ReclameReview: En nu jij
‘En nu jij’ is de boodschap van deze wervingscommercial van Dienst Justitiële Inrichtingen.
Credits:
Klant: Expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie Rijk (EC-AMC) i.s.m. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)/Rijks- en particuliere justitiële jeugdinrichtingen
Bureau: Euro RSCG Amsterdam
Account: Kolja Urban, Regina Kroon
Creatie: Laurens Boschman, Joost van Praag Sigaar
D.O.P.: Wouter Westendorp
Editor: Teun Rietveld
Producer: Jan Koopmans
RTV: Kim Wolffensperger
Regie: Michiel van Jaarsveld
Strategie: Hagar Meijler, Remko Herremans
Productie: Artcore
Postproductie: Condor
Geluid: Rec Sound
Online: Rhinofly
De doelstelling:
Werving van pedagogisch professionals voor justitiële jeugdinrichtingen.
De uitwerking:
De commercial laat zien waar je voor kiest: werken met criminele jongeren. Beïnvloedbare jongeren ook. ‘En nu jij’ is de uitnodiging om jouw goede invloed in te zetten voor deze jongeren.
Het oordeel:
Persoonlijk houd ik van eerlijkheid. Stel dingen niet rooskleuriger voor dan ze zijn. Dat is dan ook de reden dat ik deze commercial erg goed vind. Je bent als het ware toeschouwer van het verleden van de jongeren met wie je gaat werken. Je weet dus dat het geen lieverdjes zijn en dat er heel wat pedagogisch werk voor nodig is om ze weer op het rechte pad te krijgen. En toch is het een aansprekende commercial. Omdat je persoonlijk wordt aangesproken. ‘En nu jij’. Je wordt aangespoord om in de jongeren te geloven, maar vooral ook in jezelf. Jouw goede invloed kan het verschil betekenen voor ze. Puur op emotie gespeeld dus, wat uiteraard perfect aansluit bij de beleving van de doelgroep. Pedagogisch medewerkers zijn immers sociaal en emotioneel ingesteld. Er zullen dan ook vast wel wat nieuwe medewerkers geworven worden door deze campagne.
Staat nu ook bij de credits, Frank!
Geweldige reclame! Vanaf seconde 1 krijg ik er het juiste gevoel bij. Muziek super, beelden super, sfeer super, hoofdrolspeler super gecast. Je ziet op het eind aan zijn gezicht zelfs dat er iets te winnen valt als pedagogisch professional.
Ik vind het filmpje en de site er ook goed uitzien. Maar ik vraag me af wat verder het plan is met de video. Waar zitten die aanstaand pedagogen eigenlijk online en offline? Een video op youtube is leuk maar van de 452 mensen die hem tot nu toe hebben gezien kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 uit de doelgroep bijzit.
Ik vind de video “interviews” op de site erg slecht trouwens, die mensen lijken (zijn?) wat mij betreft acteurs die vooraf opgeslickte teksten uitspreken en zeker niet mijn aanstaande collega’s.
Ik ging op zoek naar de muziek, het past geweldig bij deze commercial! Kwam zo op deze website terecht. Ik zat op mn macbook te browsen toen ik ineens dat muziekje op de achtergrond hoorde, keek op en zag die geweldige reclame. Wat sterk gemaakt zeg!
Muziek is van REC sound (Merlijn Snitker, Chris Wiegel, Melcher Meirmans).
Inderdaad heel sterk gemaakt!
Wie o wie kan mij deze commercial in mp4 formaat aanleveren? Deze commercial heeft mij ertoe bewogen om in november 2008 de overstap te maken van directeur-eigenaar van een groot horecabedrijf naar het pedagogische werkveld. Deze beslissing behoort te de beste die ik ooit gemaakt heb en ik werk nog altijd met veel plezier en voldoening met deze jongeren.
@jwalphenaar: Dank je voor je bericht. Het probleem is echter dat deze video is verwijderd door de gebruiker. Vandaar dat ik hoop dat iemand mij ofwel kan verwijzen naar een link waar deze commercial nog online staat, danwel de commercial in een bestandsformaat aan mij kan aanleveren.
@Davidbrinks: Dank je voor de tip David. Ik heb beide bedrijven maar direct een mail gestuurd. Hopelijk vind ik via deze weg de commercial.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!