Praktische tips voor persberichtoptimalisatie
Een persbericht is van oudsher een populair middel om publiciteit te creëren. Online persberichten kun je optimaliseren zodat je niet alleen publiciteit creëert, maar ook de linkpopulariteit van je website vergroot en meer inzicht krijgt in de online community rondom je merk.
Maar hoe bereik je nou het maximale met een persbericht? In deze post staan een paar praktische tips om meer uit een persbericht te halen.
1: Bedenk en schrijf een goed persbericht
Het klinkt simpel, maar er zijn veel factoren die je hierin mee moet nemen. Voorbeelden:
- Schrijf je bericht voor je (potentiële) klanten. Persberichten worden online door iedereen gelezen, terwijl vroeger alleen journalisten persberichten ontvingen.
- Gebruik ook kleiner nieuws voor een persbericht. Het hoeft geen wereldnieuws te zijn, als het maar nieuwswaardig is.
Het uitstekende artikel Pr 2.0 en persberichten van Nienke Becker dat hier dieper op ingaat, is te vinden op Frank Watching.
2: Optimaliseer je persbericht
Een online persbericht moet niet alleen goed leesbaar zijn voor menselijke bezoekers, ook zoekmachines moeten het bericht kunnen interpreteren en indexeren. Lees onderstaande tips voor het zoekmachinevriendelijk maken van het bericht.
- Bepaal het belangrijkste keyword van je onderwerp. Zoek uit welke woorden mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie over het onderwerp van het persbericht.
- Gebruik tools als Google Trends en Google Insight om keywords met elkaar te vergelijken.
- Door het belangrijkste keyword te gebruiken in de titel, tussenkopjes en de tekst (niet overmatig uiteraard), zorg je ervoor dat het bericht vindbaar wordt voor gebruikers van Google. Als leidraad kun je het beste deze 14 SEO schrijftips van collega Joni gebruiken.
- Plaats in het bericht een link naar je website met een goede linktekst.
3: Zorg voor een goede bron voor het bericht
De bron van het persbericht moet op je eigen website te vinden zijn. Maak bijvoorbeeld een pagina voor het persbericht in een persgedeelte op je website. Hierdoor kun je op bijvoorbeeld social nieuws websites verwijzen naar de pagina van het persbericht op je eigen website.
Maak gebruik van het voordeel dat je zelf de bron van het bericht beheert door deze HTML zoekmachinevriendelijk te maken:
- Gebruik de juiste HTML headers.
- Plaats, indien mogelijk, een deeplink in de tekst naar een pagina binnen je website.
- Zorg voor een goede HTML title en meta-description.
4: Gebruik een traditionele perslijst
Old school persberichtverspreiding verloopt via een perslijst met contacten. Bij online persberichtverspreiding vormt de perslijst nog steeds de basis voor het verspreiden van het persbericht. Vergeet dus niet de relevante kranten, bladen en dergelijke mee te nemen in je perslijst.
5: Plaats het bericht zelf op (social) media
Een voordeel van het online verspreiden is dat je niet alleen afhankelijk bent van plaatsing door derden. Veel social media sites bieden de mogelijkheid om zelf een bericht te plaatsen.
Belangrijke sites:
- Persbericht sites zoals nieuwsloket.nl en hotfrog.nl
- Social nieuws sites, bijvoorbeeld: nujij, msnreporter en ekudos
- Bookmark sites zoals digg, stumbleupon, watvindenwijover
6: Vind relevante blogs
Zoek blogs die schrijven over jouw vakgebied / type product / dienstverlening. Probeer in contact te komen met de bloggers en vraag of ze het persbericht willen plaatsen of een artikel willen schrijven naar aanleiding van je bericht. Vraag ook of ze terug willen linken naar de bron van je bericht of naar je website.
Tip: gebruik tools als Google blog search om relevante blogs te vinden.
7: Monitor de resultaten
Ontzettend belangrijk is het monitoren van de resultaten van het persbericht. Zaken waarop je kunt monitoren:
- Hoeveel sites plaatsen het bericht?
- Waar is het bericht geplaatst?
- Hoeveel inkomende links creëert het bericht?
- Hoeveel bezoek krijg je vanaf verwijzende sites waar het bericht geplaatst is?
- Hoeveel bezoekers komen op de bron van het persbericht binnen?
Tools om deze zaken te meten:
- Een web analytics pakket;
- Buzz tools zoals twingly, Google alerts, Google blog search;
- Backlink checkers zoals yahoo Site Explorer en Google Webmaster Tools;
- Google.
8: Vind nieuwe plaatsen
Houd een lijst bij van websites die het bericht hebben geplaatst. Vaak wordt een persbericht na plaatsing overgenomen door andere websites die het bericht kopiëren en plaatsen.
Deze lijst van websites kun je bij een volgend persbericht gebruiken om nog meer websites aan te schrijven, waardoor het bereik van je volgende bericht groter zal zijn.
Iedereen heeft nieuws: Aan de slag!
Zomaar een lijst met tips over het optimaliseren van persberichten. Toch zie ik niet heel veel bedrijven persberichten online goed verspreiden. Waarom niet? Volgens mij komt dit voor een belangrijk deel doordat veel bedrijven überhaupt geen persberichten uitbrengen. Natuurlijk, de grotere bedrijven komen geregeld met nieuws over producten en diensten, maar vooral rond de wat kleinere bedrijven is het vaak stil online. En ik denk dat dat onterecht is. Een persbericht hoeft geen wereldnieuws te zijn, als het maar nieuws is en relevant is. En ik denk dat elk bedrijf wel nieuws heeft waarover ze kunnen schrijven, maar dat niet als potentieel persbericht materiaal beschouwen.
Ik zou zeggen, kijk wat voor nieuws / ontwikkelingen / trends er zijn binnen je bedrijf en ga gewoon aan de slag!
Dit artikel is geschreven door collega Jaap-Jan Frans, Organic Search consultant bij Traffic4u
Het lijkt wel of tegenwoordig alleen persberichten van of ‘de grote jongens’ of als je een naam van een BN-er gebruikt, geplaatst worden in de grote media (online)…welke tips zijn er om daar doorheen te komen?
@Maarten: wat altijd goed werkt is een (degelijk) onderzoek uitvoeren over een actueel onderwerp en de resultaten daarvan beschrijven in het persbericht
Hill & Knowlton is net gestart met een onderzoek naar de wijze waarop journalisten het internet gebruiken. Hoe gebruiken ze bijvoorbeeld (micro)blogs en de Q&A;van de netwerken? Hoe bepalen ze de authoriteit van een sociaal medium? Als we tzt resultaten hebben dan kom ik hier wat uitgebreider op terug.
@Tim: bedankt voor de aanvulling, maar er zijn natuurlijk ook al tientallen tools die dit kunnen. Dus versturen in batches, verwerken van bounces, rapporteren van openingen en doorkliks, webinterface, html of text indeling, contactlijst beheer, enz. Ik denk niet dat je hier nog veel aan kunt optimaliseren, het lijkt me redelijk standaard dat je zo’n tool gebruikt 😉
@Jaap-Jan: een extra punt voor het Web Analytics gedeelte: monitor het aantal zoekopdrachten op je bedrijfsnaam in de periode na het versturen. Grote kans dat de naam bij mensen is blijven hangen en ze via Google je op gaan speuren op een later moment.
@Hans, over je laatste opmerking: dat is helemaal geen probleem. Google is tegenwoordig aardig goed in het bepalen van de bron van het bericht (het origineel) en zal die dus tonen wanneer er op de exacte titel wordt gezocht. Duplicate content is ook helemaal niet erg, Google zal alleen op een zoekopdracht 10 unieke resultaten willen laten zien: dus in het geval van het persbericht het origineel en 9 andere aanverwante resultaten. En ja, vlak na een persbericht zal die top 10 wel een aantal dubbele resultaten bevatten vanwege het Query Deserves Freshness algoritme (dit zorgt er voor dat actuele zaken tijdelijk sterker ranken). Maar dit effect verdwijnt na een paar dagen.
@André: Het zal je verbazen hoeveel er nog gewoon met Outlook en aanverwanten wordt gewerkt. Verder ben ik wel benieuwd naar de tools die je noemt. Er zit er vast wel eentje tussen die ik nog niet ken.
@Hans:
André heeft het gras al aardig voor m’n voeten weggemaait, maar wat ik nog wel wil aanvullen is dat in dit geval duplicate content niet zo’n probleem is. Als alle media waar je zelf het bericht plaatst verwijzen naar de bron op je eigen website, dan is het bepalen van het origineel door Google niet moeilijk. Daarnaast zullen veel blogs een bronverwijzing opnemen (kun je ze ook naar vragen).
5sAWvH8S apWqBi P3uQr wHAG6V lOYR http://www.google.com/44281
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!