TomTom lanceert online route planner
TomTom kondigt de introductie van een nieuwe routeplanner aan die beschikbaar komt via routes.tomtom.com. De gratis online Route Planner maakt het voor gebruikers mogelijk om voor vertrek een route te plannen en precieze reis- en aankomsttijden te ontvangen. In de eerste fase is de TomTom online Route Planner toegankelijk voor een geselecteerde groep gebruikers die meedoen aan een betaprogramma die deze week van start gaat (aanmelden kan via de site).
Bij het plannen houdt de TomTom Online Route Planner net als het fysieke kastje rekening met actuele en historische informatie over verkeersstromen gedurende de dag. Ook HD traffic met 500 miljard historische snelheidsmetingen van wegen over de hele wereld is geintegreerd. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om gebaseerd op feiten in plaats van inschattingen hun route voor te bereiden. Daarnaast worden kaartcorrecties, die door TomTom gebruikers met Map Share™ zijn gemaakt, regelmatig geïntegreerd in de Route Planner. Hiermee hebben gebruikers altijd toegang tot de meest actuele routes gebaseerd op de laatste kaartinformatie.
Deze innovatie kon natuurlijk niet uitblijven. Het is nu gemakkelijk mogelijk om een adres aan te klikken, te kijken hoe lang het nu rijden is en met een druk op de knop in je navigatiesysteem te plaatsen. Ik weet niet of het nu zo gaat werken, maar eigenlijk moet je connected navigatiesysteem (zoals de 940 bijvoorbeeld is) dan direct weten waar je naar toe witl. Zodat je ook niet hoeft te synchroniseren.
Ik verwacht dat het aantal TomTom kastjes nog even zal stijgen, maar vervolgens weer zal dalen naar 0. We hebben dan standaard een mooi groot display in de auto, dat zichzelf automatisch voorziet van kaartmateriaal, flitsers en waarop we zelf kunnen bepalen welk merk ons gaat begeleiden. Het is niet de autofabrikant die bepaalt welk merk ons helpt te navigeren, niet de autofabrikant die een mooi partnership heeft gesloten, nee, dat bepalen we zelf wel. (Oude auto’s vormen uiteraard een uitzondering, niet overal kan je probleemloos een beeldscherm inbouwen, maar ook deze markt wordt met de jaren snel kleiner).
Elk ‘navigatiemerk’ kan zich dan nestelen in je dashboard. Je kan zelfs wisselen on the fly. De vraag is: waarom zou je dat willen? Als ze allemaal goed kunnen berekenen, waar ligt dan het onderscheid? Dat ligt volgens mij in de relatie met het merk, het gevoel dat het oproept als je door deze dame/meneer wordt begeleidt. Het merk dat zich dan het best heeft verdiept in ons persoonlijke leven, dat wint. Een merk dat zich bezig heeft gehouden met de vragen: Hoe willen we reizen? Willen we eigenlijk ook wel met de trein? Hebben we budget voor een taxi? Is een auto met chauffeur vandaag niet comfortabel? Kan ik diverse vervoersmiddelen hier in Moskou handig combineren? En dat dus waar je je ook bevindt ter wereld. Dat is het domein van mobility coaching brands.
In de ontwikkeling daar naar toe krijgen we nu eerst loskoppeling van devices (nav.systemen, iphones, pc’s), dan op meerdere soorten vervoer (om te beginnen met de trein) en dan gaat dit soort merken zich helemaal storten op relaties. Want een goede route berekenen is straks ook een commodity. Het onderscheid zit dat in de relatie met het individu. En TomTom is hiermee dus ‘goed op weg’.
Mis ik iets, of is dit dus niet op mobiel?
Volgens mij heeft TomTom bij lancering van de iPhone 3G geroepen daar ook mee bezig te zijn. Overigens is er natuurlijk al lang een TomTom versie voor alle Windows Mobile SmartPhones (en wellicht ook van andere OS’sen, iemand?).
dus? wat denken jullie?
einde of serieuze concurrent voor routenet?
Einde routenet inderdaad. Tenzij routenet ook bvb de trein gaat combineren, maar dan wordt het nog lastig als je geen echte goed kaartmateriaal hebt.
Ehm..als we het dan toch over concurrentie hebben : kunnen we ook niet eens kijken naar TomTom, Garmin en anderen ? Hoe lang zal het duren voor we de G-Phone (met kompas), de Iphone en alle andere smartphones ook gebruiken voor routeplanning? (als je het nu al niet doet).
Dan heb je het wel ineens over ervaren software bedrijven, die al lang weten hoe ze om moeten gaan met het web, user generated content, etc.
🙂 Fijn artikel, maar een scherm is zometeen ook passé, projectie op je voorruit, dat is beter dan een lichtvlek in je dashbord. En willen we niet allemaal in de toekomst KIT (je weet wel, van knightrider) in de auto? Je hebt namelijk helemaal geen scherm nodig, je wilt weten waar je heen wilt, en je moet met je oogjes op de weg gericht zijn!
Dus ja, we gaan nog een decennium door met overvloed aan erg op elkaar lijkende producten van steeds-meer-op-elkaar-lijkende bedrijven die ons steeds meer op dezelfde manier gaan bekogelen met erg op elkaar lijkende producten pda/mobiel/navigatie/pinpas/hardeschijf/camera/gps/paspoort-dingen… jammer hoor 🙂
Idd Edwin. De toekomst geeft ons auto’s die we niet meer hoeven te parkeren, ze parkeren zichzelf terwijl wij weglopen. Niet lelijk in de straat, maar veilig ergens in een opbergbox. We stappen achterin, zitten met vier tegenover elkaar. De meeste mensen zullen niet eens meer een eigen auto hebben. De grens met het OV vervaagt compleet. Daar gaat het zeker heen, maar dat duurt nog wel een jaartje over veertig.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!