Boekrecensie: De Wet op internet (Arnoud Engelfriet)

24 november 2008, 10:20

{title}Normaal gesproken hou ik niet zo van bloggers die over andere bloggers’ producten of diensten schrijven. Maar dit is een must. Voor iedereen op internet, voor jullie allemaal. Ik was op de helft van ‘De wet op Internet’, het boek van collegablogger en ict-jurist Arnoud Engelfriet. Ik heb geprobeerd bij te houden wat wij hier op Marketingfacts.nl allemaal wél doen wat eigenlijk niet mag. Of wat eigenlijk wél zou moeten wat we níet doen. Ik raakte de tel kwijt. En las het boek verder uit; een uitzondering voor mij in deze tijden.

Onze plaatjes bijvoorbeeld (zie hier links). Doen we meestal zonder bronvermelding. Mag niet. Algemene voorwaarden? Hebben we niet. En zo… kan ik nog wel even doorgaan. In ‘De wet op internet’ staat het allemaal. Er is zelfs een heel hoofdstuk gewijd aan de juridsiche aspecten van webloggen. En ik snap het (meeste). Engelfriet heeft dus een boek geschreven, waar ook niet-juristen of mensen die allergisch zijn voor wat riekt naar ambtelijk taalgebruik gemakkelijk doorheen komen. Met praktische tips. Over Twitter, en over reageren op weblogs. Bijvoorbeeld. Zie ook deze recensie van Marie-José Klaver. Nu overtuigd? Hier is de link naar het boek (Marketingfacts-lezers krijgen korting en betalen 19,95: mail naar marketingfacts[at]iusmentis.com en vermeld je NAW-gegevens).

Marie-José Klaver schrijft (ik geloof dat dit mag, stukken van teksten citeren die ondersteuning bieden aan je verhaal, mits met bronvermelding):

[…]‘De wet op internet’ wordt gekenmerkt door helder taalgebruik. Het boek is thematisch ingedeeld in hoofdstukken over onder meer webloggen, auteursrecht, privacy, merkenrecht en cybercriminaliteit. Voor journalisten is met name de informatie over auteursrecht en aansprakelijkheid voor reacties van derden op weblogs en forums interessant. Maar ook de andere hoofdstukken zijn de moeite waard voor journalisten die meer van internet willen weten.

Engelfriet behandelt voor mijn gevoel een geweldig groot gedeelte van de facetten die kleven aan het publiceren en consumeren van informatie op internet. Van p2p netwerken en legaal downloaden naar Open Source en Creative commons. Van databankrecht naar de juridische aspecten van het gebruik van Api Keys bij mashups. Van het scrapen van websites, naar portretrecht. Iedere keer met een voorbeeld, die de meeste mensen die zich regelmatig op het web begeven zullen snappen.

Het is teveel om op te noemen. Maar allemaal lezenswaardig. Engelfriet schrijft zelf op de één na laatste pagina dat hij hoopt dat het boek niet te snel achterhaal

t

d is. Gelukkig heeft hij daar zelf een oplossing voor gevonden via een print on demand systeem…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

11 Reacties

    Daan

    achterhaalt -> d


    24 november 2008 om 11:29
    chi666

    Damn’d, ik heb hem al lang ergens liggen, maar moet ik toch maar eens op gaan zoeken en lezen dan.


    24 november 2008 om 11:32
    Jeroen van de Nieuwenhof

    Voorlaatste zin: dat het boek niet te snel _achterhaalt_ is. Oeps: achterhaald


    24 november 2008 om 11:37
    mgvandenbroek

    @Jeroen/Daan: Dank, slordig!


    24 november 2008 om 12:44
    Erik-Jan

    Ik heb het boek gelezen en vind hem erg sterk. Ik kom geregeld in aanraking met de juridische kant van internet, maar heb te weinig kaas van dit vakgebied gegeten om te weten waar ik aan toe ben. Het boek van Arnoud geeft een goed algemeen beeld van de situatie rondom auteursrecht, citaatrecht, portretrecht enz. zonder mij te vermoeien met details.

    Ik wil ook geen gedetailleerd verhaal lezen, maar juist de grote lijnen zien. Als ik concrete vragen ergens over heb bel ik hem wel 🙂


    24 november 2008 om 13:28
    Gitta Bartling

    Fijn! Eindelijk, in het juridische oerwoud zo’n helder verhaaltje. Daar zal menige marketeer enorm mee geholpen zijn. Arnoud bedankt (en Matthijs ook, voor de tip).


    25 november 2008 om 11:57
    Arjan Snaterse

    Heb het boek ook mogen lezen en was erg onder de indruk. In meer dan begrijpende taal worden hier ff een portie juridische zaken behandeld. Een musthave voor iedereen die eigenlijk maar iets met internet doet!


    25 november 2008 om 17:55
    Thomas Eilander

    Klikt interessant! Ik ga het meteen bestellen!


    27 november 2008 om 22:13
    T.R.Wijbenga

    Ook de blog van Arnoud is zeer het lezen waard. Ik heb echter een keer eerder een Lulu-boek besteld, en dat viel na 3 keer lezen uitelkaar. Is dit een gebonden versie?


    28 november 2008 om 10:12
    ArnoudEngelfriet

    Iedereen bedankt voor de positieve reacties, en Matthijs natuurlijk voor de zeer positieve review 🙂

    @T.R.Wijbenga: het is gelijmd. Ik heb nog geen klachten ontvangen dat Lulu-boeken snel uit elkaar zouden vallen. Maar als je je daar zorgen om maakt, mail mij dan even en dan stuur ik je een gegarandeerd niet uitelkaarvallend exemplaar.


    28 november 2008 om 19:10
    Jan Paul

    Ik heb het boek besteld, handig!


    1 mei 2009 om 17:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!