Autofabrikanten ontdekken viral marketing
De recente hype rondom de Honda Accord TV-commercial (kosten $ 2 mln), heeft er toe geleid dat het aantal bezoekers naar honda.co.uk in de eerste weken is vervier-voudigd. Half mei hadden al meer dan 2 miljoen bezoekers de videoclip gedownload en het is niet onwaarschijnlijk dat miljoenen de videoclip inmiddels in hun email box hebben ontvangen.
Naast Honda hebben ook Audi, BMW, Citroen en Mazda hun eerste stappen op gebied van viral marketing gezet. Who’s next?
Honda
Ondanks het feit dat het idee waarschijnlijk is gejat van David Weiss en Peter Fischli’s The Way Things Go (aka “Der Lauf Der Dinge”) uit 1987, blijft het een brilliante commercial.
Een aardige parodie op de Honda commercial kun je overigens vinden bij viral.lycos.co.uk.
Meer lezen over de Honda-commercial:
Honda’s 2-minute ‘Cog’ spot is an instant classic
Downloading the Future of TV Advertising
Honda?s Cog commercial @ iMedia
BMW
BMW heeft inmiddels een behoorlijke naam opgebouwd als producent van minispeelfilms. BMW wist daar regisseurs zoals Guy Ritchie en John Frankenheimer voor te strikken. Zie bmwfilms.com, waar je de films kunt bekijken, downloaden en zelfs bestellen op DVD.
Zie ook: BMW: The Movie waarin Bas Vlugt ingaat op het bouwen van merken op internet.
Audi
Concurrent Audi kon natuurlijk niet achterblijven en wist onlangs Wim Wenders (u weet wel, van Himmel ?ber Berlin en Paris-Texas) zover te krijgen een film te maken waarin de nieuwe A3 de hoofdrol speelt. Zie audi.de. Het verschil met de BMW-films is dat dat echte miniatuurspeelfilms zijn, terwijl de Audi-film toch vooral een erg lange commercial is, hoe mooi en broeierig ook in beeld gebracht door Wenders.
Mazda
In het kader van leuke autocommercials die via internet te bekijken zijn, is een bezoek aan way2park.com een aanrader. Het promotiefilmpje van de Mazda2 is een grappige, goedgemaakte commercial.
Meer lezen?
Nissan’s Z Follows BMW to the Screen
Idee via: