ReclameReview: Terra Inc.
Terra Inc. vraagt ons via deze commercial om mee te doen aan een sms-doneeractie.
Credits:
Concept: Jose Meulemans (ph/law), Mattijs Mollee (pinkrabbit), Miguel Narings
Creatie: Jose Meulemans (phl/law)
Regie: Mattijs Mollee (pinkrabbit)
Productie: Mattijs Mollee (pinkrabbit), Jose Meulemans (ph/law)
Postproductie/animatie: Circus Family
Geluid: Rens Pluym (The Ambassadors)
Muziek: Monc Music
Modellen: Iris Kauffman, Jaap van de Werff
Voice over: Cees Geel en Marie-Claire Witlox
De doelstelling:
Bekendheid genereren voor de sms-doneeractie ten behoeve van het behoud van het Atlantisch Regenwoud en de Pataxó indianenstam.
De uitwerking:
In de twee commercials (hier vind je de andere) staan Nederlandse jongeren Jaap en Iris centraal. We zien wat zij tijdens een avondje uit uitgeven. Een sms-je voor het goede doel kan daar best nog bij.
Het oordeel:
Wat heel goed in deze commercials naar voren komt, is dat een sms-je sturen naar 1008 relatief weinig kost in vergelijking met de rest van de avond. Wat ik echter mis, is waarom ik de Pataxó-indianen zou moeten steunen. Er wordt wel gezegd dat het heel belangrijk is om dit te doen, maar de reden waarom horen we niet.
Op de site van Terra Inc. lees ik dit:
Our aim is to assist the Brazilian Pataxó tribe in building a sustainable economy, while at the same time protecting, expanding and connecting the remnants of the Atlantic Rainforest .
Daar komt dus niets van terug in de commercial. Wat mij betreft hadden ze beter een regel van de rekening die we in de commercial zien kunnen schrappen en wat meer op het werk van Terra Inc. kunnen focussen. Dan weet je tenminste wat er met je geld gebeurt. Lijkt me wel nuttig, aangezien er onderhand meer goede doelen zijn dan je kunt tellen. Verder, zoals gezegd, goed ingespeeld op het uitgavenpatroon van de doelgroep.
Interessante commercial. Hoewel de stijl een beetje doet denken aan de commercials van Eurocard/Mastercard alleen is de clou in dit geval niet ‘onbetaalbaar’ maar maatschappelijk verantwoord. Uiteraard is mensen laten deelnemen aan een SMS actie in de kroeg een erg geschikte plek om een goede respons te realiseren.
Ik ben het met David eens dat het doel van de commercial ontbreekt. Zonder concreet te weten te komen waarom de Pataxo Indianen onze steun (per SMS) nodig hebben, zal de respons laag blijven.
Een vrijwillige donatie geven aan een ‘bekender’ doel als het KWF lijkt me dan de voorkeur genieten van de doelgroep.
Ik ben vanuit mijn professionele achtergrond overigens erg nieuwsgierig hoe Terra de kosten van 1,50 per SMS verantwoordt, aangezien een stichting relatief gezien een klein bedrag aan kosten mag hebben. In geval van een SMS actie zijn er relatief grote kosten aan zo`n actie, omdat de telecom providers een groot deel van de omzet claimen.