Gaming trends 2008 en verder

9 december 2008, 06:15

Op Advertising Pawn is een presentatie gepubliceerd met als titel Video Gaming Trends, waarin in vogelvlucht de belangrijkste gaming trends worden gepresenteerd. Aan de hand van games als LittleBigPlanet, Prince of Persia en God of War 3 worden trends als user generated content binnen games, game producties die Hollywood benaderen en het succesvol lanceren van gloednieuwe game IP’s weergegeven. Daarnaast mag PlayStation Home niet ontbreken en wordt ook het succes van de Burger King games genoemd.

In de presentatie wordt benadrukt dat er geen sprake meer is van “een gamer”, maar dat zich gamers in nagenoeg elke doelgroep bevinden. Van kids, tieners, jongens, meisjes, tot de volwassen man, vrouw en senioren. Opvallend is ook de stelling dat er steeds meer mensen zijn die wel games spelen, maar die zichzelf geen “gamer” noemen. Ik ben het niet geheel eens met het punt dat het succes van de Wii is te verklaren door een “and strategy”, waarbij zowel casual als hardcore gamers worden aangesproken. Als we kijken naar de verkopen van Wii games, kan worden gesteld dat de Wii steeds minder hardcore gamers aanspreekt.

Meer dan ooit geldt dat de nieuwste game consoles (Wii, Xbox 360, PS3) een centrale plek in de huiskamer innemen, online zijn verbonden, naast games ook foto’s, video’s en muziek afspelen en waar meerdere mensen (tegelijk of alleen) op spelen. User generated content heeft ook voor games veel potentie, maar voor nu ziet het er naar uit dat met name de fanatieke en hardcore gamers hier mee uit te voeten kunnen.

Iets als het opnemen van gespeelde matches met één druk op de knop (Halo 3) is natuurlijk niet hetzelfde als complete levels maken in LittleBigPlanet of Far Cry 2. In beide gevallen gaat het om user generated content, maar het maken van complete levels vereist heel wat tijd, kennis en creativiteit. Een briljante game als LittleBigPlanet, die alle marketeers naar mijn mening gespeeld moeten hebben, valt qua verkoopcijfers helaas tegen. Dit was de ultieme PS3 game van dit najaar, de game die door die grote mainstream doelgroep zou moeten worden opgepikt. Dat is nog niet gebeurd, al is Sony de marketing voor de game wel aan het opvoeren.

Wat de presentatie duidelijk maakt, is dat er enerzijds convergentie is en anderzijds fragmentatie plaatsvindt, zowel binnen de game-industrie als in en rondom games zelf. Er zijn geen vaste regels of wetten en de enige manier om goed op de hoogte te blijven, is door de games zelf te spelen.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Prachtige presentatie, dank voor de update Cem!


    9 december 2008 om 06:55
    ronaldtervoert

    @cem: inderdaad nice preso. En keep us posted. Gaming is nog steeds een onderschat medium, wat mij betreft. En een regelmatige update waardeer ik zeer. 😉


    9 december 2008 om 09:59
    David van Dam

    Inderdaad bedankt voor deze update middels een prachtige presentatie. Wordt bijzonder gewaardeerd!


    9 december 2008 om 10:21
    Brambo

    … en dan zelf ook taalfout maken…. sorry maar plak er maar een V bij (want de bewerk je reaktie optie werkt helaas niet in FF3)


    9 december 2008 om 10:32
    CemYildiz

    @Ronald: Ik heb een tijd niets van me laten horen – niet omdat er geen nieuws was, maar eigenlijk omdat er teveel nieuws was. Middels zo’n presentatie zijn enkele belangrijke ontwikkelingen wel goed samengevat. Er is echter nog veel meer te vertellen. Ik zal m’n best doen om hier vaker over te berichten. Op m’n eigen blog houd ik sowieso de ontwikkelingen frequenter en diepgaander bij.

    @Brambo: thanks, aangepast!

    @Wijnand van der Waal: Dat soort berichten neem ik altijd met een flinke korrel zout. Allereerst is user generated content voor games al veel eerder ontstaan, namelijk in de PC gaming scene. Diverse mods voor o.a. first person shooters, gemaakt door mensen op hun zolderkamer en content die vervolgens massaal werd verspreid via internet en waar omheen een actieve community ontstond.

    Het kan kloppen dat er 180.000 levels zijn gemaakt voor LittleBigPlanet, maar volgens mij vergeet Sony te melden dat 90% hiervan onbruikbaar is of bestaat uit kleine, onspeelbare, niet afgemaakte levels. Dit is toch wel een serieus probleem. Het gaat dus zeker niet alleen om kwantiteit, maar juist ook om kwaliteit.

    Het voorbeeld van Buzz is interessant, maar zoals ook in dit artikel aangegeven: er is een groot verschil tussen complete (en goed werkende) levels te maken en het bedenken van vragen en antwoorden (pure tekst) of het opnemen van een match (met 1 druk op de knop). Dan ken ik nog wel een paar voorbeelden van user generated content 😉


    9 december 2008 om 11:08
    Jorn Kremers

    @Wijnand:

    Hoezo komt het als verrassing? Ze spreken over de consolemarkt, en daar hebben ze wel gelijk in denk ik. De Wii valt af door gebrek aan een HDD, en MS Live! is te gesloten.

    Epic, de uitgever van Unreal Tournament, heeft hier nog een aardige ruzie over gehad met MS. UT biedt gebruikers de mogelijkheid zelf mappen te maken maar MS wil eerst alle content goedkeuren voordat het op live terecht komt. Dit is één van de redenen dat LBP alleen voor de PS3 ontwikkelt is.

    Het Sony platform daarentegen is open en biedt veel meer mogelijkheden voor UGC. De Wii zit vast in de vorige generatie spelcomputers als je het mij vraagt.


    9 december 2008 om 11:09
    chi666

    goede presentatie. In het interview dat ik hier recent ook gepost heb met Matthew Jeffery van EA had hij het ook over die monsters in spore (slide 30). De beste creatoren zijn meteen een baan aangeboden vertelde hij me. Voor EA is dergelijke ‘open source’ ook een stuk arbeidsmarktcommunicatie.

    Ook is EA erg actief zelf in in game advertising, maar ook de Britse overheid heeft recent op arbeidsmarktcommunicatie gebied aan in game advertising gewerkt.


    9 december 2008 om 12:11
    CemYildiz

    @Jorn Kremers:

    Sony kan met de PS3 en PSN dan wel een ‘open platform’ hebben, maar wat voor nut heeft dat als er zwaar wordt gemodereerd? In het geval van LittleBigPlanet heeft Sony een enorm aantal door gebruikers gemaakte levels zonder pardon verwijderd. Daar gaat je meesterwerk. Als het echt een open platform was, dan zouden ze gebruikers ook die ruimte moeten geven. Na vele klachten heeft Sony inmiddels excuses aangeboden en aangegeven minder streng te zullen optreden.

    Microsoft legt met XNA ook nadruk op user generated content, maar dan wel met de focus op mensen die hier ook echt mee uit de voeten kunnen. Minder toegankelijk voor de massa, maar wel met de juiste tools om mensen te ondersteunen met het ontwikkelen van originele, kwalitatieve games.

    Dus het is maar net hoe je het bekijkt.


    9 december 2008 om 15:14
    CemYildiz

    @Bas:

    Ik vind het een mooi initiatief wat EA doet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, maar weet dat hier ook en sterk PR element aan is gekoppeld. EA als cool bedrijf om voor te werken. Lokaal wordt er bij lange na niet zo creatief omgegaan met arbeidsmarktcommunicatie en het werven en selecteren van de jusite mensen.


    9 december 2008 om 15:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!