Waar wilt u meer over weten in 2009?
De laatste werkdagen van 2008 liggen voor u. De trends voor 2009 worden u voorspeld door medelezers en trendwatchers (zie ook dit interview met Hilde Roothart). De jaarlijstjes komen er weer aan: file top 50, best bezochte websites, meest gelezen artikelen, best verkochte plaat (al staat het instituut top 40 ernstig ter discussie anno 2008), de meest gezochte termen in Google, de YouTube video top 10 en ga zo maar door.
Inmiddels 195 bloggers verblijden u met een dagelijkse dosis feiten en cijfers over interactieve digitale marketing, afgewisseld met luchtige onderwerpen. Mijn idee: laten we het eens een keer omdraaien, als we het dan toch over interactie hebben. Want, geheel in in stijl, zou ik de lezers van Marketingfacts eens willen vragen: waarover wilt u lezen in 2009 op Marketingfacts.nl?
Startups, en vervolgens op het einde van het jaar een lijstje hoe het ze vergaan is.
HOE. Dus geen nieuwe namen meer voor iets dat al lang bestaat (crowdsourcing), maar vooral HOE
we al die 2.0/3.0/3.15 trends, co-creation, UGC, CGC,etc. in de praktijk kunnen uitvoeren zonder dat de consument er stapelgek van wordt.
+ hoe je het kan verkopen aan de huidige generatie marketeers.
Over marketing, over marketeers in binnen- en buitenland die het gewone werk goed doen, of die een niche vinden in een hoekje dat niet bestond, over feiten en cijfers, over mensen die ontdekken dat iets werkt of juist niet, over de P’s van Kotler, over platgetreden paden die toch nog blijken te leiden naar waar je wezen wilt of juist niet, over presentaties, seminars en bijeenkomsten waar we allemaal geen tijd voor hadden, over interviews die iemand uit een duister hoekje van het web oppikt en die voor iedereen van nut kunnen zijn, over creatie, slimmerikken, over lol in het werk, over allianties, fusies, splitsingen die een marketingcomponent hebben, over alle media, kortom over marketing facts. Ietsje minder technologie om de technologie, ietsje minder innovatie om de innovatie, maar als al het bovenstaande uitkomt zul je mij daar ook niet over niet horen. Zolang het maar geen site wordt waar we de godganse dag discussiëren over de marketingfunctie of het marketingvak, want dat boeit alleen bange mannen die niet snappen dat prijselasticiteit en marketingcommunicatie als vakspecialisme werkelijk geen drol met elkaar te maken hebben. Keep up the good work dus.
@Wouter: Dus vooral cases waarin we bewijzen dat iets werkt ja of nee? Ik vind zelf, dat we dat te weinig doen.
Eens met Wouter, van mij mogen er ook meer praktijkcases komen. Mooi voornemen voor het nieuwe jaar!
Goede suggesties allemaal.
Mbt die praktijkcases: hoe voorkomen we het dat de bloggers allemaal hun eigen werk gaan promoten? Ik ben daar zelf altijd terughoudend in (ook al ben ik met leuke/interessante dingen bezig). Ik blog in mijn vrije tijd en op persoonlijke titel….
Ja, cijfers en cases liegen (bijna) nooit. Alleen dat kan mensen over de streep trekken. Logisch ook dat marketeers bewijs willen zien in deze zware tijden. Het maakt mij niet uit of iemand zijn eigen case promoot, zolang het maar relevant is, de cijfers kloppen en het ogen opent.
Maar waar is het IAB (Interactive Advertising Bureau) als brancheorganisatie voor dit soort vraagstukken? Hoor daar zo weinig over, maar kan ook aan mij liggen. Lees alleen over SPOT zo nu en dan. Is het bijvoorbeeld een idee om een voor ieder toegankelijke cases site/blog te starten?
@Wouter: wat zou je van het IAB in deze willen zien? En wat doet SPOT anders/beter dan IAB?
Meer terugkomende rubrieken of dossiers die een mix van kennis, praktijkcases en toekomst bevatten.
uuuhm, zichtbaarheid? Spot hoor ik van, die houden een betoog. IAB is redelijk onzichtbaar….
Wat dacht je van (liefst business, niet creative) cases waaruit blijkt dat mensen niet irriteren, maar juist helpen in hun behoefte betere marketing is.
Ik worddt namelijk een beetje gek er van dat je in de Heineken Music Hall een Rabo meeting room hebt. Daar helpen we mensen niet mee…daar komen geen betere dingen van, je maakt er mensen niet blij mee, je entertaint ze niet…. je plakt alleen je naam op een gebouw / zaal.
Waarom?
De vercommercialisering wordt pas écht irritant wanneer er helemaal niets van inhoud achter zit.
En ik wordt er depressief van hoe we dat aan het helpen zijn.
Dus help me de klant te overtuigen dat we dat niet hoeven, en je bent/jullie zijn mijn held(en).
Ik zou heel graag meer willen weten over MVO. Ik weet dat er al heel veel over wordt geschreven, maar ik mis informatie over de mogelijkheden die bedrijven online kunnen uitvoeren op het gebied op MVO. Positieve brandawareness door je te richten op MVO.
Voor mijn werk ben ik hier veel mee bezig, maar ik merk dat hierover weinig informatie op het internet te vinden is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!