met de nieuwe mogelijkheden biedt Google Analytics een heel scala aan analyse tools die voorheen als gemis werden gezien. Deze gaten zijn nu gevuld en in mijn ogen wordt hier een flinke tik uitgedeeld aan diverse concurrenten.
De nieuwe mogelijkheden worden hieronder stap voor stap besproken. Helaas kan ik er niet al te lang over uitweiden want er zijn te veel nieuwe functionaliteiten met nog veel meer mogelijkheden. In de komende dagen en weken zullen de diverse onderdelen uitgebreid de revue passeren op de diverse Analytics blogs. Ook wij zullen hierin ons steentje bijdragen.
Advanced Segmentation
Het is vanaf heden mogelijk om zelf segmenten aan te maken. Segmenten zijn groepen bezoekers die een bepaald kenmerk gemeen hebben. Voorheen was het segmenteren grotendeels alleen mogelijk door het aanmaken van een extra profiel met daarop 1 of meerdere filters. Nu kunnen aan de hand van een set voorwaarden real-time segmenten gecreëerd worden. Dit is een voorbeeld van een segment waarin ik alleen bezoekers wil hebben die meer dan 5 pagina’s bekeken hebben, meer dan 100 euro omgezet hebben en dit voor 12:00 hebben gedaan:
En zo kun je eindeloos segmenten aanmaken die vervolgens ook in de grafieken gezet kunnen worden. Zo kun je onderling diverse segmenten makkelijk vergelijken. Hieronder een voorbeeld van hoe het er uit kan zien wanneer ik betaald tegen onbetaald verkeer in 1 grafiek zet:
Andere standaard segmenten zijn bijvoorbeeld: nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers, bezoekers met conversies, enz. Deze nieuwe feature maakt het heel makkelijk om bepaalde data naar boven te halen en te vergelijken.
Custom reporting
Was je niet tevreden met de rapporten die Google Analytics voor je maakte? Moest je ook altijd veel data naar Excel halen om daar de gegevens te combineren? Dit wordt nu een stuk makkelijk gemaakt door 2 nieuwe feautures: Custom Reporting en de API (hierover hieronder meer). De eerste geeft je de mogelijkheid om de metrics en dimensies die jij graag bij elkaar wilt hebben in 1 rapport te plaatsen. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
Door simpelweg de gewenste metrics en dimensies naar je rapport te slepen kun je veel data naast elkaar leggen die je voorheen niet makkelijk kon combineren. Het maken van op maat gemaakte rapporten voor de diverse verantwoordelijken binnen een bedrijf wordt hiermee ook een stuk makkelijker. Iedereen hoeft op deze manier alleen de voor hem belangrijke gegevens te ontvangen en niet moeilijke, onnodige metrics te interpreteren.
Application Programming Interface (API)
Voor de mensen die Google Analytics data willen combineren met andere systemen is er nu de mogelijkheid deze data uit te lezen. Google heeft een API gelanceerd waarmee andere programma’s op een gestandaardiseerde manier data uit Google Analytics kunnen halen. Dit biedt mogelijkheden voor een scala aan nieuwe producten: rapportages vanuit Analytics in een geheel eigen layout, iGoogle gadgets met je belangrijkste KPI’s. Of waarschuwingssystemen die je alarmeren wanneer bepaalde metrics ineens flink stijgen of dalen.
De mogelijkheden zijn ook hier weer eindeloos, en ik verwacht dat veel programmeurs zich de komende tijd gaan storten op deze API. Er zal een stortvloed aan nieuwe tools en add-ons voor Google Analytics komen die de bestaande functionaliteit flink uitbreiden.
Motion Charts
Een nieuwe manier om bepaald gedrag van metrics in kaart te brengen. Aangezien hier een screenshot meer zegt dan 100 woorden:
Ik heb hier de bronnen van een willekeurige site in een een Motion Chart gezet. Je kunt zelf bepalen welke metrics de X en Y as bezetten, welke metrics de grootte bepalen en of de kleur nog door een metric bepaald moet worden. In bovenstaand voorbeeld geeft de X-as het percentage nieuwe bezoekers weer, is de kleur willekeurig en de grootte gebaseerd op het aantal bezoekers.
Waarom heet het dan Motion Charts? Omdat onder dit screenshot een balk zit met een play knop. Zo kun je de grafiek voor een bepaalde periode ‘afspelen’ en zie je de bolletjes bewegen al naar gelang de metrics veranderen. Hiermee krijg je sneller een mooi beeld over het verloop van enkele metrics dan wanneer je alleen de getallen voorhanden hebt.
Integratie met Google AdSense
Deze feature was al min of meer bekend. De AdSense doormeet code zat al verwerkt in de meetcode van Google Analytics, en enkele blogs wisten al screenshots te bemachtigen. Maar nu is het dan ook eindelijk live. Websites die Google AdSense als onderdeel van hun business model hebben kunnen hun geluk niet op.
Er is ondermeer inzage in welke pagina’s of bronnen veel geld opleveren. Het testen met de advertenties wordt hiermee ook veel makkelijker aangezien je 10 tests tegelijk kunt doen omdat je in Google Analytics alle 10 tegelijk door kunt meten en analyseren. Eén van de rapportages ziet er als volgt uit:
Een goede zet van Google om dit te integreren met Analytics. Advertenties die niet werken (en dus slecht gewaardeerd worden door de bezoekers) kunnen aangepast of verwijderd worden door de website eigenaar.
Een vernieuwde interface
Naast de nieuwe features die gelanceerd zijn heeft Google direct de interface aangepakt. Er zijn kleine handigheidjes ingebouwd en hier en daar is de layout gewijzigd. De belangrijkste layout wijziging is in mijn ogen het nieuwe profiel scherm:
Ik kan nu in 1 oogopslag een aantal metrics van dit profiel zien. En als je meerdere profielen hebt kun je ze onderling vergelijken. Ook kan ik zien welk UA nummer bij welke profielen hoort. Voorheen kon je 40 profielen zien zonder een idee te hebben of ze allemaal hetzelfde UA nummer hadden of niet, dat is nu verleden tijd.
Verder zie je nog meer zaken als: het kunnen bookmarken van favoriete profielen en het bekijken van de cijfers per dag/week/maand/jaar. Ook kun je vanaf heden accounts compleet verwijderen. De overige layout wijzigingen zitten in de rapportage interface en zijn inmiddels al 2 dagen bij iedereen te zien.
Conclusie
Het is al weer een tijdje geleden dat Google met zo’n grote update is gekomen. En het is wederom weer een grote stap voorwaarts. De nieuwe mogelijkheden vullen veel gaten op die als gemis werden gezien ten opzichte van andere pakketten. Het Custom Segmentation onderdeel is iets wat andere pakketten als USP gebruiken, en nu biedt Google Analytics het gratis aan. Eerst werd Google Analytics als ‘marktopvoeder’ gezien, met de tool zouden mensen makkelijk kunnen instappen in de wereld van Web Analytics om vervolgens door te groeien naar een ander pakket. Maar dit doorgroeien gaat steeds langzamer omdat Google Analytics heel lang in alle behoeften kan voorzien.
De nieuwe features zullen de komende weken uitgebreider besproken worden. Mocht je toch nog met vragen zitten, vraag dan een Geautoriseerde Google Analytics partner (waaronder wij) om ondersteuning.
Interessante update en goed verhaal André 🙂
Mooi volledig artikel André. Complimenten. Heb al wat leuke ideeën die je met het API zou kunnen gaan doen. Gaan we bij Yonego zeker concreet mee aan de slag. Mooie updates van Google.
Hoe kan ik mijn Adwords en Adsense koppelen, als de emaliladressen van Adwords en Adsense verschillen?
Mooi artikel André, heb er zin in!
Dank voor de update André, komend weekend maar weer eens induiken!
Goede analyse André. En inderdaad zeer fraaie features voor een gratis pakket! Met name de API zie ik als grote vooruitgang, waarmee veel prachttoepassingen gemaakt kunnen worden.
Belangrijk voor dit moment om te weten is dat de Google Analytics API voorlopig nog in ‘Private beta’ is.
Maar er is al genoeg moois te vinden in andere features zoals de geavanceerde segmentatie.
Ziet er goed uit, lijkt erop dat ik nog wel even geduld moet hebben….
Mooi overzicht Andre!
Ik was bij de aankondinging van Avinash aanwezig op Emetrics in Washington. De aanpassingen werden met veel gejuich en bewondering ontvangen. Avinash maakte zijn rol van evangelist helemaal waar.
“the end of one size fits all reporting” en “Analyzing data in aggregate is a crime against humanity.”
Het is inderdaad ongelovelijk dat al die features van high end tools nu gratis zijn. Avinash zei hierover dat momenteel slechts 1% van de WA gebruikers, gebruik maakt van advanced segmentation. De verwachting is dat meer mensen nu met deze tools kunnen gaan experimenteren en werken.
Na de aankondiging van Google vroegen veel mensen aan de andere leveranciers of ze konden toelichten waarom ze niet naar Google zouden switchen. Met deze featureset wordt het steeds moeilijker vol te houden dat je veel geld blijft betalen voor zaken die ook gratis kunnen.
Gebrekkige segementatie en personalisatie waren altijd argumenten om te kiezen voor een high end betaalde tool. Met deze update van Google zijn de verschillen weer kleiner geworden.
Redenen die ik zelf kan bedenken om voor high end tools te kiezen zijn:
-support en garantie
-user management
-exporteren
-multi sessie en cross channel conversie meten
Echter doordat de API nu open is zullen er snel functies komen om deze zaken op te lossen. Bovendien kunnen de Google Analytics Authorized Consultants service bieden en zo voorzien in garantie en support.
Het grootste obstakel tegen Google blijft het wantrouwen dat men heeft. De emotie dat Google niet alles mag weten over sites is vaak de grootste weerstand om over te stappen op Google Analytics.
Voor Google is het probleem van dit obstakel, dat het op geen enkel feit berust. Sinds GA 3 jaar geleden is gelanceerd is er geen enkel geval geweest van misbruik door Google van de web analytics gegevens. Daarmee is het obstakel naar mijn idee er duidelijk één van geloof en gevoel. Mensen voelen zich niet lekker bij het idee dat Google “alles weet over hun conversie”. Een effectieve verdediging tegen een gevoel is nauwelijks mogelijk
Inderdaad maar eens tijd reserveren om alles grondig te bestuderen.
Met name de segmentatie in groepen is iets wat erg handig en tijdsbesparend is. Uitgebreide analyses en berekeningen/tools in Excel worden hiermee gedeeltelijk uit handen genomen, ideaal.
Ben benieuwd wanneer de API daadwerkelijk wordt vrijgegeven aan iedereen en niet meer is voorbehouden aan een x aantal partijen!
Erg interessante update, ook maar eens snel induiken.
Wat ik me afvraag, is Analytics nu ook meer up to date, liefst zelfs realtime? Als ik een Analytics-gadget met KPI’s toevoeg aan mijn Igoogle is het met name van toegevoegde waarde als de informatie realtime is.
@Serge: we merken dat GA steeds sneller data omzet naar de user interface (eens per 2 a 3 uur). Real Time is het echter nog lang niet.
Zeer interessante ontwikkelingen allemaal!
Het was ook wel nodig deze upgrade, aangezien in Analytics niet alle mogelijke rapportage functies optimaal gebruikt konden worden en dat de resultaten niet altijd zuiver waren. (hopen dat met die upgrade de zuiverheid ook toeneemt)
Goed en uitgebreid artikel by the way.
Zeer interessante ontwikkelingen allemaal! Ik ga er zeker even uitgebreid induiken.
Gr.
Freek van den Broek
kan iemand me vertellen waar ik dit kan vinden in GA? (ik heb geen knopje custom reporting of advanced segments) help! 😉
@Bart: het wordt in de komende weken uitgerold, nog even geduld 😉
Weet iemand vanaf wanneer de accounts van GA zijn ge-updated?
Zijn er al mensen die de features tegenkomen in hun account?
Groet
Ik had ook al gehoopt dat bij zoveel online media-aandacht ik er meteen mee aan de slag kon! Maar niet dus, jammer. Even wachten nog.
Mooi artikel wel!
Mooi artikel…
Ik ben net als de meeste hier erg benieuwd. Veel van deze features zitten ook al in de gratis tool van Yahoo (indextools). Maar ook dat kleine voordeel verdwijnt nu als sneeuw voor de zon…
Google is lekker bezig…
@Daniel Markus:
Ik heb inderdaad dezelfde ervaringen met klanten die niet willen dat Google hun conversies meet.
Naar mijn idee zijn de voordelen om GA te gaan gebruiken zometeen groot genoeg om van de betaalde pakketten af te zien (dit geldt niet voor alle paketten uiteraard…)
Een hele heldere introductie van de nieuwe functies in GA. Bedankt!
Mocht het gebruik net zo goed en gemakkelijk zijn als hierboven wordt uitgelegd, zie ik geen enkele reden meer om nog een andere webstatistieken pakket te gaan gebruiken (en ja, daar waren wij over aan het twijfelen..)
Ben erg enthousiast over het aanmaken van segmenten. Het zou prettig zijn als je dat zou kunnen doen met een offline Analytics Editor, net zoals je in AdWords campagnes aanmaakt met AdWords Editor.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!