2009 wordt het jaar van….

2 december 2008, 14:05

{title}Kom bemoei u er nog één keer mee dit jaar. De laatste Facts Inside van 2008 en gelijk eentje waar u alle kanten mee op kunt; we hopen op fantasierijke antwoorden. MarketingTribune sluit het jaar af volgens het verrassende stramien van de bladenmakers: kerstboodschappen, terugblikken, borrels, kerstwensen, vuurwerkpakketten, koffiedik-kijken, noem maar op. Waar we naar zoeken is uw idee of gevoel over 2009.

Wij hebben bijvoorbeeld het gevoel dat neuromarketing helemaal gaat doorbreken. Zagen daar al wat boeken over langskomen zoals die van Lindstrom, de SWOCC publicatie, er werd hier op MF al veelvuldig over gesteggeld, en nu meten en weten extra belangrijk worden door de recessie… Maar goed dat is een mening hé. Kan evengoed hét jaar worden van affiliate marketing, crisismarketing, viral marketing. Zijn ook allemaal aanwijzingen voor. Maar u mag het zeggen en we plaatsen uw voorspelling graag door in het nummer dat de uitgeputte marketeer bij gebrek aan relevant leesvoer met de voetjes op de bank, nippend aan een lauwe chardonnay uit zijn kerstpakket op eerste kerstdag ligt door te ploegen.

Wat wordt dé marketingontwikkeling, of de online doorbraak of het medium van 2009?

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

31 Reacties

    wesseling

    online marketing 2009: het jaar van redement optimalisatie. Het halen van meer omzet uit dezelfde bezoekers. De marketing budgetten moeten achteruit, maar de targets zullen minimaal gelijk blijven. Nu dus echt geen kans meer om meer mensen bovenin de trechter te laten vallen, het is tijd om de trechter breder te maken!


    2 december 2008 om 15:14
    Xaviera

    Ton, het gaat niet om de funnel. Het gaat om relevante content. Wat doet webanalyse zonder content, wat doet een funnel zonder content, wat doet marketing zonder content, wat doet …..[vul willekeurige internetterm in] zonder content. Hoe kan het toch dat men dat blijft vergeten dat content zichzelf niet creëert en dat zonder content de rest niks voorstelt 🙂


    2 december 2008 om 17:16
    André Scholten

    2009: Inzicht. Men gaat meer op zoek naar nieuwe inzichten in diverse online processen. Dit om allerlei onderdelen (ja, ook content Xaviera 😉 ) nader te analyseren in een zoektocht naar kansen.


    2 december 2008 om 18:42
    Mark de Bruin

    @Marco: dat rapport ga ik maar eens bestellen. Bedankt voor de tip 😉


    2 december 2008 om 19:01
    wesseling

    @Xaviera heb ik dan gezegd dat het om de funnel an sich ging? Het gaat om rendements optimalisatie en ja, de juiste content tonen aan de juiste bezoeker is daarbij belangrijk. Het tegendeel beweerde ik toch niet? Vanuit persuasive marketing oogpunt begrijp ik heel goed dat de webcontent en interactie creatieven van nu de verkopers van toen zijn. 2009 in online marketing ook het jaar van eindelijk segmenteren op hoe je klant in elkaar steekt en niet hoe jij vindt dat hij in een bepaalde doelgroep past?


    2 december 2008 om 19:30
    GertHans

    2009 wordt het jaar waarin duidelijk wordt dat de drijfveren van de consument leading zijn in het succes van online communities. Want pas als we weten wat de consument drijft, kunnen we de consument op dié drijfveer bedienen. En hem dingen voor ons laten doen, zoals Twitteren of Hyven.

    Voorbeeld: als het zo is dat de Wikipedia-vrijwilliger uit is op status (‘moet je zien hoe fucking veel verstand ik hier van heb..’) dan zou deze man of vrouw nog véél enthousiaster schrijven als zijn naam groot boven het artikel zou staan. Wat dat doet met de kwaliteit van artikelen is vraag twee.

    Eén specifieke extrinsieke drijfveer gaan we in 2009 veel tegenkomen: ‘geld’. Want de tijd van alles gratis gaat voorbij. Waarom wordt de auteur eigenlijk niet betaald voor zijn recensie op kieskeurig.nl? Het vertegenwoordigt toch waarde? Concreet: als op Twitter een bod gedaan is van 500 miljoen dollar, wat betekent dat dan voor de waarde van mijn drie Twitjes?

    De consument gaat dit mechanisme in 2009 ontdekken, en zichzelf opnieuw afvragen: “waarom Zoover ik eigenlijk ook alweer?”

    DrijfveerMarketing. Ik broed nog op een Engelse naam.


    2 december 2008 om 20:11
    media

    @gert hans: Motivational Marketing 😉

    In het verlengde daarvan is het zeker ook de moeite waard om de ontwikkeling op gebied van Vendor Relationship Management (VRM) te volgen. Nog te vroeg voor 2009, maar zeker een interessant voor de komende jaren.


    2 december 2008 om 20:33
    GertHans

    Ha Marco,

    Ja dat is gefundenes fressen, natuurlijk. Maar als je daarop zoekt vind je al “Motivational Marketing, How to Effectively Motivate Your Prospects to Buy Now, Buy More and Tell Their Friends Too!”

    Dus dat is meer het antwoord op de vraag: Hoe motiveer je ze? Niet: hoe benut je hun drijfveren?

    Maar ik ben er al uit: Motivation Driven Marketing. Maar een enkele verloren hit op Google, dus praktisch nieuw. Huppekee op de cover ermee. Nu het boek er achter nog schrijven.


    2 december 2008 om 20:57
    Thijs – Haeyn

    Dat kan niet missen!

    Google Friend Connect.

    Ik heb het zojuist aan mijn blog toegevoegd en ben er nu al wild van!


    2 december 2008 om 21:34
    Xaviera

    @Ton: aangezien ik je natuurlijk ken, weet ik dat jij dat idee begrijpt. Wat ik echter ervaar is dat dit niet altijd het geval is bij mensen (marketeers en webanalisten) die zich bezighouden met de gebieden die feitelijk afhankelijk zijn van content. Ik geef toe dat ik dat graag even wilde benadrukken. Sec gezien omdat dit soms, zelfs vaak in mijn ervaring – nodig blijkt.


    3 december 2008 om 00:04
    media

    @Luuk: heb je die redacteur nog terug kunnen vinden of moet ik vandaag rekening houden met mannetje minder op de redactie? 😉

    @Gert hans: motivation driven marketing is inderdaad nog mooier!


    3 december 2008 om 05:17
    Raimo van der Klein

    Mobiel!!!!!!

    Kan ik deze ook al invullen voor 2010 t/m 2012?


    3 december 2008 om 05:47
    Tim de Vrind

    Grappig dat veel mensen toch (weer) een beetje preken voor eigen parochie. Veel individuen met ieder z’n of haar eigen deelstukje.

    Het valt ook zeker niet mee om iets zinnigs over 2009 te zeggen. Wat is een trend of wat is een hype? In mijn omgeving wordt daar inderdaad ook veel over gesproken. Social media is het helemaal… prima. maar hoe ga je daar mee om? Al je advertentiebudget opeens op Hyves knallen lijkt me niet de juiste manier.

    Ikzelf ben meer van de effectiviteit (ROI). En van het meten; zowel kwantitatief als kwalitatief (waar mogelijk) Wat werkt er? Online, offline, oude media, mobiel??? En dat zal voor vele bedrijven/merken anders zijn. Waar bevinden merken zich op dit moment, qua ontwikkeling? Welke stap moeten/kunnen zij maken? Wie doet het goed en waarom? Wie durft vooruit te denken en kan dat ook? Mij verbaasd in ieder geval de verwachting van de geringe groei van SEM in de VS zoals E-marketer schetst.

    Oke ook veel doeddoeners en cliches, sorry … tot slot: ik vermoed (en hoop stiekem) ook dat het branding denken, het massamediale stopt/gaat stoppen. 2009 als jaar van de segmentatie!


    3 december 2008 om 06:48
    luuk ros

    @ Marco Teruggevonden, teruggevonden. Aangetroffen eigenlijk. Hebben ‘m met warme chocomel en bokbier weer aan de praat gekregen.

    @ Raimo. Maar waarom nu mobiel? Ik hoor al sinds 1997 dat mobiel hét marketingkanaal van de toekomst is. Wat is er nu anders dan bijvoorbeeld een jaar geleden?


    3 december 2008 om 07:21
    mgvandenbroek

    @Luuk/Marco: Present. Maar wel kou gevat ;-( Laten we zeggen, dat het het waard was. LaChouffe verwarmt!

    Het woord van 2009 is het woord: fluïde. Niet in de laatste plaats, omdat het een mooi woord is.


    3 december 2008 om 07:25
    Gitta Bartling

    @ Matthijs: prachtig woord, en het zegt ook nog zoveel ;-). Fijn dat de Chouffe (krachtig…) heeft gewerkt.

    Moraal lijkt me dat we de marketing en communicatie nu definitief echt anders (moeten) gaan inzetten. Through any line, zoals ik het graag verwoord.

    En dat ze/we inzien dat we daar specialisten voor nodig hebben (die er al lang zijn, getuige de diverse blogs en reageerders).


    3 december 2008 om 08:32
    venturo

    Zullen we gewoon weer ouderwets de shake-out uit de kast halen. Als iets weer actueel is en van toepassing dan is het wel de shake-out. De automotive industrie, de huizenmarkt en beleggingen zijn toe aan een introspectie met een omvang die mede door de invloed van nieuwe media ongekend groot zal zijn. 2009 wordt het jaar van de shake out.


    3 december 2008 om 08:43
    Paul Hottinga

    2009 wordt het jaar waarin ROI nog belangrijker is. De markt/economisch situatie biedt in mijn ogen juist extra kansen!

    De markt laat dalende prijzen zien. Met zelfde budget en betere RIO biedt dit kansen!


    3 december 2008 om 08:44
    Hanzel

    De strijd binnen online shoppen zal harder worden. De jaren 2007 en 2008 waren vooral vernieuwend en kenden een exorbitante groei in het aantal shops en dito omzet. Nu de online consument meer gewend is aan het fenomeen online shoppen zal het voor webshops lastiger worden om onderscheidend vermogen te creeëren. Nieuwe ‘overstijgende’ ideeën doen hun intrede, gebruikersgemak zal naar een hoger level gaan (chatbots doen wél mee tijdens het aankoopproces!).


    3 december 2008 om 09:12
    Gitta Bartling

    @ Matthijs: je inspireert zeker. Ik was dan ook niet cynisch met mijn 😉 ! ‘fluïde’ zegt het echt/vat het goed samen.


    3 december 2008 om 09:32
    Robin Siliakus

    Het toverwoord voor marketing 2009 zal zijn ; ……downshifting………

    Spending less

    living on less

    consuming less

    …………….I’m trying to be A downshifter…………..


    3 december 2008 om 10:09
    Claire Boonstra

    @luuk waarom nu mobiel? Je hebt gelijk dat sinds 1997 wordt genoemd. Maar pas laatste jaar zijn de grootste barrieres weggenomen (flat fee, open mobiel internet iplv walled gardens, hogere snelheden, veel betere toestellen), waardoor je nu ziet:

    – dat ‘eindelijk’ het mobiele gebruik onwaarschijnlijk hard groeit (operators rapporteren in 2008 zo’n 25% groei per KWARTAAL), inmiddels al 1,5mio-2,5mio actieve gebruikers van mobiel internet in NL (de cijfers verschillen door verschil in meet-technieken)

    – dat de mobiele services nu helemaal los gaan. Ruim 10.000 apps in de iPhone store alleen al, en dan heb ik het nog niet eens over de Symbian/ Nokia, windows en blackberry apps, plus daarnaast de oneindigheid aan mobiele sites (naast de apps). Een ware explosie sinds vorig jaar.

    Dus durven we ‘nu echt’ te zeggen: 2009 wordt het jaar van mobiel. En het is slechts het begin.


    3 december 2008 om 10:13
    Erwin Witteveen

    @Gert Hans

    “Motivational Marketing, How to Effectively Motivate Your Prospects to Buy Now, Buy More and Tell Their Friends Too!”

    Motivation Driven Marketing. Maar een enkele verloren hit op Google, dus praktisch nieuw.

    Effectief je klanten motiveren om nu te kopen ……dat vind ik een hele mooie defintie van het fenomeen SALES. 🙂

    Al 792.000.000 hits op Google. 😉


    3 december 2008 om 10:14
    Raedts

    Voor de financiële instellingen zal 2009 het jaar van klantbehoud worden. Er zal alles in het werk moeten worden gesteld om klanten (en hun geld) te laten zitten bij de banken en verzekeraars waar ze zitten. Banken hebben er zelf geen belang bij om te vel onrust te creëren door heel hard op klanten van anderen te jagen: dat wakkert de onrust alleen maar aan.

    Daarnaast krijgen we in 2009 de nieuwe telecomwet waarbij “cold calling” verder aan banden wordt gelegd. Hierdoor komt er wel veel (huidig) budget beschikbaar om op een andere manier nieuwe klanten te werven, maar ook daar hoop ik dat er meer aandacht komt voor het behouden van klanten. (werven wordt immers moeilijker).

    2009 wordt het jaar van klantbehoud (retentie) en loyaliteit.


    3 december 2008 om 13:46
    MC

    Het jaar 2009 wordt het jaar van onthaasting. Stil staan bij wat nu echt belangrijk is. Bedrijven zullen zich moeten positioneren aan een bedrijf die niet alleen maar winst wil maken, maar ook iets goeds wil doen voor de wereld.


    4 december 2008 om 12:30
    Erwin Witteveen

    2009 wordt het jaar van de easycratie


    4 december 2008 om 15:16
    Lexandthecity

    Marktsegmenten worden in de marketing in 2009 steeds meer de omgekeerde wereld: jij richt je niet meer op de klant, maar zij op jou!

    Daarmee is de kennis van marktsegmenten een typische zoek-marketing activiteit geworden.


    7 december 2008 om 12:28
    Peter van Woensel Kooy

    LESS = MORE


    8 december 2008 om 09:53
    Wouter van der Pauw

    Volgens mij gaan trends altijd hand in hand. Immers, elk nieuw inzicht zorgt weer voor een volgend nieuw inzicht. Daarom zie ik voor 2009 vier trends, die elkaar opvolgen en samen zorgen voor een sterke communicatie. Steeds meer en meer merken gaan in 2009 op een specifieke doelgroep communiceren (trend 1). Als breed consumentenmerk moet je jezelf recht in de spiegel durven aankijken en onderkennen dat niet elke eindconsument van je product hetzelfde beweegt, leeft en denkt. Wanneer je dit hebt erkent, kun je consumenten in specifieke campagnes overtuigen. Niet alleen inspelen op gevoel, maar ook echt op de inhoud. Kortom, we gaan steeds meer de individuele vraag; “what’s in it for me” beantwoorden (trend 2). Omdat je niet oneindig kunt doorgaan met het segmenteren van je doelgroep spelen we in 2009 in op het gevoel van massclusivity (trend 3). Bij massclusivity heeft een specifieke doelgroep het gevoel een één-op-één-moment te ervaren, een unieke experience. In werkelijkheid ervaren duizenden mensen tegelijk diezelfde beleving. Wanneer we scherp en met inhoud direct op een specifieke doelgroep communiceren, dan kom je uit bij trend 4: resultaat.


    8 december 2008 om 10:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!