Economisch weerbericht (9): Diepste crisis sinds WOII
Daar was de belerende vinger weer: allemáál zijn we “schuld”. Ook de minister en ook Matthijs van Nieuwkerk. Het leverde Wouter Bos in de Kamer de gram op van Alexander Pechtold, die het hele optreden van een ongekend kleutergehalte vond: overconsumptie, huhuh natuurlijk – wat een gratuite opmerking zeg. Allemaal wijzende vingertjes zonder enige spitsheid, ook Mark Rutte, die Balkende voortdurend verwijt: u staat erbij en u kijkt ernaar. En dan straks de lang verwachte parlementaire enquete over of het crisisbeleid van de regering wel adequaat is geweest. Nerveus zwartepieten, terwijl “pennystock” Fortis sussend orakelt, dat deze recessie geen depressie zal worden. Maar jongens toch.
Commerzbank econoom Ralph Solveen houdt het op de dieptste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. “Depressionsfähig” betekent dat, en hij staat niet alleen. “Expect the worst recession in the post-WWII era. The ECRI index, which leads real GDP by two quarters with a 70% historical correlation, is getting further and further away from the prior all-time low of -19.8 that defined the worst recession of the post-WWII era and saw a six-quarter consumer recession coincide with a 45% peak-to-trough decline in the stock market.” Dat zegt David Rosenberg van Merrill Lynch.
Martin D. Weiss schat de (Amerikaanse) situatie als volgt in:
“They’re bailing out bankrupt banks, broken brokerage firms, insolvent insurers and any company they deem essential to the economy. They’re pumping resources into mortgage markets, consumer credit markets and stock markets. They’re prodding lenders to lend, consumers to consume and investors to invest. They’re doing everything in their power to prevent a Second Great Depression.”
De diepste crisis sinds WOII. Hetzelfde had Geoge Soros afgelopen januari al geschoten op het World Economic Forum. En Alan Greenspan in maart. En Myron Scholes in mei. In shock stamelde Daimler-CEO Dieter Zetsche het eind november na, toen de (Duitse) auto-industrie de recessie eihard begon te voelen.
Nu ja, het betekent ten minste dat we de eerste fase van de komende parlementaire enquete gevoeglijk kunnen overslaan. Zo’n enquete kost namelijk GELD.
Diepste financiële crisis niet een algemene crisis. Het is een beetje overtrokken en ik ben van mening dat het goed is dat dit momenteel plaatsvindt. Kijk eens naar een GM en de US automobielindustrie. Het heeft me sowieso verbaasd dat deze zolang heeft kunnen blijven bestaan. Ik hoop dat ze vallen, dat zou alleen maar terecht zijn. Kijk alleen maar eens naar de winstverschillen tussen een Toyota en GM. Ze werken inefficiënt en moeten zuinigere auto’s gaan maken om te overleven.
Dus maak er geen selffulfilling prophecy van.
Beste Jaap,
En toch wil ik bij de koptekst een relativerende opmerking plaatsen, namelijk: ‘We hebben we het sinds WOII nog nooit zo goed gehad als NU!’. Alles is relatief. Files zijn nog steeds aan de orde van de dag, op Schiphol zal het tijdens de kerstvakantie best druk zijn, de Sinterklaasuitgaven zijn gewoon doorgegaan en tot slot zijn er voldoende goederen te bedenken die we nu als een vanzelfsprekend bezit ervaren, maar waarvoor het vroeger ondenkbaar was dat we die sowieso in ons bezit zouden hebben. Denk hierbij aan de tweede of derde auto, het mobieltje, de PC en de tweede of derde vliegvakantie van het jaar.
Goed weekend,
Arnoud
@Jaap, @arnoud: jullie maken er beide inderdaad een pracht tijdbeeld van; zouden we eigenlijk meer moeten doen dan het hier in het archief laten staan. Iemand suggesties wat we hier meer mee zouden kunnen doen?
@ Marco,
Bedankt voor de complimenten. Het lijkt me erg leuk om een bijdrage te leveren aan een economisch archief. Persoonlijk denk ik dan aan een multidisciplinair team. Ofwel, met enkele anderen, zoals Jaap voorstelt, periodiek column te schrijven. Bijvoorbeeld tweemaal per jaar.
Hierbij kun je denken aan een combinatie, of een samenhangend geheel, van factoren uit de conjuncturele cyclus, de beurscyclus en de economische gevoelscyclus. Het lijkt me een fantastisch idee om dit te combineren met marketinggerelateerde onderwerpen. Bijvoorbeeld het bezoek aan economisch gerelateerde sites. Daar valt zeker wat over te zeggen als we kijken naar bijvoorbeeld de beurscyclus. Hetzelfde geldt voor renteproducten.
Hierbij gaat het om inzicht, zonder al te pretentieus te zijn. Ik kan me voorstellen, al ben ik een leek op jullie vakgebied, dat het voor marketeers handig is om te weten in welke fase van conjuncturele- en beurscyclus we zitten. Vandaar het multidisciplinaire team. Ter illustratie de volgende voorbeelden. Ter illustratie:
Economische gevoelscyclus: De discussie die er is ontstaan naar aanleiding van de column van Bas is hier een mooi voorbeeld van. Niets ten nadele van Bas, wel illustratief voor de algemeen erkende gevoelens van veel consumenten/beleggers en zelfs marketeers tijdens de topfase of aan het begin van de dalende fase van de beurscyclus. Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080320_komt_de_recessie/ .
Conjuncturele cyclus. Op basis van de drie genoemde cycli had ik het voorrecht om te kunnen constateren dat er in het voorjaar van 2007 een renteverhoging op komst was. Zie: http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-Renteverrassing-op-komst.63469.html
Beurscyclus: In januari 2008 schreef ik over de mogelijkheid van een stand van de AEX van 250 op basis van het toenmalige dividendrendement en de koerswinstverhouding op het moment dat de topfase was afgesloten. Zie http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-AEX-naar-250.61907.html
Wat me nu zo leuk en leerzaam lijkt is om de Economische Weerberichten van Jaap te combineren, onderbouwd met meetbare cijfers, met marketing gerichte thema’s, en dit in een eigen historisch perspectief te plaatsen zodat anderen daar in de toekomst lering uit kunnen trekken. Het multidisciplinaire team maakt daarmee een unieke combinatie mogelijk!
Waar liggen er belangen? Is het voor marketeers bijvoorbeeld handig om te weten dat er in een bepaalde fase op komst is waardoor er meer vraag is naar renteproducten? Zie bijvoorbeeld mijn column: http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurspsychologie-Spaarvarken-gezocht.63272.html .
Als Jaap en jij iets in zo’n multidisciplinair zien dan houd ik me aanbevolen om mee te denken aan de opzet hiervan.
Jullie hebben me emailadres.
Groet,
Arnoud
@Jaap, Arnoud: geef me een week (extreem druk deze week), pak het begin volgende week op!
@Marco,
Neem de tijd. Het heeft geen haast. Misschien is het ook juist heel goed om het idee van archiveren even te laten bezinken. Vaak komen er tijdens het uitrijpen van zo’n idee leuke invalshoeken bovendrijven.
Maak er deze week maar weer wat van 🙂
@Arnoud & Marco:
Uitstekend geformuleerd: “Wat me nu zo leuk en leerzaam lijkt is om de Economische Weerberichten van Jaap te combineren, onderbouwd met meetbare cijfers, met marketing gerichte thema’s, en dit in een eigen historisch perspectief te plaatsen zodat anderen daar in de toekomst lering uit kunnen trekken. Het multidisciplinaire team maakt daarmee een unieke combinatie mogelijk!”
In mijn opinie moet heel huisvaderlijk Nederland (en Vlaanderen) samen met het gezin plezante en leerzame uurtjes kunnen beleven aan een dergelijk EW-dossier online en/of in print. Daarnaast aardig voor actuele onderwijsdoeleinden bijvoorbeeld.
@Jaap,
De eerste multidisciplinaire column is al bijna compleet (lol). Wat ben jij eigenlijk veelzijdig. Hoe kom je ertoe om je zo te verdiepen in de economie? Je bent toch een ICT-man? Of is de economie een uit de hand gelopen hobby? Zo, nu eventjes wat anders doen.
Gezellige avond.
@Jaap,
Ook Nova zet de crisis in de krantensector op de agenda. Persoonlijk denk ik dat niet de kredietcrisis de oorzaak is van de problemen in deze sector. Ik vermoed dat de kredietcrisis de problemen vooral versneld zichtbaar maakt. De problemen zijn volgens mij niet te vermijden.
Tja, de C van communicatie. Mijn eerste gedachte was de ‘C’ van competentie. Maar dat was dus een foutieve gedachte. Je hebt mijn emailadres. Tenminste ik voer hem hier steeds in. Het lijkt me leuk om elkaar te spreken.
Neen Arnoud, helaas. Jouw emailadres is voor mij niet zichtbaar. Wel voor de MF-redactie. Maar stuur mij ff een mailtje naar jaapbloem@gmail.com als je wilt. Dan zijn we in touch.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!