Publieke omroep kan 6 mln bezuinigen op internet
De publieke omroepen kunnen 5 tot 6 miljoen euro per jaar besparen op hun internetactiviteiten door beter samen te werken aldus onderzoeksbureau McKinsey in een advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W).
Nu hebben de publieke omroepen circa 30 miljoen euro per jaar tot hun beschikking voor de internetactiviteiten. Door betere samenwerking kan daarop 5 tot 6 miljoen worden bezuinigd, meent McKinsey.
Vooraanstaande positie
“Door nog meer van elkaar te leren op het gebied van effici?nte en doelmatige productie van webpagina’s en het gebruiken van gezamenlijke functionaliteiten en infrastructuur kan 5 tot 6 miljoen euro per jaar worden bespaard”, schrijft McKinsey
De bezuinigingen hoeven volgens het onderzoeksbureau niet ten koste te gaan van de ambitie om ‘op internet en breedband een vooraanstaande positie op te bouwen’.
Michel Mol, internetco?rdinator van de publieke omroepen, zei begin dit jaar in een interview met WebWereld dat er nog maar weinig efficiencywinst te behalen is bij de internetactiviteiten van de publieke omroep. “We doen nauwelijks dubbel werk meer. Zo is de techniek al voor een groot deel gecentraliseerd. Laten we duidelijk zijn: er zit geen vet in. We opereren uiterst effici?nt.”
Pageviews per euro
McKinsey prijst de resultaten van de publieke omroep op internet. “In het cre?ren van ‘internetcontent’ zijn in de afgelopen jaren grote verbeteringen gemaakt. (…) Dit vertaalt zich in een continue verbetering van het aantal ‘pageviews per euro’.”
Gemiddeld geven de publieke omroepen nu ??n euro uit voor dertien pageviews, zo blijkt uit een grafiek in het rapport (pdf) van McKinsey. Er bestaan grote verschillen tussen de omroepen. De ‘best presterende’ omroep haalt 32 pageviews binnen voor ??n euro, terwijl er ook een omroep is die slechts drie pageviews per euro genereert. (De omroepen worden niet bij naam genoemd in de grafiek.)
Bron: