Boekrecensie: Branchmarking (Rob Adams)
Rob Adams geeft vanuit zijn bureau Six Fingers een boekje uit dat gaat over hoe je kunt leren vanuit andere werelden- of dat nu het dierenrijk is of India – en hoe je goede ideeën vertaalt naar succesvolle concepten voor je eigen organisatie. In tweekleurendruk, lineair te lezen, maar het lijkt vooral bedoeld om inspiratie te zappen, of “snacken”, volgens Adams. Zie ook deze recensie van Cock Meerhof op Nieuweproductenbedenken.nl en deze van Peter de Haas.
Meer bureaus geven deze dagen vrij serieuze werken uit. Ze ontstijgen het niveau van de bureaubrochure ruimschoots en vullen heel tastbaar een virtuele presentatie aan. Zo kwam het Rotterdamse bureau voor consulting, coaching en communicatie Het Stormt met de uitgave Verkoop je ziel: Authenticiteit als basis voor succes. Prachtige fotografie, ingenaaid met oranje garen, voorzien van ezelsoren bij de belangrijkste passages. Zo lezen we alles over hun ‘total branding-methode’.
DDB geeft onder de titel DDB SignBank 01 een impressie van de wereld waarin wij leven. In tien columns lezen we hoe simpele, alledaagse, opmerkelijkheden veranderingen in menselijk gedrag vertolken, signs genoemd. Het levert een fraai ruwkartonnen hebbedingetje op met mooie collages en herkenbare taferelen. Draftfcb verhaalt over De marketing van communicatie (zie ook deze posting van Karlijn van den Berg: ‘Draftfcb publiceert boek ‘De Marketing van Communicatie’). Draftfcb presenteert onder meer een aantal classics in de communicatietheorie tegen een veranderde context. De uitgaven kunnen bedoeld zijn als relatiegeschenk, maar dan zijn het ook wel meteen heel inspirerende en persoonlijke cadeautjes.
Branchmarking
Over inspiratie, ideeen & innovatie
Rob Adams
Six Fingers, 2008
132 pagina’s
ISBN 9789081326810
Inderdaad een leuk boekje, kwam het tegen in de boekhandel. Puntig geschreven, vinger (sixfinger?) op de zere plek en dan een helder betoog hoe het beter kan. Adams geeft goed aan hoe marketeers, en ook ik, continu bezig zouden moeten zijn met nieuwe dingen.
Hoewel het licht verteerbaar lijkt kan ik hier in de praktijk in ieder geval erg veel mee. Een kleine tip, hoewel het niet storend is zijn paginanummers wat mij betreft niet ouderwets.
Kortom: leuk boekje, een aanrader voor marketeers die niet steeds nieuwe dingen doen (dus niet alleen er naar kijken) of die benchmarken als het hoogste goed zien