Martin Lindstrom op YouthWatching 09

12 december 2008, 08:16

{title}

De eerste presentatie van Martin Lindstrom (hij doet er twee, en blijft de hele dag rond hangen) gaat vandaag op Youthwatching 09 over neuroscience. Lindstrom maakt het direct interactief. Je denkt dat je naar mij aan het luisteren bent, maar dat is niet waar, je bent bezig met je Blackberry. Shame on you!’

We weten maar voor 50 procent hoe onze hersenen werken. We beginnen met een topje van de ijsberg. En er valt dus nog genoeg te onderzoeken. Welkom bij het grootste neuromarketingonderzoek van de wereld. ‘If we spend more money on traditonal research, we would probably die,’ zegt Lindstrom. Dus moet er meer geëxperimenteerd worden. Lindstrom een bekende awareness test. Hoeveel passes geeft het witte team in dit basketbal filmpje? De zaal mag tellen. Het zijn er dertien. But… did you see the moonwalking bear? ‘Dit is waar communicatie over gaat,’ concludeert Lindstrom.

Project buyology

Daar is het: ‘Project Buyology.’ Over slicke marketingfilmpjes gesproken. ‘The largest neuromarketing experiment in history.’ Hoe kan het dat een branche die niet kan adverteren, het voor elkaar krijgt dat er méér gerookt wordt? Iedereen weet tocht dat roken slecht is? Waarom roken mensen meer? En wat zegt ons dat? Werken de health-warnings? Nee. ‘You’re watching at the most powerful ad for smoking.’

Smash your brand

Als je een flesje cola kapot laat vallen, kun je aan ieder klein stukje glas nog zien, dat he teen flesje cola is. Volgens Lindstrom moeten merken in de toekomst kunnen overleven zonder logo. Een uitvergrootte foto van een voetbal laat dit zien. Het is een ADIDAS-voetbal. En dat weet je. ADIDAS heeft de voetballen van Euro 2006 gesponsord. ‘The logo is about to die.’

Product placement

De nummer 1 advertising in de toekomst, denkt Martin Lindstrom. Voorbeeld van Reese’s product placement in ET. Waarom werkt sommige product placement wel, en andere niet? Dat ging Lindstrom uitzoeken. Voorbeeld American Idol. Sommige brands van tevoren laten zien, andere later. Ook in Casino Royale. Waarom onthouden we niet dat FedEx en Luis Vuitton erin zaten? Omdat het niet relevant was, voor de storyline. Dus: je moet als merk zo slim zijn, dat je merk bij de storyline past. Als je dat niet doet, wordt je brand gedelete in je hoofd. Dus moet branding anders.

Somatic markers

Het moet gaan om somatic markers. Het beste voorbeeld van zo’n marker is 9/11. Je weet waar je was, en met wie je was en wat je aan het doen was.

Er zijn positieve somatic markers, en negatieve somatic markers. Voorbeeld van BlendTec met Will it Blend. En het voorbeeld van de Dove beauty distorted video. De Nolia-tune is een negatieve somatic marker. Omdat de tune vaak als irritant wordt gezien: je wordt gebeld op momenten dat het niet uitkomt, in de bioscoop, het is je baas, en zo verder. In je hersenen wordt dan een negatieve somatic marker aangemaakt. Nokia denkt dat mensen het leuk vinden, maar dat is niet waar, zo blijkt uit het onderzoek. ‘When you build brands, it’s not that straight forward.’

De 8 punten van Martin Lindstrom

  1. Do you strategically appeal to our subconsious mind?
  2. To what degree are you depending on a logo?
  3. Which indirect signals does your brand send?
  4. Is your brand truly ‘smashable’?
  5. How many ‘smashable’ elements do you own?
  6. Secure ownership of 3 smashable components
  7. Hoe well do you leverage the power of sponsorships?
  8. What is your emotional strategy?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    mgvandenbroek

    @Roel: thanks, fixed it!


    12 december 2008 om 08:52
    schief

    @matthijs als je toch bezig bent;-) Door breedte plaatje wordt het eerste deel van de tekst buiten de kaders gedrukt.

    Update: ook al gefixt zie ik…


    12 december 2008 om 08:54
    hanrusman

    Ik heb zijn boek inmiddels uit. Prachtig onderzoek dat ie gedaan heeft. Neuromarketing gaat de komende jaren heel groot worden.

    @matthijs hoe komt het dat mijn column niet in de lijst van gerelateerde items verschijnt? andere tags?


    12 december 2008 om 09:36
    mgvandenbroek

    @Han: Het gaat wel vaker verkeerd met gerelateerde berichten. Zou op de content alleen al goed moeten gaan… Zal ’t eens doorgeven aan de jongens van AskNow.


    12 december 2008 om 09:51
    Remco de Vries

    Leuk bericht, klinkt goed allemaal. Misschien zijn boek eens bestellen.


    12 december 2008 om 10:08
    mgvandenbroek

    @Remco: Zou ik doen. Heb zelf alleen de voorpublicatie gelezen. Ga het in de kerstvakantie proberen te lezen.


    12 december 2008 om 10:46
    Remco de Vries

    Goed idee, leesvoer voor de kerstvakantie. Inmiddels besteld, hopend op een snelle bol.com.


    12 december 2008 om 11:17
    hanrusman

    Goed boek, al had het van mij nog wel iets dichter op de cijfers mogen zitten dan de verhalen en zijn conclusies. Die conclusies trek ik zelf wel 🙂

    Overigens een van de uitkomsten die Lindstrom beschrijft, het handelen vanuit spiegelneuronen, wordt nog veel beter en uitgebreider beschreven door Ramachandran in “Het bewustzijn”. Het bewustzijn (2004) is een soort uittreksel en filosofische verdieping van zijn eerste boek, Phantoms in the brain uit 1998.


    12 december 2008 om 12:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!