Weekoverzicht Webanalisten.nl (24): Inzichten, praktijkcase en formulieren
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Inzicht uit online kanaal leidt tot offline rendement
- Conversie optimalisatie in de praktijk
- Online formulieren en verwachtingen: benodige informatie
Inzicht uit online kanaal leidt tot offline rendement
Het online kanaal levert veel inzicht in het gedrag van bezoekers. Slimme managers weten deze inzichten te vertalen in waarde voor de hele organisatie. Zij leggen een heldere relatie tussen online gedrag en offline resultaat. Daniël Markus was afgelopen maand op het Emetrics congres in Washington en schrijft over drie indicatieve cases behandelen, die hem daar opvielen: “New York Times: relatie tussen page views en vrije verkoop”, “Home Depot: productintroducties eerst online” en “Mec Sporting Goods: Locatie nieuwe winkel afhankelijk van online ordergrote”.
Conversie optimalisatie in de praktijk
Op webanalisten.nl zijn we gestart met het open en transparant uitvoeren van een conversie optimalisatie traject. Iedereen kan meelezen welke stappen er worden genomen en ook input leveren. De site in kwestie is de winnaar van een eerder gehouden competitie: gratisadviseurs.nl. Na een overview van de bezoekers cijfers en de globale kansen en bedreigingen zijn in deze 1e stap de sitedoelen voor conversieverbetering uitgewerkt: Meer vragen, meer antwoorden, meer herhaalbezoeken en meer advertentiekliks. Ton Wesseling maakte de aanzet, de reageerders de vervolgstappen.
Online formulieren en verwachtingen: benodige informatie
Matthew Niederberger is net klaar met het lezen van Caroline Jarrett en Gerry Gaffney’s boek ‘Forms That Work‘. Een boek over het ontwerpen van formulieren vanuit een grotedeels usability en klant ervaring perspectief. Als webanalist is hij niet direct verwantwoordelijk voor usability en customer experience, maar er zijn echter wel een hoop raakvlakken. In zijn artikel op webanalisten.nl vraagt hij zich dan ook af: “Kunnen we de uitval van formulieren beperken en klant ervaring verbeteren door de verwachtingen van het formulier voorafgaand van het invullen beter te definiëren?”