ReclameReview: Greenpeace

29 oktober 2008, 12:44

Greenpeace zet wijlen JFK in voor hun campagne Energy [R]evolution.

Credits:

De campagne is gemaakt door AKQA.

De doelstelling:

De aandacht vestigen op de wereldwijde campagne Energy [R]evolution.

De uitwerking:

Zoals Marc van Gurp al schreef op Osocio:

If John F. Kennedy was still alive, could this be his message? We will never know.

Greenpeace gebruikt (gemanipuleerde) filmbeelden van John F. Kennedy in deze commercial. De vermoorde Amerikaanse president waarschuwt ons voor de gevolgen van klimaatverandering en spoort ons aan om ons te richten op alternatieve energiebronnen. Onder de politieke speech zijn zowel oude als nieuwe filmbeelden gemonteerd, zodat het lijkt alsof JFK daadwerkelijk in onze tijd spreekt. Afsluitend roept de commercial ons op om ons aan te sluiten bij de Energy [R]evolution.

Het oordeel:

Dit is nu echt zo’n commercial die je meerdere malen moet zien om hem goed tot je door te kunnen laten dringen. ‘Hoe hebben ze dat gedaan?’, dacht ik na de eerste keer. ‘Wat zegt JFK precies en welke beelden zien we ter ondersteuning?’ Het onderwerp van dit filmpje is nogal zwaar, maar de grootse opzet ervan past daar perfect bij. Inclusief de hoopgevende (typisch Amerikaanse) achtergrond-/filmmuziek. Deze campagne is weer een zetje in de goede richting, al zal nog lang niet iedereen overtuigd raken van de boodschap van JFK. Hoe dan ook, dit is een commercial die indruk maakt. Op mij in ieder geval wel. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    Na eerste keer gezien: niet onder de indruk. Ik word sowieso beetje moe van al die smeltende gletsjers enzo. Ik ben er ook niet van overtuigd, of DIE boodschap nog aan komt. Gauw een tweede keer kijken. En misschien een derde keer.

    Kun je gelijk de vraag stellen of het wel een goede commercial is, als je hem twee of meer keer moet zien voordat de boodschap indreunt.


    29 oktober 2008 om 13:47
    Hardcopy

    Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de lengte van het filmpje, want het is wel iets meer dan een standaard 30 seconden-spot.


    30 oktober 2008 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!