STIR rectificeert: NU.nl wel grootste nieuwssite

13 december 2008, 07:15

{title}Er is veel commotie ontstaan over de STIR-data van oktober voor Telegraaf.nl, ook hier op marketingfacts.nl. Een (te) groot bereik (38,6 procent) gaf aanleiding voor het vermoeden dat er iets mis moest zijn met de data. Dit had als resultaat dat de data van oktober 2008 uit de markt teruggehaald werd. Inmiddels lijkt deze “verklaring” alsnog te zijn gevonden. De Telegraaf heeft nu een bereik van 22,5 procent [xls-file]. Nu.nl is dus nog wel veruit de grootste nieuwssite volgens STIR met een bereik van 31,2.

STIR meldt op haar website:

Bij het ‘redirecten’ van een tweetal domeinen (privé.nl en gametoday.nl) naar gerelateerde secties binnen Telegraaf.nl blijkt een technische procedurefout te zijn gemaakt. Het onbedoelde gevolg hiervan was dat het bezoek van STIR-panelleden ten onrechte werd toegewezen aan het domein Telegraaf.nl. Hoe dat precies mogelijk is, wordt nog nader onderzocht.

STIR en De Telegraaf hebben gezamenlijk besloten om deze fout zo snel mogelijk te herstellen. Een nieuwe dataset is geproduceerd met de cijfers van oktober, inclusief de gecorrigeerde data van Telegraaf.nl. Dit databestand is inmiddels (in de loop van vrijdagochtend 12 december) door STIR vrijgegeven. Het voorval illustreert de complexiteit van het meetsysteem, waar kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben. Het verder verbeteren van dit systeem, o.a. door aangescherpte procedures en gerichte audits, staat hoog op de agenda bij STIR.

Laurens Verhage (die deze praktijk als eerste aan de kaak stelde) is nog niet echt overtuigd. Tegenover webwereld meldt hij “Ik zet nog steeds vraagtekens bij de stijging. Vooral het feit dat Privé.nl en GameToday.nl het bereik van Telegraaf.nl bijna zou doen verdubbelen”, vindt Verhagen bizar. “Mijn gevoel zegt dat dit het verschil niet kan maken”, zegt hij wijzend op de stijging van tachtig procent. “Het klinkt allemaal niet heel vertrouwenwekkend.”

Onlangs moest Multiscope ook cijfers aanpassen. Ook hier resulteerde een ongewenst effect (elk panellid bij het inloggen bij STIR door de software van Multiscope automatisch als bezoek aan de websites van alle leden werd geteld) in een te hoog bereik.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

7 Reacties

    chi666

    Weet je wat mij nu zo opvalt? Dat als het om online cijfers van de STIR gaat er zo’n ophef over is, maar als het om een volledig vol met gaten zittend onderzoek als het NOA gaat (waarbij de steekproef zelfs niet lijkt te kloppen en wel erg in favor is van de initierende partijen) er bijna geen aandacht / ophef over is.


    13 december 2008 om 11:20
    Kees van der Hoeven

    Uit dit absurde excuus mbt redirecten van privé.nl en gametoday.nl, 2 domeinen zonder noemenswaardig bereik, blijkt onomstotelijk dat STIR en De Telegraaf iets te verbergen hebben.


    13 december 2008 om 12:16
    Soufi

    Het zet je inderdaad wel aan het denken hoe het kan dat gerenomeerde bureaus als Synovate en Intomart, ondanks de enorme budgetten voor onderzoeken als STIR en NOA, er niet in slagen een representatieve steekproef te realiseren.


    13 december 2008 om 13:55
    Mooren

    Het lijkt mij ook dat er nog iets meer aan de hand is….


    13 december 2008 om 14:31
    Mark Hyland

    Op internet kun je alles netjes meten…..werken ze nog steeds met panels. Wassen neus dus, net als de radio- en tv kijkcijfers. Hun eigen meting is altijd de juiste, (moeten ze wel weten hoe dat moet natuurlijk want zo makkelijk is het niet) Die cijfers van de telegraaf staan toch gewoon in de mediakit lijkt me, net als alle andere media. Als ze het daar niet juist inzetten bedonderen ze de adverteerders.


    13 december 2008 om 14:54
    chi666

    @Mark: ja, maat dat is dus precies ook hoe ze NOA gebruiken. Ook zonder twijfel accepteren, misschien is de arbeidsmarktcommunicatie markt minder groot en zeker iets minder sexy, maar hier geld hetzelfde. En als ik eerlijk ben, de cijfers van de STIR zijn misschien niet perfect, maar veel beter dan die van het AGO of NOA, want bij STIR wordt daadwerkelijk gemeten. Dat kan je van die beide onderzoeken niet zeggen (die meten intentie, niet eens gedrag!)


    14 december 2008 om 08:53
    Emile Muijsson

    Weet iemand of er voor mobiel internet ook al een dergelijke lijst bestaat? Is best interessant met inmiddels meer dan 2 miljoen gebruikers


    14 december 2008 om 17:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!